نقش مجلس باید در تغییرات بودجه محدود شود

کارشناس اقتصادی معتقد است نقش مجلس باید در تغییرات در بودجه به‌ویژه متغیرهای اصلی آن محدود شود.

به گزارش روز پنجشنبه اگزیم نیوز، «سید کاظم رجایی» در گفت‌وگویی در این باره که تغییرات مجلس در لایحه بودجه هرچند از سر دلسوزی بود، اما موجب افزایش غیر قابل تحقق درآمدها، تعیین مصارف قطعی برای آنها و ایجاد توقعات غیرکارشناسی از دولت شده است، اظهار داشت: عقیده ما این است که بودجه وقتی به مجلس می‌رود مجلس نباید تغییرات اساسی در آن ایجاد کند. به‌ویژه حجم و متغیرهای اساسی آن نباید تغییر کند. این عقیده بر اساس مطالعاتی است که به آن رسیده‌ایم.

وی تصریح کرد: منتها مدل بودجه‌ریزی ما باید تغییر کند. معتقدیم مدل بودجه‌ریزی ما برگرفته از چارچوب‌ها و دستورالعمل صندوق بین‌المللی پول است که براساس تعریف خاص از دولت و وظایف خاص آن است اما بودجه‌ای که ما تنظیم می‌کنیم باید بر پایه مصارف و وظایف دولت اسلامی تحول پیدا کند.

رجایی گفت: در ابتدا باید تعریف دقیقی از دولت اسلامی داشته باشیم و اینکه ماموریت آن چیست و چه کارهایی باید بکند و بعد این بودجه برای انجام وظایف دولت اسلامی بیاید و تنظیم شود. جداول آن باید برحسب اولویت‌هایی که یک دولت اسلامی وظیفه دارد تنظیم شود نه بر اساس آنچه الگوهای توسعه غربی می‌گوید و دستورالعمل صندوق بین‌المللی پول است.

این کارشناس اقتصادی افزود: اما اینکه مجلس نباید دخالت کند معتقدیم که لایحه بودجه در دولت باید به‌گونه‌ای دقیق تنظیم شود که نیاز به تغییرات اساسی در آن نباشد.

وی گفت: اگر مجلس می‌خواهد ورود پیدا کند نماینده‌ها و کارشناسان مجلس با کارشناس‌های دولت عجین شده و از بالا به پایین بودجه را بررسی کنند که وقتی به مجلس می‌آید در این زمان بحث تعارض منافع به میان می‌آید و همه را تخریب می‌کند و معلوم نیست چه بلایی سر بودجه بیاورد. وی گفت: به همین سبب معتقدیم مجلس باید در تغییرات در بودجه به‌ویژه متغیرهای اصلی آن محدود شود.

کد خبر 57863

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 2 =