کاهش صادرات و واردات چین با ادامه قرنطینه‌های کرونایی

کاهش تقاضای جهانی به خاطر تورم بالا و افزایش نرخ بهره صادرات و واردات چین را به‌طرز غیرمنتظره‌ای پایین آورده و احیای اقتصاد این کشور را به خطر انداخته است.

به‌گزارش اگزیم‌نیوز از رویترز، صادرات و واردات چین برای اولین‌بار از ماه مه ۲۰۲۰ به‌صورت هم‌زمان و به‌طرز غیرمنتظره‌ای در ماه اکتبر کاهش یافت. افزایش تورم و بالا رفتن نرخ بهره، تقاضای جهانی را پایین آورده و محدودیت‌های کرونایی در داخل هم تولید و مصرف را مختل کرده‌است.

اطلاعات ناخوشایند تجاری در ماه اکتبر نشان‌دهنده چالشی است که سیاستمداران چین با آن مواجه هستند، چون صادرات همواره نقطه مثبت اقتصاد این کشور بوده‌است.

صادرات چین در ماه اکتبر ۰.۳ درصد نسبت‌به سال قبل کاهش یافت، درحالی‌که ۵.۷ درصد در سپتامبر افزایش‌یافته بود. تحلیلگران هم انتظار یک افزایش ۴.۳ درصدی را داشتند. این بدترین عملکرد چین در زمینه صادرات از ماه مه ۲۰۲۰ است.

این اطلاعات نشان می‌دهد تقاضا رو به کاهش است که فشار بیشتری بر بخش تولید چین وارد می‌کند و هر گونه احیای اقتصادی این کشور را در بحبوحه‌ ادامه محدودیت‌های کرونایی، ضعف بازار مسکن و احتمال رکود اقتصاد دنیا به خطر می‌اندازد.

صادرکنندگان چین حتی نتوانستند از پایین آمدن ارزش یوان و فصل خرید در پایان سال سود ببرند. این واقعیت نشان‌دهنده مشکلات وسیع برای مصرف‌کنندگان و کسب‌وکارها در سراسر دنیاست.

اطلاعات ناخوشایند اقتصادی در ماه اکتبر و آمار ضعیف تجاری نشان می‌دهد دومین اقتصاد بزرگ دنیا در سه‌ماهه پایانی سال جاری میلادی با مشکلات فراوانی مواجه است، آن هم پس‌از گزارش رشد سریع‌تر از حد انتظار اقتصاد در سه‌ماهه سوم.

کاهش تقاضای داخلی به‌خاطر محدودیت‌های کرونایی و رکود بازار مسکن، واردات را هم تحت تاثیر قرار داده‌است. واردات چین ۰.۷ درصد در ماه اکتبر کاهش‌یافته، درحالی‌که ۰.۳ درصد در سپتامبر افزایش داشت. تحلیلگران انتظار یک رشد ۰.۱ درصدی را داشتند. این ضعیف‌ترین نرخ واردات چین از ماه اوت ۲۰۲۰ است.

مازاد تجاری چین در ماه اکتبر به ۸۵.۱۵ میلیارد دلار رسید. این رقم در سپتامبر برابر با ۸۴.۷۴ میلیارد دلار بود و انتظار می‌رفت به ۹۵.۹۵ میلیارد دلار برسد.

کد خبر 57740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 11 =