صادرات مرغ و تخم‌مرغ به کویت آزاد شد/ آنفولانزا فوق حاد پرندگان مشاهده نشده است

معاون وزیر جهادکشاورزی از آزادسازی صادرات مرغ و تخم مرغ به کویت خبر داد.

به گزارش اگزیم نیوز، «محمد آقامیری» امروز یکشنبه در حاشیه مراسم افتتاح ششمین نمایشگاه بین المللی شیلات، آبزیان، ماهیگیری، غذای دریایی و صنایع وابسته با بیان اینکه بتازگی همه کشورهای همسایه ما درگیر بیماری آنفلوانزای فوق حادپرندگان هستند، افزود: کشورهایی همچون انگلیس هم درگیر این بیماری هستند، به‌طوری که بیش از ۵۰ درصد مزارع مرغداری آنها درگیر شده است.

رییس سازمان دامپزشکی کشور ادامه‌داد: انگلیسی‌ها مجبور شده اند مرغ، تخم مرغ و محصولات طیوری را وارد کنند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: ستاد ملی آنفولانزا از حدود سه چهار ماه گذشته در سطح سازمان، استان‌ها و شهرستان‌ها رصد و پایش را انجام داده و تا این لحظه هیچ گونه درگیری مرغداری ها با بیماری آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان گزارش نشده است.

وی تصریح‌کرد: درهمین راستا کشورهایی که نیاز به محصولات طیوری دارند واردات این نوع محصولات به کشورشان را آزاد کرده اند، کویت نیز نخستین کشوری است که واردات محصولات طیور ایرانی را به کشورش آزاد کرده است.

آقامیری گفت: اکنون صادرات مرغ و تخم مرغ، جوجه یکروزه، پولت و تخم مرغ نطفه‌دار به کویت آزاد شده است.

وی افزود: سازمان دامپزشکی کویت به صراحت در نامه‌ای به گمرک این کشور اعلام کرده که با توجه به اینکه ایران عاری از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است، مجاز به واردات محصولات طیوری است.

رییس سازمان دامپزشکی گفت: هر کشوری که درگیر بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان می شود با ممنوعیت صادرات روبه‌رو خواهد شد، اما از آنجایی که رصد و پایش با قدرت و شدت در کشورمان انجام شده و حتی در تابستان که فصل این بیماری نیست نیز این رصد صورت گرفته است، درگیری نداریم.

وی بیان‌داشت: اکنون ظرفیت تولید مرغ کشور بیش از سه میلیون تن در سال است اما ۲.۵ میلیون تن تولید می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه متوسط مصرف سرانه کشور حدود ۳۰ کیلوگرم است، گفت: بتازگی پس از ۶ سال صادرات محصولات طیوری به عراق آزاد شده است.

وی اظهار داشت: همچنین به ۷۴ کشور جهان به صورت داوطلبانه اعلام آمادگی کردیم که حاضریم در همه حوزه های دامپزشکی با آنها همکاری کنیم.

ساداتی نژاد افزود: ظرفیت و ثروت رها شده در استان‌ های ساحلی وجود دارد؛ به‌جای اینکه به دنبال محدودیت صید برویم که موفق هم نخواهیم بود، باید به دنبال این باشیم که صیادان مجوز دریافت کنند تا نشاط در مناطق ساحلی و اشتغال ایجاد شود.

۲.۶ میلیون تن برنامه تولید محصولات شیلاتی سال ۱۴۰۴

وزیر جهادکشاورزی گفت: تولید حوزه شیلاتی در سال گذشته یک میلیون و ۲۵۹ هزار تن بوده است.

وی با اشاره به برنامه افق توسعه ۱۴۰۴، افزود: برنامه‌ ریزی شده تا در این برنامه تولیدات شیلاتی به ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن برسد.

ساداتی نژاد درباره تولید ۳۷۲ میلیون قطعه تخم چشم زده ماهی، اظهارداشت: بیش از ۹۰ درصد از این تولید ماده بوده و در این حوزه ۲۲۰ درصد رشد داشته‌ایم.

وی در خصوص پرورش میگو، اضافه کرد: پرورش میگو با رشد حدود ۲۰ درصدی، از ۵۷ هزار تن به حدود ۷۰ هزار تن رسیده است.

بیش از ۱۰۰ درصدی تعداد قفس ‌های پرورش ماهی در دریا
وزیر جهاد کشاورزی گفت: تعداد قفس ‌های پرورش ماهی در دریا از ۱۳۳ به ۲۷۴ حلقه رسیده است که در این زمینه رشد بیش از ۱۰۰ درصدی را تجربه کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه صنایع فرآوری در شیلات به شدت نیاز به حمایت دارد، افزود: برای این موضوع استان‌ های ساحلی باید تلاش کنند و سرمایه‌گذاران را به سوی این بخش سوق دهند.

به گفته ساداتی‌نژاد، سهم بخش کشاورزی از تولید ناخالص داخلی ۱۱.۷ درصد بوده اما بالاترین سهم سرمایه‌گذاری در این بخش چهار درصد است.

وی با تاکید بر حضور سرمایه‌گذاران از سایر بخش ‌ها در حوزه کشاورزی، افزود: باید سرمایه‌ ها را از خارج از بخش کشاورزی به این بخش هدایت کنیم، البته سرمایه‌گذاران علاقمند به سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی به خصوص شیلات هستند.

وی در خصوص مردمی شدن حوزه شیلات گفت: در حوزه شیلات باید از ظرفیت‌ های اتحادیه ها و تشکل ‌ها استفاده کرد و برخی امور باید به تشکل‌ها واگذار شود.

وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه نیازمند حضور شرکت‌ های دانش‌بنیان در حوزه شیلات هستیم، یادآور شد: البته فعالیت های خوبی در این حوزه آغاز شده و در حوزه صادرات، فرآوری و فناوری باید حمایت های لازم انجام شود.

وی افزود: تلاش داریم با پرداخت تسهیلات، فناوری‌ های جدید در این بخش را حمایت کنیم تا این فناوری ‌ها در حوزه ‌های آبزی ‌پروری استفاده شوند.

امروز (یکشنبه) ششمین نمایشگاه بین المللی شیلات، آبزیان، ماهیگیری، غذاهای دریایی و صنایع وابسته در فضایی به وسعت چهار هزار و ۷۰۰ مترمربع فضای نمایشگاه بین المللی تهران افتتاح شد.

این نمایشگاه در دو سالن با حضور ۱۱۲ شرکت داخلی در ۹۲ غرفه فعالیت دارد. علاقه‌مندان می‌توانند از ۲۹ آبان تا ۲ آذرماه از این نمایشگاه بازدید کنند.

کد خبر 58206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 13 =