همکاری سازمان توسعه تجارت و اتاق بازرگانی تهران برای حضور پر قدرت در بازار پاکستان

رئیس سازمان توسعه تجارت در دیدار با رئیس اتاق بازرگانی تهران بر لزوم توسعه همکاری های مشترک جهت حضور پر قدرت تجار در بازار پاکستان تاکید کرد.

به گزارش اگزیم‌نیوز از سازمان توسعه تجارت، «علیرضا پیمان پاک» و «مسعود خوانساری» در دیداری در خصوص توسعه مراودات تجاری با پاکستان با همکاری این دو نهاد دولتی و خصوصی به گفت‌وگو پرداختند.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت در این دیدار با اشاره به مناسبات خوب تجاری و سیاسی میان ایران و پاکستان و اراده مقامات عالی دو کشور برای توسعه این مناسبات، به اهمیت همکاری و هماهنگی بخش‌های خصوص و دولتی در شناسایی ظرفیت‌ها، برنامه ریزی و اقدام در راستای به فعلیت رساندن توانمندی‌های بالقوه اشاره کرد و خواهان تحقق این همکاری‌ها شدند.

خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران نیز به توانمندی‌های بخش خصوصی و امکان خوب مدیریت این توانمندی‌ها در جهت ارتقای تعاملات اقتصادی و تجاری با پاکستان در مجموعه اتاق تهران تاکید کرد و خواستار ایجاد کارگروه مشترک برای تبادل نظرات، هماهنگی مطالعات، برنامه ریزی و اجرای طرح‌های ویژه فی‌مابین دو نهاد شدند.

در پایان جلسه، تفاهم‌نامه همکاری فی‌مابین سازمان توسعه تجارت ایران و اتاق بازرگانی تهران به امضای پیمان پاک و خوانساری رسید. این تفاهم‌نامه جنبه‌های گوناگون از همکاری دو طرف را که شامل برگزاری نمایشگاه‌ها، تقویت ظرفیت حمل و نقل و لجستیک، تبادل هیات‌های تجاری، مطالعات بازار، تقویت ظرفیت‌های مالی - بانکی، برگزاری همایش‌های معرفی بازار و انجام فعالیت‌های تشویقی هستند تحت پوشش قرار می‌دهد.

پاکستان در سال‌های اخیر یکی از ۱۰ بازار اول صادراتی ایران بوده و در ۶ماهه اول ۱۴۰۱ بالغ بر ۵۶۱ میلیون دلار کالا از ایران به آن کشور صادر شده و در مقابل ۴۹۴ میلیون دلار کالا از این بازار وارد شده است. بر این اساس در دوره زمانی مورد نظر، تراز تجاری دو کشور به میزان ۴۶ میلیون دلار برای ایران مثبت بوده است.

در زمینه ایجاد زیرساخت‌های حقوقی تجاری بین دو کشور، در سال ۱۳۸۵ موافقتنامه تجارت ترجیحی بین ایران و پاکستان اجرایی شده است. در چارچوب این موافقتنامه ایران برای ۳۰۹ کد تعرفه کالاهای وارداتی از پاکستان تخفیف در نرخ تعرفه ورودی قائل شده و در مقابل پاکستان نیز این تخفیف را برای ۳۳۸ کد تعرفه اقلام واردات از ایران لحاظ گرده است.

از سال ۱۳۹۴ مذاکره روی موافقتنامه تجارت آزاد بین دو طرف شروع شده و انتظار می‌رود با همکاری دو جانبه تا پایان سال جاری مذاکرات فی‌مابین در خصوص این موافقتنامه به نتیجه برسد. با توجه به ۱۶ میلیارد دلار پتانسیل استفاده نشده صادراتی ایران به پاکستان، امضای موافقتنامه تجارت آزاد بین دو کشور به تقویت روابط تجاری، افزایش صادرات و جذب سرمایه گذاری منجر خواهد شد.

کد خبر 57593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 8 =