بیش از یک میلیارد و ۷۷۱ میلیون دلار کالا امسال از مرزهای کرمانشاه به عراق صادر شد

معاون فنی و امور گمرکی گمرکات استان کرمانشاه گفت: یک میلیارد و ۷۷۱ میلیون و ۲۱۹ هزار و ۸۶۹ دلار کالا از ابتدای امسال تا پایان آبان ماه از مرزهای استان کرمانشاه به عراق صادر شد.

به گزارش اگزیم نیوز، «مسلم احمدی‌نصر» روز پنجشنبه افزود: ارزش وزنی کالاهای صادر شده در قالب اظهار و عبوری در مجموع چهار میلیون و ۴۱۸ هزار و ۴۳۲ تن بوده است که در مقایسه با سال گذشته در مجموع از نظر دلاری پنج درصد و از نظر وزنی ۶ درصد افزایش داشته است.

وی اظهار داشت: از مجموع صادرات اظهاری و عبوری در هشت ماه سپری شده از سال جاری در مجموع ۵۵۱ میلیون و ۳۴۵ هزار و ۸۵۸ دلار کالا به ارزش وزنی یک میلیون و ۴۵۰ هزار و ۲۶۳ تن کالا از مرز پرویزخان انجام شده که بیشترین سهم صادرات استان را به خود اختصاص داده و بعد از آن مرزهای خسروی و سومار در جایگاه بعدی قرار دارند.

معاون فنی و امور گمرکی گمرکات استان کرمانشاه گفت: عمده کالاهای صادرشده از گمرکات استان شامل میلگرد و آهن آلات، کاشی و سرامیک، میوه و تره‌بار، سنگ‌های ساختمانی، لبنیات، انواع محصولات پلاستیکی , ظروف یکبار مصرف است.

وی ادامه داد: همچنین در هشت ماه گذشته ۴۷ میلیون و ۹۲۷ هزار و ۹۶۰ دلار کالا به ارزش وزنی ۶ هزار و ۶۸۳ تن از طریق گمرکات کرمانشاه و پرویزخان وارد کشور شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزی ۶درصد رشد و از نظر وزنی کاهش ۵۸ درصدی داشته است.

احمدینصر افزود: آلیاژ آلومینیوم، قطعات دستگاه و تجهیزات خطوط تولید از عمده کالاهای وارداتی از طریق گمرکات استان کرمانشاه بوده است.

معاون فنی و امور گمرکی گمرکات استان کرمانشاه گفت: همچنین در هشت ماه گذشته از سال جاری ۳۵۹ میلیون و ۷۴۱ هزار و ۸۷۶ دلار به ارزش وزنی ۷۲۱ هزار و ۱۸۷تن ترانزیت مبدا، ۱۳۷ هزار و ۹۹۶ تن به ارزش ۶۳۹میلیون و ۹۷هزار و ۱۲۵ دلار ترانزیت مقصد، ۱۰۶ هزار و ۸۹۷ تن کالا به ارزش ۵۳۷میلیون و ۶۵۸هزار و ۲۲۲دلار ورود موقت و همچنین ۲۹ هزار و ۳۲۲ تن کالا به ارزش ۲۲۹میلیون و ۸۷۰ هزار و ۵۱۴ دلار کالا خروج موقت از گمرکات استان کرمانشاه صورت گرفته است.

وی ادامه داد: میانگین هر تن کالای صادراتی در هشت ماهه سال جاری ۴۰۱ دلار است که در مدت مشابه سال گذشته ۴۰۴ دلار بوده است.

کرمانشاه ۲ مرز رسمی و ۵ بازارچه مرزی دارد

استان کرمانشاه در مجموع ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و در امتداد این مرز ۲ مرز رسمی و پنج بازارچه مرسی فعال است و سالانه بیش از سه میلیارد دلار کالا از این مرزها به خارج از کشور صادر می‌شود.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که در امتداد این مرزها، ۲ مرز رسمی و فعال خسروی و پرویزخان قرار دارد که اولی هم مرز با بخش حکومت مرکزی و دومی هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.

مرز رسمی پرویزخان قطب اقتصادی غرب کشور و از مرزهای فعال است و ۴۵ درصد صادرات کالاهای غیر نفتی از کشورمان به کشور عراق از طریق این مرز صورت می‌گیرد.

هم اکنون عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می‌شود.

مرز خسروی در ۲۰ کیلومتری قصرشیرین دارای بزرگترین پایانه زمینی بین المللی خاورمیانه است.

کد خبر 58340

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 4 =