کشت قراردادی در ۲ میلیون هکتار از اراضی گندم آبی کشور اجرا می‌شود

رییس گروه گندم وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اجرای طرح کشت قراردادی در بخش کشاورزی گفت: کشت قراردادی در ۲ میلیون هکتار از اراضی گندم آبی کشور در سال زراعی جاری اجرا می‌شود.

به گزارش اگزیم نیوز، یوسف یوسفی روز چهارشنبه در جلسه ستاد زراعت چهارمحال وبختیاری اظهار داشت: تامین کود و بیمه محصولات کشاورزی از موارد مهم اجرای کشت قراردادی گندم است که در همین خصوص یارانه‌هایی برای کشاورزان در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: وقوع خشکسالی‌های متوالی و معضل ارز نیمایی، مسوولان کشور را بر آن داشت تا با اجرای اصلاحاتی، تولید در داخل کشور را سامان دهند و در این میان تولید چند کالای اساسی از جمله محصول راهبردی گندم در کانون توجه قرار گرفت.

رییس گروه گندم وزارت جهادکشاورزی با اشاره به اهمیت برنامه اصلاح الگوی کشت به عنوان یکی از برنامه‌های اصلی این وزارتخانه، گفت: تمام استان‌هایی که در رابطه با اصلاح الگوی کشت به عنوان استان‌های پیشرو در نظر گرفته شده‌اند برنامه برای آنها ارسال شده تا بتوانیم با کمک بقیه نهادها الگوی کشت را اجرایی کنیم.

یوسفی با بیان اینکه سالانه حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد تومان یارانه به تولید بذر اختصاص می‌یابد، افزود: باید در توزیع و تنظیم این بذرها دقت لازم به کار گرفته شود چرا که دقت در تنظیم حواله‌ها و فهرست‌ها از نظر مالی مهم است.

وی در خصوص اجرای طرح مزارع مشارکتی نیز گفت: این طرح چند سالی است که در کشور به مرحله اجرا گذاشته شده است اما کشاورزان استقبال مطلوبی از آن نمی‌کنند چرا که از آنها نظرخواهی نمی‌شود از همین رو می‌طلبد تا در این خصوص نیز نظر کشاورزان گرفته شود.

خودکفایی کشور در تولید ذرت علوفه‌ای

مدیر گروه ذرت و نماینده دفتر محصولات اساسی وزارت جهادکشاورزی نیز در این نشست با بیان اینکه نیاز کشور به ذرت علوفه‌ای ۱۵ میلیون تن است، گفت: در این رابطه خودکفا هستیم و مشکلی در خصوص تولید کمی وجود ندارد.

صادق طاهری‌طریق افزود: این در حالی است باید نسبت به تولید بهینه و کیفی ذرت علوفه‌ای توجه ویژه‌ای شود.

وی با بیان اینکه تامین علوفه برای دام به دلیل خشکسالی‌های اخیر به یکی از دغدغه‌های اصلی دولت و دامداران تبدیل شده است، تصریح کرد: کاشت دانه‌های علوفه‌ای می‌تواند کمبود علوفه دام در کشور را جبران کند.

مدیر گروه ذرت و نماینده دفتر محصولات اساسی وزارت جهادکشاورزی افزود: ذرت نقش بسزایی در تامین خوراک دام و طیور کشور دارد و به همین جهت مسئولان و متولیان بخش کشاورزی همواره در پی یافتن راهکارهایی برای افزایش عملکرد، تولید و بهبود کیفیت این محصول بوده‌اند.

طاهری‌طریق با بیان اینکه تولید ذرت علوفه‌ای مورد نیاز کشور برای دامداران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، گفت: این محصول توسط دامداری‌ها خریداری شده و در سیلوهای مخصوص برای مصرف پاییز و زمستان فشرده و جمع‌آوری می‌شود.

وی با اشاره به خشکسالی‌های متوالی و پدیده تغییر اقلیم در کشور تصریح کرد: این وضعیت سبب شده تا ۸۰ درصد کشت ذرت کشور در تابستان و ۲۰ درصد کشت دوم باشد.

مدیر گروه ذرت و نماینده دفتر محصولات اساسی وزارت جهادکشاورزی از افزایش تولید ذرت علوفه‌ای در چهارمحال و بختیاری خبر داد و گفت: تولید استان در سال ۱۴۰۰ سه هزار و ۷۰۰ هکتار بوده که این میزان در سالجاری به پنج هزار و ۸۰۰ هکتار افزایش یافته است.

طاهری‌طریق در خصوص عملکرد چهارمحال و بختیاری در تولید جو علوفه‌ای نیز گفت: استان در اجرای برنامه تولید جو ۸۵ درصد موفق بوده است و از نظر سطح رتبه ۲۰ و از نظر تولید رتبه ۲۴ را در کشور کسب کرده است.

وی در خصوص انتظارات سازمان جهادکشاورزی در خصوص تولید ذرت علوفه‌ای اظهار داشت: برنامه‌ریزی در این خصوص باید در کمیته مشترک تولیدات زراعی و دامی باشد و دامدار را مجاب کنیم که محصولات علوفه‌ای تنها به ذرت محدود نیست و اقلام دیگری وجود دارد که می‌توان بجای ذرت کشت کرد و از آب سبز (آب باران) در تولید آن بهره گرفت.

تحقق ۷۰ درصدی کشت زراعی در استان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست با اشاره به اینکه کشت قراردادی و رعایت الگوی کشت از برنامه های اولویت‌دار این سازمان است، گفت: برنامه‌ریزی در بخش کشاورزی استان بر اساس الگوی کشت ابلاغ شده انجام می‌گیرد.

سیروس بیک‌بکان افزود: سطح ابلاغی استان در کشت گندم آبی ۲۱ هزار هکتار، گندم دیم ۳۷ هزار هکتار، جو آبی ۱۰ هزار هکتار و جو دیم ۲۰هزار هکتار است که تاکنون ۷۰ درصد تحقق یافته است.

وی گفت: همچنین ۲ هزار و ۵۰۰ تن بذر اصلاح شده دراستان تولید شده است که تاکنون ۲ هزار و ۱۰۰ تن آن توزیع شده است.

براساس این گزارش، یک چهارم تولید ناخالص داخلی و یک پنجم اشتغال چهارمحال و بختیاری به بخش کشاورزی وابسته است. از مجموع اراضی این استان ۲۵۰ هزار هکتار معادل ۱۵ درصد سطح زیرکشت اراضی کشاورزی استان است و در حال حاضر ۶۷ هزار بهره‌بردار با تولید سالانه یک میلیون و ۹۵۹ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در این استان فعال هستند.

کد خبر 58326

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =