زیان انباشته ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی صنعت خودرو حاصل قیمت‌گذاری دستوری است

رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی کشور با اشاره به زیان انباشته ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی صنعت خودرو، آن را حاصل سیاست‌گذاری اشتباه در سال‌های گذشته به‌ویژه قیمت‌گذاری دستوری خودرو برشمرد.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم نیوز، «محمدرضا نجفی منش» که در نشست هم‌اندیشی وزیر صمت با تشکل‌ها و انجمن‌های فعال در بخش صنعت، معدن و تجارت کشور سخن می‌گفت، به مشکلات حاصل از قیمت‌گذاری دستوری در محصولات نهایی صنعت خودرو اشاره کرد و گفت: قیمت‌گذاری دستوری سیاست اشتباهی بوده که در سال‌های گذشته گریبانگیر این صنعت شده و خودروسازی را با زیان انباشته ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی مواجه کرده است.

وی افزود: وضعیت به‌گونه‌ای است که حتی اگر بخواهیم این صنعت را به ریل درست آن بازگردانیم، کار سخت و دشواری در پیش داریم.

نجفی منش گفت: این صف‌های طولانی قرعه‌کشی و خرید خودرو که ملاحظه می‌شود، نتیجه قیمت‌گذاری دستوری است که فاصله قیمتی قابل توجهی بین نرخ کارخانه‌ای و بازاری خودروها به وجود آورده و عملاً زمینه واسطه‌گری و دلالی را به وجود آورده است.

وی اظهار داشت: در قرعه کشی با هجوم چند صد هزار نفری و حتی گاهی اوقات چند میلیون نفری افراد برای خرید خودرو مواجه هستیم که عمده آنها تقاضای کاذب بوده و مصرف کننده واقعی نیستند و همه این مشکلات ناشی از قیمت‌گذاری دستوری است.

رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی کشور تاکید کرد: اکنون بخش کمی از خودرو در بورس کالا عرضه شده است، در حالی که اگر زمینه عرضه گسترده خودرو در بورس کالا ایجاد شود، می‌توان شاهد اثرگذاری مثبت این اتفاق در بازار باشیم.

وی گفت: تولید فرآیندی است که مباحثی همچون راه‌اندازی خطوط و ماشین‌آلات مورد نیاز، منابع انسانی، دانش فنی و مواد اولیه تشکیل می‌شود، اما متاسفانه با وجود اینکه تولید را به کشورمان آورده‌ایم، از تقویت بخش ماشین‌آلات و تسهیل در تامین مواد اولیه‌مان غافل شده‌ایم و این مساله خود به یکی از معضلات تولید تبدیل شده است.

نجفی‌منش افزود: باید حلقه‌های مفقوده در فرآیند و کلیت مساله تولید را مورد توجه قرار دهیم تا به تقویت تولید برسیم.

وی همچنین از افزایش فاصله بین نرخ نیمایی و آزاد ارز انتقاد کرد و گفت: این مساله می‌تواند منبع فساد باشد و باید مسوولان فکری برای کاهش فاصله این دو نرخ بیندیشند.

تقاضای آتش بس/صنعت خودروسازی کشور شایسته این همه انتقاد نیست

وی افزود: هرچند منکر نقاط ضعف موجود نیستیم، اما تداوم انتقادات تیز و برنده علیه این صنعت از سوی نمایندگان مجلس، مقامات انتظامی، رسانه ملی و سایر رسانه‌ها و جراید و غیره زیبنده نیست.

نجفی منش گفت: وضعیت به‌گونه‌ای است که هر اقدامی در هر مجموعه‌ای به ویژه صنعت خودرو که در دست اقدام باشد، همه رسانه‌ها حتی رسانه ملی در مقام تخریب آن برمی‌آیند و طوری برخورد می‌کنند که انگار صنعتگر ایرانی هیچ کاری بلد نیست!

وی تاکید کرد:‌ در این زمینه باید کار ریشه‌ای انجام و موضوع تخریب و تحقیر این صنعت پیشران را متوقف کرد.

کد خبر 58055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 16 =