جزئیات کمیسیون‌ مشترک ایران و روسیه/ ریل‌گذاری روابط ایران و روسیه در یک سال آینده

سفیر کشورمان در روسیه، جلسه کمیسیون مشترک را مثبت ارزیابی و ابراز امیدواری کرد که بر اساس این ریل گذاری بتوان حرکت نمود اگرچه مهم ترین مسئله این است که در داخل سازمان‌ ها فعالانه عمل شود تا عملکرد آنها مورد ارزیابی داخلی قرار بگیرد تا این اسناد بر روی کاغذ باقی نماند.

به گزارش روز پنجشنبه اگزیم نیوز، کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه در گفت‌وگویی اختصاصی در مورد جزییات و دستاوردهای کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه گفت: کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در گروژنی، مرکز چچن برگزار شد، البته از قبل این تصمیم گرفته شده بود که همه جلسات در مراکز کشورها نباشد لذا ما هم کمیسیون پانزدهم را سه سال پیش در اصفهان برگزار کردیم و این بار هم پیشنهاد طرف روس این بود که این کمیسیون در گروژنی یا مرکز چچن برگزار شود و ما هم موافقت کردیم.
وی ادامه داد: ما ده کارگروه در این کمیسیون داشتیم که این کارگروه‌ها یکبار به شکل وبیناری گفت‌وگوهایی را انجام داده و تنظیم اسناد کردند و یکبار هم روسای کارگروه‌ها در قالب ۲۵ رسانه و سازمان‌های مهم جمهوری اسلامی ایران به روسیه سفر کردند.
سفیر ایران در روسیه افزود: کارگروه‌ها در گروژنی در روزهای یکشنبه و دوشنبه جلسه داشتند و تمام مسائل مربوط به روابط را با یکدیگر گفت‌وگو کرده و بندهایی را تصویب و در سند نهایی گذاشتند.

دلیل عدم برگزاری کمیسیون مشترک در سه سال گذشته

وی با بیان اینکه سه سال کمیسیون مشترک اقتصادی میان ایران و روسیه برگزار نشد، گفت: ما سه سال کمیسیون مشترک نداشتیم، یک بخشی به دلیل بیماری کرونا بود که امکان برگزاری کمیسیون مشترک نبود و در آن زمان نیز بحث بود که ویبناری برگزار کنیم اما معتقد بودیم که وبیناری کیفیت کار حضوری را ندارد و دلیل بعدی هم با تغییر دولت مواجه شد و جمع بندی این بود که در جمع بندی دولت جدید انجام شود که به هرحال کارها بتواند توسط دولتمردان جدید پیگیری شود. بحث سوم هم در تغییر روسای کمیسیون‌های مشترک بود که در یک مقطعی وزیر انرژی روسیه شد که دوباره ریاست کمیسیون در حال حاضر به عهده معاون نخست وزیر هستند و در داخل هم مهندس اوجی به عنوان وزیر نفت از طرف ایرانی انتخاب شدند.
جلالی ادامه داد: زمانی هم که آقای اوجی به روسیه تشریف آوردند، با روسای کارگروه‌ها جلساتی را داشتند و کمک شد تا سند بتواند با توافق طرفین تنظیم شود و بعد هم یک جلسه بسته با تعداد کمتر برگزار شد که در این جلسه میتوانم به جرات بگویم که کل مسایل ایران و روسیه مرور شد و مشکلاتی هم در حال حاضر وجود دارد از مسائل خرد و کلان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
وی به مشکلاتی از جمله مسائل مربوط به واردات کالاها اشاره کرد و گفت: مسایل مربوط به وضعیت فعلی واردات کالاها مورد بررسی قرار گرفت چراکه یکی از مشکلات ما کامیون‌هایی است که از مرز سامور آذربایجان وارد روسیه می‌شوند که به دلیل برخی از ملاحظات امنیتی این بازرسی‌ها زیادی طولانی شده و کامیون ها متوقف می‌شوند.
سفیر ایران در مسکو تصریح کرد: این مشکلات موجب معطلی کامیون‌های ایرانی شده است و این می‌تواند خسارت جدی را به تولید کنندگان و تجار ما وارد کند لذا رویکرد آن‌ها با تجارت به روسیه، علی رغم همه زحماتی که دولت در طول چند ماه گذشته کشید که بتواند به نوعی راه تجار و محصولات ایرانی را به سمت بازار روسیه گسیل کند و همه این ها در کمسیون مشترک مورد بحث و بررسی قرار گرفت. هم در جلسات باز و هم در جلسات بسته و روسای کارگروه‌ها، در مورد کارگروه ها گزارش‌هایی ارائه شد و مجموعه بندهایی را در اسناد گنجاندند که در نهایت بین دو کمیسیون مشترک سند اصلی و نهایی را امضاء کردند که می‌تواند نقشه راهی برای روابط یکساله آینده میان دو کشور باشد.
جلالی به تفاهم نامه اخذ وام پروژه اینچه برون اشاره کرد و گفت: همچنین در این کمیسیون تفاهم نامه اخذ وام برای برقراری پروژه اینچه برون - گرمسار بین آقای فکری معاون وزیر اقتصاد و دارایی ایران و آقای ایلیچوف و معاون اقتصادی وزیر روسیه امضاء شد.دوم تفاهم‌نامه، تفاهم‌نامه ما در حوزه سلامت بود که بین جناب آقای نیکنام مدیرکل همکاری های بین المللی وزارت بهداشت و سرگئی گلاگلوف معاون وزیر بهداشت فدراسیون روسیه امضاء شد.
وی افزود: سومین تفاهم نامه نیز بین دو شرکت انرژی گستر سینا از ایران آقای مهندس زیار و مدیرعامل شرکت ریوایینپورت روسیه بود که تفاهم نامه‌ای برای پروژه ای پی سی خطوط انتقال فرآورده امضاء کردند.
ریل گذاری روابط ایران و روسیه در یکسال آینده

سفیر ایران در روسیه به بزرگ‌ترین دستاورد این کمیسیون مشترک اشاره کرد و گفت: بزرگترین دستاورد این کمیسیون مشترک این بود که روابط ایران و روسیه در طی یکسال آینده ریل گذاری شد و همچنین کمیسیون مشترک بعدی در ایران برگزار خواهد شد و کمیسیون‌های مشترک سالیانه می‌تواند نشاطی در روابط دو کشور در حوزه‌های مختلف ایجاد کند.

همکاری‌های ایران و روسیه در حوزه انرژی

جلالی به همکاری‌های انرژی میان ایران و روسیه اشاره و خاطر نشان کرد: امروز با روسیه در حوزه انرژی همکاری‌های جدی داریم و به سمت امضای توافق نامه‌ها در بخش‌های مربوط به انرژی پیش می‌رویم و مرحله تفاهم‌نامه‌ها را پشت سر گذاشتیم.
وی افزود: همچنین در بخش مربوط به کریدور شمال و جنوب در حال حاضر کالاها از روسیه از مسیر ایران صادر می‌شود اما در کنار آن ما توافق اینچه برون- گرمسار رو داریم که توافق نامه آن را امضاء کرده و از ابتدای ژانویه ۲۰۲۳ اجرا خواهد شد. در کنار آن بحث ساختن راه‌آهن رشت- آستارا را داریم که در این خصوص با جدیت با روسیه این بحث را به پیش می‌بریم.
همکاری‌های دریایی میان تهران و مسکوجلالی به همکاری‌های دریایی میان تهران و مسکو اشاره کرد و گفت: در حوزه مربوط به حمل و نقل دریایی از طریق دریای خزر هم توافقات خوبی در حال انجام است و در این سند مربوط به کمیسیون مشترک هم این بحث‌ها گنجانده شده است.

توسعه همکاری‌های بانکی دو کشور
وی تأکید کرد: بحث همکاری‌های پولی و بانکی نیز مرتب کار گروه‌ها در حال تشکیل جلسه هستند و هفته گذشته هم کارگروه ایران در روسیه در مسکو تشکیل جلسه داد و به سمت هم پیمان‌های پولی، فعال کردن کارت میرو شتاب و هم فعال کردن ارزهای محلی ، ریال و روبل در تجارت و بحث مربوط به فعال کردن سوئیفت‌های خودمان هستیم.

همکاری های لجستیکی میان ایران و روسیه
وی در مورد همکاری های گمرکی میان ایران و روسیه گفت: در حوزه مربوط به گمرک توافقات خوبی انجام می‌شود و فعال کردن کریدور سبز کارهای بزرگی است که گمرک‌ها انجام میدهند اینکه ما بتونیم رابطه‌ها و معیارهای گمرکی خودمان را با هم تطبیق بدهیم. همچنین در کنار آن هم نهایی کردن توافق نامه تجارت آزاد یعنی پیوستن ایران به اوراسیا که این هم تا آخر سال ۲۰۲۰ نهایی شده و به پارلمان های عضو اتحادیه اوراسیا و مجلس شورای اسلامی برای تصویب برود.
وی به همکاری های لجستیکی اشاره کرد و گفت: بخشی هم مربوط به لجستیک هست که ما فکر می‌کنیم در این خصوص باید کارهای جدی انجام شود، لجستیک چه در حوزه دریا، ضعف وجود دارد و قیمت‌های کشتی باری در دریای خزر بسیار افزایش پیدا کرده است که این موضوع می‌تواند تجارت را تضعیف کند و نیازمند این است که ناوگان دریایی چه در روسیه و چه در ایران تقویت شود و همینطور بنادر خودمان و همینطور مسائلی که در مورد دریای خزر است.
جلالی تصریح کرد؛ همینطور لجستیک در حوزه ریلی و در حوزه مربوط به حمل کالا با کامیون این‌ها مواردی است که در حال کار کردن با روسیه هستیم.
وی تاکید کرد: همکاری‌های ایران و روسیه امروز از گستردگی زیادی برخوردار است و حوزه‌های بسیاری میتوانیم با یکدیگر کار کنیم.در حوزه مربوط به بهداشت و درمان و دارو و تجهیزات پزشکی و در حوزه آی تی و آی سی تی و حوزه‌های مختلف مربوط به صنعت، معدن و همچنین حوزه کشاورزی، لبنیات وحوزه کیف و کفش و لباس و چرم و مصالح ساختمانی، حوزه های بسیار گسترده ای است که همکاری ما افزایش پیدا می‌کند.
سفیر کشورمان در روسیه خاطرنشان کرد: جلسه کمیسیون مشترک را مثبت ارزیابی میکنیم و امیدواریم بر اساس این ریل گذاری بتوانیم حرکت کنیم و مهم ترین مسئله این است که در داخل سازمان‌ها و وزارتخانه ها فعالانه عمل کنند و عملکرد آن ها مورد ارزیابی داخلی قرار بگیرد که این سندها بر روی کاغذ باقی نماند و بتواند عملیاتی و اجرایی شود.

کد خبر 57621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 8 =