امکان متعادل‌سازی تراز تجاری ایران و مالزی با صادرات غذای حلال وجود دارد

مدیرکل مرکز تحقیقات و اطلاع‌رسانی اتاق اسلامی (ایکریک) با اشاره به اینکه صادرات ایران به مالزی نسبت به واردات از این کشور بسیار اندک است، صادرات غذای حلال را ظرفیت مناسبی برای رفع این معضل عنوان کرد.

به گزارش روز چهارشنبه اگزیم‌نیوز از اتاق بازرگانی ایران، مرکز تحقیقات و اطلاع‌رسانی اتاق اسلامی (ایکریک) میزبان هیات ممیزی مالزی و مقاماتی از سازمان دامپزشکی و وزارت امور اقتصادی و دارایی کشورمان بود.

در این نشست محمدرضا کرباسی مدیرکل ایکریک با بیان اینکه ارزش واردات ایران در سال گذشته میلادی از مالزی حدود ۵۶۵ میلیون دلار بوده است، گفت: ارزش صادرات ایران به مالزی، فقط ۸۲ میلیون دلار بوده است؛ در حالی که پتانسیل صنایع غذایی کشور و سایر محصولات صادراتی ایرانی بسیار بیشتر از این ارقام است و امکان متعادل سازی تراز تجاری ایران و مالزی با استفاده از فرصت‌های صادراتی غذای حلال وجود دارد.

به گفته کرباسی، کشورهای همسایه ایران توانسته‌اند از نبود ایران بیشترین بهره را جسته و بازار مالزی را در دست بگیرند.

وی با دعوت از شرکت‌های ایرانی فعال در حوزه مواد غذایی برای عضویت در ایکریک و استفاده از خدمات ویژه آن برای صادرات به کشورهای اسلامی، افزود: برای کاهش ناترازی تجاری دو کشور، خوب است که مقامات مالزیایی زمینه توسعه صادرات کالاهای قابل عرضه در بازار مالزی، چه کالاهایی که مشمول اخذ گواهی حلال هستند و چه کالاهای دیگر مورد نیاز این کشور را فراهم کنند.

کرباسی با تأکید بر اینکه هیچ کالای غیرحلالی در ایران تولید یا وارد نمی‌شود، ادامه داد: کشورهایی با اقلیت غیرمسلمان همچون مالزی می‌توانند از این ظرفیت به خوبی استفاده کرده و بررسی‌های میدانی آنها بسیار کم‌هزینه خواهد بود.

مدیرکل ایکریک گفت: ایکریک از استانداردهای مصوب موسسه استانداردسازی و اندازه‌شناسی کشورهای اسلامی که زیرمجموعه‌ای از سازمان همکاری اسلامی است برای تهیه فرایندهای ممیزی حلال و کنترل حلیت استفاده می‌کند. این استانداردها مورد تأیید اغلب کشورهای عضو است و برخی کشورها نظیر مالزی که استانداردهای مختص به کشور خود را دارند در برخی جزئیات اندک با این استانداردها تفاوت دارند. لذا مشابهت در برقراری استانداردهای لازم برای تأیید گواهی حلال و الزامات یکسان موجب می‌شود این همکاری به سهولت هر چه تمام‌تر انجام بگیرد.

نورایین بنت حمزه نماینده جاکیم نیز در این دیدار همکاری با ایکریک را مثبت تلقی کرد و از همکاری‌های صورت گرفته برای بازدید از شرکت‌های لبنی ایران قدردانی کرد.

وی با توضیحاتی در خصوص استانداردهای مخصوص در مالزی توضیح داده و مشکل بخش حلال در مالزی را در فرآیند

ذبح عنوان کرد. با توجه به تکثر فرق و ادیان در آن کشور، توافق بر یک استاندارد واحد در ذبح بسیار مشکل بوده است و برای سایر کالاها کمتر با این چالش مواجه بودند. علی‌رغم وجود اتباع مختلف چینی، هندی و غیره در آن کشور، دولت، اصرار دارد کلیه کالاهای وارداتی حلال باشند هم از بعد سلامت این محصولات و هم از نظر تأمین نظر اکثریت جامعه مالزی که مسلمان هستند.

پس از این جلسه، نماینده ایکریک، این هیات را در بازدید از سه شرکت لبنی کاله، پگاه و رامک برای ارائه توضیحات درباره فرایندهای صدور گواهی حلال همراهی کرد.

براساس قوانین کشور مالزی، کالاهایی که وارد کشور مالزی می‌شوند باید دارای نشان حلال از یکی از مؤسسات مورد تأیید ایشان باشند. از ایران، فقط مرکز تحقیقات و اطلاع‌رسانی اتاق اسلامی(ایکریک)توانسته در فهرست نهادهای مورد تأیید صادر کننده گواهی حلال جاکیم مالزی قرار گیرد، به این معنا که کالاهای ایرانی که به مالزی صادر می‌شوند باید از نشان حلال این مرکز برخوردار باشند.

در سال ۲۰۲۱ پس از اجرای قوانین جدید برای به رسمیت شناختن مراکز صدور گواهی حلال خارجی توسط جاکیم مالزی، مرکز تحقیقات و اطلاع‌رسانی اتاق اسلامی دوباره، ممیزی و به رسمیت شناخته شد و در فهرست مؤسسات مورد تأیید این کشور قرار گرفت. با توجه به اینکه واردات مواد پروتئینی از جمله محصولات لبنی در مالزی مشمول قوانین سخت‌گیرانه‌ای است، سازمان دامپزشکی و جاکیم مالزی راسا موارد را مورد بررسی و حلیت کالاها را کنترل می‌کنند. بنابراین این هیات از مالزی برای بررسی و ممیزی میدانی وارد ایران شدند تا از سه شرکت لبنی کاله آمل، پگاه اصفهان و رامک شیراز بازدید کنند.

کد خبر 58080

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 3 =