ایران ظرفیت صادرات ۱۵۰۰ مگاوات برق دارد

مدیرعامل توانیر با اشاره به ناترازی برق در شرایط فعلی گفت: زمان‌هایی که مصرف داخلی بالا باشد میزان صادرات برق به حداقل خود می‌رسد اما تعهدات بین‌المللی خود را رعایت خواهیم کرد.

به گزارش روز چهارشنبه اگزیم‌نیوز، صادرات و واردات انرژی یکی از موارد چالش برانگیز است که همواره سوالاتی را به دنبال داشته است. چندی پیش وزیر نیرو در رابطه با سفر اخیر خود به ترکیه گفته بود: در سفر ترکیه دو مساله در دستور کار قرار داشت یکی مذاکره با وزارت انرژی ترکیه برای مبادلات برق که اخیراً در مرز ترکیه سیستم بک تو بک (مبادله) نصب و از طریق این سیستم امکان مبادله برق فراهم شده است.

اما این مبادله برق به کجا رسید؟ آرش کردی مدیر عامل شرکت توانیر از پیشرفت ۶۰ درصدی این طرح می‌گوید و در توضیح آن گفت: در حال حاضر به ترکیه صادرات برق نداریم و در مرحله تست و راه اندازی پست بک تو بک وان هستیم و تاکنون نیز ۶۰ تا ۷۰ درصد مرحله آزمایشی را طی کرده است. همچنین در صورتی که به بهره برداری برسد می‌توانیم صادرات را آغاز کنیم.

وی افزود: صادرات برق ما به کشورهای عراق، افغانستان و پاکستان صورت می‌گیرد و از کشورهای ترکمنستان، ارمنستان و آذربایجان واردات برق صورت می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت توانیر گفت: ظرفیت صادرات ایران نزدیک به ۱۵۰۰-۱۶۰۰ مگاوات است و ظرفیت واردات نزدیک به ۵۰۰ مگاوات است.

کردی با اشاره به ناترازی برق در برخی ایام و صادرات آن توضیح داد: در زمان‌هایی که مصرف داخلی بالا باشد برای صادرات بین المللی یک کف و سقف برای صادرات وجود دارد که آن را در نظر می‌گیریم.

وی در پاسخ به سوال علت تأخیر در اعلام قیمت برق رقابتی به چه دلیل بوده است؟ گفت: این موضوع سیاست‌هایی بوده که هیات تنظیم بازار برق برعهده دارد.

کد خبر 57589

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =