وزیر اقتصاد: نیازمند امیدبخشی به جامعه هستیم/ اصلاحات و مسیر تحولی در اقتصاد ادامه دارد

وزیر اقتصاد گفت: در هفته‌های اخیر به‌رغم تمام تلاش‌هایی که برای ایجاد ابهام و چالش درباره آینده اقتصادی ایران صورت گرفت، نه تنها اصلاحات اقتصادی که موجب ثبات در حوزه اقتصاد کلان و شاخص‌های اقتصادی شده ادامه داشت، بلکه برنامه‌های رو به آینده در بخش‌های مختلف صنعتی - تجاری در حال شکل‌گیری است.

به گزارش روز یکشنبه اگزیم نیوز از وزارت اقتصاد، سید احسان خاندوزی در مراسم هشتاد و هفتمین سالگرد تاسیس شرکت بیمه ایران و رونمایی از سامانه «بیمه ایران من» اظهار داشت: صنعت بیمه کشور علی‌رغم همه فشارها و تنگناهایی که به لحاظ تحریم‌های بین‌المللی و مشکلاتی که در حوزه اتکایی با آن مواجه است، اما توانسته مهم‌ترین منبعی باشد که فعالان اقتصادی کسب و کارها تولیدکنندگان و تجار ما با اتکا به خدمات صنعت بیمه تجاری بتوانند فعالیت‌های اقتصادی خود را به پیش برند.

وزیر اقتصاد با اظهار امیدواری نسبت به رفع موانع و همگرایی بیشتر در مسیر هدف‌گذاری‌های صنعت بیمه یادآور شد: به جهت شاخص معروف ضریب نفوذ وضعیت قابل دفاعی نداریم و بیشتر از اینها باید حرکت می‌کردیم؛ از هدف‌گذاری‌های قانون برنامه و سایر اسناد بالادستی نیز عقب هستیم و لازم است تحرک بیشتری و همیت بالاتری از طرف مدیران بیمه کشور صورت گیرد.

افزایش ۶۰ درصدی طرح بیمه تولیدی در ۷ ماه

وی گفت: روند روندی پرتلاش است، اینکه در ۷ ماهه امسال ۶۰ درصد افزایش طرح بیمه تولیدی در مجموعه بیمه‌های کشور شکل گرفته نشان می‌دهد که حرکت و رقابت وجود دارد؛ آن هم نه رقابت در گرفتن سهم سایر رقبا در بازار بلکه رقابت از طریق توسعه خدمات و بالا بردن سطح پوشش و فرهنگ بیمه‌گری و بیمه خواهی در کشور، کیفیت ارائه خدمات متناسب با نیاز فعالان اقتصادی و اجتماعی.

وی با اشاره به نیازهای متفاوت فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان افزود: ما برای بسیاری از این نیازها هنوز محصولات و ابتکارات بیمه‌ای قابل اتکایی نداشته‌ایم که آن نیازها را مرتفع کند تا از طریق این دست رقابت‌های سالم سازنده بتوانیم به اهداف قوانین و مقررات برسیم.

حضور ۴ بازیگر جدید در صنعت بیمه

خاندوزی با اشاره به تلاش برای تسریع در حرکت به سمت اهداف تحولی صنعت بیمه، گفت: در فاصله سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ به طور متوسط در هر سال یک مجوز جدید برای شرکت‌های بیمه صادر کردیم، اما در همین ماه‌های گذشته چهار بازیگر جدید به این عرصه اضافه شدند و آن هم نه فقط در عرصه بیمه‌های جنرال که شاید رفع نیاز کشور در آن حوزه به‌اندازه کافی صورت می‌گرفته است.

وزیر اقتصاد ادامه داد: از رییس کل بیمه مرکزی خواسته‌ام تمرکز خود را بر حوزه‌هایی قرار دهد که نیاز به حضور بازیگران جدید و تولید محصولات جذاب بیمه‌ای وجود دارد و امیدواریم این فضا با قدرت و سرعت بیشتری ادامه پیدا کند.

نقشی فراتر از یک رکن نظام مالی برای بیمه

خاندوزی با تاکید بر ضرورت ایفای نقشی فراتر از یک رکن نظام مالی کشور برای صنعت بیمه، گفت: نقش آفرینی و سهم شرکت‌های بیمه حتی در تامین مالی‌های استراتژیک اقتصاد ایران کم‌رنگ است و خلأ محصولاتی که بتوانیم با حوزه بازار سرمایه مرتبط کنیم را در این صنعت داریم و هنوز فضای کار بسیار زیادی برای حرکت تحولی وجود دارد.

وی تاکید کرد: فراتر از نقشی که خود بیمه دارد در زمینه هدف نهایی یعنی روحی که توسعه بیمه در یک کشور می‌تواند تماماً مستقر کند هم نیازمند تلاش و همدلی زیادی هستیم.

وزیر اقتصاد با اشاره به نیاز اقتصاد ایران به کارویژه‌ای که بیمه‌ها برای کسب و کار می‌توانند فراهم کنند، گفت: صنعت بیمه در حال کمک برای تامین آتی است تا خاطر جمعی نسبت به آینده ایجاد کنیم و بدانیم برای هر احتمال و اتفاقی محافظی، پوششی و کمکی برای آنکه کمترین آسیب به فعالان اقتصادی وارد شود، وجود دارد؛ همین هسته مرکزی که کار ویژه نهایی این صنعت است نه‌تنها برای کسب‌وکارهای خرد و نه برای شرکت‌های تولیدکننده و صادرکننده‌ای که می‌خواهد محصولات خود را بیمه کند؛ بلکه برای مجموعه اقتصاد ایران یک ضرورت است.

وی افزود: نیازمندیم که دست به دست هم بدهیم در همه بخش‌های اقتصادی و کمک کنیم برای اینکه اگر در زمانی تردیدی درباره آتیه اقتصاد ایران ایجاد می‌شود و اخبار ناامید کننده و تضعیف کننده‌ای می‌رسد این کارویژه یعنی تامین آتیه و خاطرجمعی نسبت به آینده را با کمک همه فعالان اقتصادی در سایر صنایع، صاحب‌نظران، دلسوزان و مدیران و یا صاحبان قلم و اندیشه تقویت کنیم.

خاندوزی تصریح کرد: در همین هفته‌های اخیر به‌رغم تمام تلاش‌هایی که برای ایجاد ابهام و چالش صورت گرفت، نه‌تنها اصلاحات اقتصادی که تا کنون طی شده منجر به یک ثبات در حوزه اقتصاد کلان و شاخص‌های اقتصادی شد؛ بلکه برنامه‌های رو به آینده در بخش‌های مختلف صنعتی - تجاری در حال شکل‌گیری است.

تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۲ با این نگاه رو به رشد و پیشرفت

وزیر اقتصاد گفت: بودجه ۱۴۰۲ با این نگاه رو به رشد و پیشرفت و نه صرفاً برای کنترل تورم و حفظ شرایط موجود بلکه حرکت کردن به سمت پروژه‌های پیشرانی که بتواند تحرک در اقتصاد ایجاد کند را دنبال می‌کنیم آن هم در همین ایام که بسیاری به دنبال متزلزل کردن خاطر جمعی نسبت به آینده هستند و می‌خواهد دل فعالان اقتصادی و خانوارها را خالی کنند که نسبت به آینده اقتصاد شک و شبهه وجود دارد و دعوت کنند تا مردم در فعالیت‌ها، رفتاری از خود بروز بدهند که تشدید کننده فضای بی‌ثباتی و نااطمینانی در اقتصاد است، البته واقعاً در دلسوزی و میهن دوستی بسیاری از افرادی که در این ایام ناآگاهانه موضع‌هایی را ابراز و تصمیمات و پیام‌هایی را منتشر می‌کنند، تردید می‌کنم.

وی افزود: مگر می‌شود مردم و جامعه ایران را که نه‌تنها توانست از تحریم‌های خارجی سربلند بیرون بیاید، مأیوس کرد؛ این فهم، پایداری، ایستادگی و بلوغ مردم بود و نه‌تنها این مسائل خارجی را پشت سر گذاشتیم که دیگران اعتراف کردند که نه‌تنها مسیر فشارهای اقتصادی به نتیجه نرسید؛ بلکه نقاط تحولی و اصلاحی داخلی را هم پشت سر گذاشتیم.

خاندوزی تاکید کرد: باید همه دست به دست هم بدهیم تا بیشترین امید را نسبت به آینده ایجاد کنیم تا فعالان اقتصادی نه‌تنها در تسهیل تولید و کسب و کار اقتصادی خود که رو به آینده و رو به پیوندهای اقتصادی و تجاری با شرکت‌های خارجی و رو به توسعه سازمانی و اقتصادی در داخل کشور حرکت کنند؛ اما متاسفانه نجواهایی از گوشه و کنار شنیده می‌شود که تاسف برانگیز است.

خاندوزی اظهار امیدواری کرد که با همکاری همه فعالان اقتصادی و تکیه بر حرکتی که رو به تحول ایجاد شده بتوانیم تنگناها را پشت سر بگذاریم و گفت: برآیند عملکرد در صنعت بیمه و برآیند همه کسانی که در حوزه‌های صنعتی و تجاری اقتصادی کشور زحمت می‌کشند این هست که بتوانیم این امید و اعتماد را نه تنها زنده نگه داریم بلکه با درجات بالاتری نسبت به گذشته به جامعه منتقل کنیم.

وزیر اقتصاد افزود: بیمه ایران به عنوان بیمه دولتی و سمبل بیمه‌های دولتی که متعلق به دولت نیست و متعلق به مردم است باید بیش از این آغوش خود را برای رضایتمندی مردم باز کند؛ سامانه‌ای که امروز رونمایی شد گام ارزشمندی است که می‌تواند در افزایش رضایتمندی مردم در سهولت برخورداری از خدمات بیمه‌ای تاثیر گذار باشد و سایر شرکت‌های بیمه هم از این دست ابتکاراتی که بتواند کمک کند حتماً استفاده کنند.

وی گفت: انتظار می‌رود اگر جایی فعالان اقتصادی و مردم توقع بیمه آسان‌تر و کم‌هزینه‌تر، با رفت‌وآمدهای کمتر هستند این انتظار برآورده شود و همین اقدامات به مردم نشان می‌دهد که دست‌اندرکاران اقتصاد فقط نگران تراز سود و زیان خود و برگزاری مجمع در پایان سال مالی نیستند و حواسشان هست که این خدمت و صنعت اساساً زمانی می‌تواند پایدار باشد و توسعه پیدا کند که جامعه خدمت آنها را احساس کند و رضایتمندی مردم را تسهیل کند.

کد خبر 57721

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =