ضرورت پیگیری حل‌وفصل ۷ موضوع حمل‌ونقلی میان ایران و روسیه

مدیر کارنه‌تیر اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران امیدوار است در سفر هیات روسی به ایران، زمینه حل‌وفصل ۷ موضوع حمل‌ونقلی میان ایران و روسیه از جمله حذف مجوز ثالث و ایجاد سرویس‌های رو-رو در دریای خزر فراهم شود.

به گزارش روز شنبه اگزیم‌نیوز از اتاق بازرگانی ایران، مدیر حمل‌ونقل بین‌المللی و کارنه تیر اتاق ایران با اشاره به سفر هیات تجاری روسیه به ایران در ۲۴ آبان گفت: قرار است با حضور مقامات حمل‌ونقل روسیه در تهران ۷ چالش و موضوع مربوط به این حوزه از جمله حذف مجوز ثالث و ایجاد سرویس‌های رو-رو در دریای خزر را به بحث و تبادل نظر بگذاریم تا به توافق دست پیدا کنیم.

بهنام فرامرزیان با تشریح مسائل مهم حوزه کارنه تیر میان ایران و روسیه بیان کرد: روس‌ها در این حوزه دو موضوع مهم دارند که اخیراً هم در کمیسیون‌های مشترک حمل‌ونقلی مطرح بوده است. اول موضوع مجوز تردد است. در حال حاضر مجوز تردد دو طرفه در توافقات حمل‌ونقلی و وزارتخانه‌های راه دو کشور برداشته شده اما دو کشور فقط برای کشور ثالث به یکدیگر مجوز می‌دهند.

وی افزود: طرف ایرانی مایل است مجوز ثالث هم برداشته شود و این پیشنهاد را قبلاً هم به روس‌ها ارائه کردیم. اما روس‌ها به عکس به دنبال افزایش و نه حذف این مجوزها هستند. قرار است این موضوع را هم‌زمان با حضور هیات روسی در تهران با بخش خصوصی و دبیر کل اتحادیه حمل‌ونقل روسیه مطرح کنیم.

فرامرزیان ادامه داد: موضوع مهم بعدی برای روس‌ها، نرخ مابه‌التفاوت سوخت است که این موضوعی دولتی و حاکمیتی است و ما به عنوان بخش خصوصی از مسئولین خواسته‌ایم که در جلسات c۲b شرکت کنند و به سؤالات درباره نرخ مابه‌التفاوت سوخت و چگونگی ارائه سوخت در جایگاه‌ها به کامیون‌های روسی پاسخ دهند.

مدیر حمل‌ونقل بین‌المللی و کارنه تیر اتاق ایران با اشاره به اینکه برای بخش خصوصی ایران حذف مجوزهای ثالث با روسیه و روان‌سازی کامل حمل‌ونقل میان دو کشور اهمیت زیادی داشته و خواستار لابی‌های دولتی برای عملیاتی شدن آن هستیم گفت: علاوه بر این مشخص شدن نرخ مابه‌التفاوت سوخت و شفافیت در این بخش نیز برای ما مهم است.

وی افزود: دلیل اهمیت این موضوع این است که مایلیم کامیون‌های روس به عمق ایران بیایند و فقط در مرز آستارا تخلیه و بارگیری نشوند. این امر سبب می‌شود هم نوعی توازن حمل‌ونقلی بین دو کشور ایجاد شود و هم شرکت‌های حمل‌ونقل فعال در مسیر با مشکلات یکدیگر بیشتر آشنا شوند و در رفع این مشکلات بیشتر کوشا باشند.

فرامرزیان بیان کرد: تا زمانی که کامیون روس‌ها وارد عمق خاک ایران نشوند، این توازن فنی و اجرایی ایجاد نشده و معضلات باقی خواهند ماند. بنابراین این موضوع برای ما مهم است و در سفرهایت روسی به ایران آن را پیگیری می‌کنیم.

مدیر حمل‌ونقل بین‌المللی و کارنه تیر اتاق ایران با اشاره به اینکه خواسته دیگر بخش خصوصی، دریافت تسهیلات مرزی در مرز آذربایجان و روسیه است، افزود: در واقع خواسته ما این است که کامیون‌های تحت کارنه تیر بتوانند از مسیر سبز تردد کنند تا معطلی‌ها و توقف‌ها کمتر باشد. در این صورت هم صادرات و واردات سرعت خواهد یافت و هم حمل‌ونقل با کیفیت بالایی انجام خواهد شد.

فرامرزیان دریافت خدمات و ایجاد سرویس‌های رو-رو در دریای خزر را یکی دیگر از موضوعات مورد نظر بخش خصوصی برای مذاکره با هیات روسی برشمرد و ادامه داد: اگر بتوانیم بنادر شمالی ایران یعنی انزلی، امیرآباد، آستارا و حتی نوشهر را به سرویس‌های رو-رو مجهز کرده و به بنادر آستراخان و اولیا روسیه متصل کنیم تا بتوانیم بارهایمان را از طریق سرویس رو-رو به گونه‌ای اقتصادی‌تر و با سرعت بالاتری حمل کنیم این امر به افزایش تبادلات تجاری دو کشور کمک خواهد کرد.

وی تأکید کرد: ما می‌خواهیم طرف روس هرچه زودتر زیرساخت‌های لازم را در بنادر آستراخان و اولیا ایجاد کند. متاسفانه در این بنادر زیرساخت‌های لازم برای مواقعی که قرار باشد حجم بالای کالا به خصوص حجم کالای کانتینری مبادله شود، وجود ندارد. لذا توجه به این موضوع یکی دیگر از خواسته‌های ماست.

فرامرزیان گفت: همکاری اتاق ایران با موسسه ضامن و صادرکننده کانه تیر روسیه یکی دیگر از مباحث مورد نظر در سفر هیات روسی به ایران است.

وی دراین‌باره بیان کرد: ما قصد داریم با موافقت طرف روسی، کمیته مشترکی با کارویژه رفع مشکلات شرکت‌های حمل‌ونقل، تسهیل و مساعدت به رانندگان و شرکت‌های حمل‌ونقل فعال در این مسیر راه‌اندازی کنیم.

وی در پایان با بیان اینکه از میان این موضوعات، برداشتن مجوز ثالث تردد منوط به تصمیم روس‌ها و شفافیت مابه‌التفاوت سوخت منوط به تصمیم طرف ایرانی است، گفت: حل‌وفصل بقیه موارد همکاری‌های دوجانبه را می‌طلبد و امیدواریم در سفر هیات روسی به ایران توافقات خوبی حاصل شود.

کد خبر 57909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 14 =