واردات از سوریه نیز باید همپای توسعه صادرات انجام شود

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه می‌گوید: ایران در سال گذشته در قبال ۲۴۷ میلیون دلار صادرات به سوریه ۳۰ میلیون دلار از این کشور واردات داشته و برای متعادل‌سازی تجارت دوجانبه باید واردات از این سوریه نیز تقویت شود.

به گزارش روز شنبه اگزیم‌نیوز از اتاق بازرگانی ایران، کیوان کاشفی رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه با ابراز امیدواری نسبت به اینکه صادرات ایران به سوریه در سال جاری به ۳۰۰ میلیون دلار برسد، گفت: باید هم‌زمان به سمت واردات از سوریه و برقراری تعادل تراز تجاری بین دو کشور حرکت کنیم.

کیوان کاشفی در وبینار «راهکارهای توسعه و اصول تجارت با سوریه» با اشاره به تحولات سیاسی سوریه از سال ۲۰۱۱، افزود: این تحولات، اقتصاد سوریه را بسیار تحت تأثیر قرار داد و اقتصاد سوریه که قبل از این رویدادها در حوزه‌های مختلف تولید، گردشگری و ... بسیار فعال بود، با افول جدی مواجه شد.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران ادامه داد: اکنون با پشت سر گذاشتن تقریبی جنگ، ساخت‌وسازها در سوریه آغاز شده و این دوره، فرصت مناسبی برای مشارکت شرکت‌های ایرانی در حوزه ساخت‌وساز، خدمات فنی و مهندسی و کمک به احیای صنایع آسیب‌دیده در جنگ است.

به گفته کاشفی، سوریه حداقل تا ۲۰ سال آینده در زمینه ساخت‌وساز جای کار دارد که فرصت خوبی برای حضور شرکت‌های ایرانی است.

وی همچنین از آغاز ساخت‌وساز در حوزه‌های مختلف ازجمله احیای نیروگاه‌ها، احداث کارخانه‌های آرد و سیلوها، راه و پل‌سازی با همکاری شرکت‌هایی از ایران خبر داد و اظهار کرد: دو سایت خودروسازی ایران در سوریه نیز اگرچه در طی جنگ آسیب ندیدند اما برای مدتی غیرفعال شدند و اکنون با جدیت پیگیر راه‌اندازی مجدد آنها هستیم.

لزوم اجرای موافقت‌نامه تجارت آزاد بین ایران و سوریه

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه در بخش دیگری از این وبینار، به تشریح وضعیت مبادلات تجاری ایران و سوریه پرداخت که طی ۱۰ سال اخیر تقریباً روند روبه‌رو رشدی داشته و در تمام این سال‌ها تراز تجاری ایران با سوریه کاملاً مثبت و صادراتی بوده است.

کاشفی، ارزش صادرات ایران به سوریه در سال گذشته را حدود ۲۴۷ میلیون دلار اعلام کرد که در برابر آن فقط ۳۰ میلیون دلار واردات انجام شده است.

وی ابراز امیدواری کرد: میزان صادرات ایران به سوریه در سال جاری به ۳۰۰ میلیون دلار برسد؛ هرچند این میزان با جایگاه واقعی که ایران می‌تواند در صادرات به سوریه داشته باشد فاصله زیادی دارد.

به گفته کاشفی، اکنون مقصد نهایی هفت تا هشت درصد صادرات ایران نیز به عراق سوریه است که به نام عراق اظهار می‌شود.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه با تأکید بر لزوم توجه به واردات از سوریه و برقراری تعادل تراز تجاری بین دو کشور، گفت: در همین راستا بنا داریم به‌زودی نمایشگاهی از توانمندی‌های سوریه را در کشور برپا کنیم.

وی تصریح کرد: محصولاتی ازجمله پوشاک، برخی محصولات کشاورزی مانند زیتون و شوینده‌ها را ازجمله مواردی دانست که می‌تواند از سوریه وارد شود و البته برخی از کالاهای دیگری نیز امکان واردات از سوریه دارند اما ممنوعیت‌هایی برای واردات کلی آنها ایجاد شده است.

کاشفی اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مواردی که می‌تواند به توسعه تجارت بین سوریه و ایران کمک کند، اجرایی شدن توافق‌نامه تجارت آزاد است که در گذشته بین دو کشور به امضا رسید؛ اما به دلیل شرایط جنگ اجرایی نشد و اکنون انتظار می‌رود اجرایی شود که در قالب آن کلیه کالاها به‌جز ۸۸ قلم کالا معاف از تعرفه گمرکی بین دو کشور جابجا شود.

کاشفی همچنین معتقد است: اجرای این موافقت‌نامه می‌تواند به ورود کالای ایرانی به سایر کشورهای عربی هم کمک کند زیرا کشورهای عربی نیز بین خود تعرفه تجاری صفر را دارند.

حمل‌ونقل، چالش اصلی تجارت ایران و سوریه

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه در ادامه به تشریح مهم‌ترین چالش‌های موجود در زمینه گسترش مبادلات با سوریه پرداخت و گفت: موضوع حمل‌ونقل و راه‌اندازی حمل‌ونقل زمینی بین دو کشور از مهم‌ترین این موارد است زیرا سه مسیر کنونی که داریم برخی به لحاظ هزینه و برخی به لحاظ بعد مسافت و زمانی که برای صادرات کالا نیاز است آن‌طور که باید مقرون‌به‌صرفه نیست.

کاشفی مشکلات بانکی بین دو کشور را نیز از دیگر موارد دانست و خاطرنشان کرد: البته اکنون از طریق صرافی‌ها مبادلات مالی انجام می‌شود اما نیازمند تسهیل مبادلات از طریق شبکه بانکی هستیم.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران نوسانات نرخ ارز در هر دو کشور، کم بودن تعداد پروازها، ناکافی بودن پوشش ضمانت فعالیت بخش خصوصی در سوریه و ... نیز به‌عنوان موارد دیگری یاد کرد که برای برخی از آنها راهکارهایی در نظر گرفته شد و امید آن می‌رود که به‌زودی حل‌وفصل شود.

وی ادامه داد: نباید فراموش کنیم که در سوریه اندازه عراق پول وجود ندارد اما تجار این کشور بسیار توانمند و با تجربه هستند.

رئیس اتاق کرمانشاه از اولویت‌های سرمایه‌گذاری در سوریه هم یاد کرد و افزود: حوزه صنایع شیمیایی، فلزات اساسی، مواد غذایی و ... خصوصاً در زمینه تأمین مواد اولیه این محصولات بسیار مورد توجه است.

کاشفی ادامه داد: در حوزه تولید خودرو و ماشین‌آلات صنعتی و معدنی نیز در سوریه جای کار فراوانی وجود دارد. به‌علاوه در زمینه گردشگری، کشتارگاه‌های صنعتی سبک و سنگین و ... نیز می‌توانیم کار کنیم.

مرکز خدمات ایران در دمشق، فرصتی برای توسعه تجارت در سوریه

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه در ادامه اشاره‌ای هم به راه‌اندازی اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوریه از چند سال قبل داشت که اکنون فعالیت‌ها و خدمات فراوانی در زمینه‌های مختلف ارائه می‌دهد.

کاشفی، برپایی نمایشگاه‌هایی از توانمندی‌های ایران در سوریه، ارائه خدمات مشاوره در زمینه‌های مختلف ازجمله ثبت شرکت‌ها و ...، ایجاد ارتباط مستمر با سفارت ایران در سوریه، همکاری جهت برگزاری ملاقات تجاری و ... را از خدمات این اتاق مشترک برشمرد.

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه مرکز تجارت ایرانیان در دمشق نیز با هدف توسعه تجارت دو کشور به همت اتاق بازرگانی ایران راه‌اندازی شد، گفت: این مرکز در ساختمانی ۱۲ طبقه دایر شده که دو طبقه آن به برپایی نمایشگاه‌ها اختصاص دارد و بسیاری از شرکت‌های ایرانی حاضر در سوریه در این مرکز مستقر هستند.

وی یادآور شد: این مرکز خدمات گسترده‌ای از مشاوره تا هدایت فعالین اقتصادی در همه ابعاد حقوقی، اقتصادی، بین‌الملل و ... به متقاضیان ارائه می‌شود.

کاشفی ابراز امیدواری کرد: با هدف تسهیل در تعاملات تجاری بین ایران و سوریه، به‌زودی رایزن اقتصادی ایران در دمشق نیز تعیین شود.

کد خبر 57919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 6 =