بهینه‌سازی مصرف گاز مشترکان خانگی؛ به سود صنعت و صادرات کشور است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: سال گذشته حدود ۱۲ میلیارد دلار صادرات در حوزه پتروشیمی داشتیم که عملاً توانست ناترازی ارزی را جبران کند؛ با کاهش مصرف گاز و تقویت صنعت پتروشیمی است که می‌توان زمینه صادرات و ارزش افزوده بیشتر را برای کشور ایجاد کرد.

به گزارش روز جمعه اگزیم نیوز از سازمان بورس و اوراق بهادار، «علی جدی» به نقش مهم صنایع، نیروگاه‌ها و مصارف خانگی در ناترازی گاز اشاره کرد و افزود: به عنوان مثال در حوزه پتروشیمی، نیروگاه‌های متعددی ساخته شده است که بیشتر ایام گاز استفاده می‌کنند که البته در برخی مواقع با افزایش ناترازی به سراغ سوخت فسیلی که بسیار مضر است، می‌روند.

وی اظهار داشت: همچنین در حوزه‌ی مصارف خانگی نیز تعرفه‌ و قیمت گاز برای همه یکی است و تفاوت چندانی میان کم مصرف و پرمصرف نیست که این باعث بی‌توجهی برخی به این انرژی می‌شود.

جدی افزود: حق مردم است که از این انرژی استفاده کنند و بهره‌مندی لازم را ببرند اما باید تعرفه افرادی که منازلی با متراژ ۴۰۰ متر به بالا دارند و از این انرژی برای گرم کردن استخر استفاده می‌کنند با افرادی که کم مصرف هستند، متفاوت باشد. در واقع اگر بخواهیم در استفاده از این انرژی علاوه بر مدیریت مصرف، عدالت میان مردم برقرار شود، باید تعرفه‌ها را تغییر و پلکانی کنیم.

این نماینده مجلس ادامه داد: زمستان سال گذشته نیز طرح تعرفه‌گذاری پلکانی اجرا شد و صرفه‌جویی در مصرف گاز اتفاق افتاد و پیش‌بینی شده است که امسال نیز با اجرای این طرح روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز از یک میلیارد متر مکعب گاز، صرفه‌جویی شود که این رقم کمی نیست و قطعاً می‌تواند در صرفه جویی مصرف انرژی تأثیرگذار باشد. تردیدی نیست که هرچه به سمت صرفه‌جویی برویم، منافع بیشتری را برای کشور تأمین کرده‌ایم.

وی گفت: در طرح تعرفه‌گذاری پلکانی، تغییر تعرفه و قیمت‌ها تنها باید برای مشترکین پرمصرف باشد و شامل سایر مصرف‌کننده‌ها نشود. این افزایش قیمت برای مشترکینی است که استفاده بیش از حد معمول دارند لذا باید پولی نسبت به میزان مصرف‌شان پرداخت کنند تا حق دیگران را ضایع نکنند.

نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: با عدم کنترل و مدیریت مصارف خانگی شاهد ناترازی بیشتری در حوزه گاز خواهیم بود لذا در چنین شرایطی ناچاریم گاز صنایع را که محل تولید و رشد اقتصادی کشور است، قطع کنیم. تفاوتی هم ندارد این قطعی گاز برای صنایع خصوصی باشد و یا دولتی، به هر حال این قطعی گاز و تعطیلی صنایع، مردم را متضرر خواهد کرد.

جدی در پایان گفت: سال گذشته حدود ۱۲ میلیارد دلار صادرات در حوزه پتروشیمی داشتیم که عملاً توانست ناترازی ارزی را جبران کند لذا باید در ادامه دو اقدام صورت گیرد؛ اقدام اول این است که سعی کنیم زنجیره ها را کامل کنیم که ارزش افزوده‌ی بیشتری ایجاد شود و اقدام دوم کاهش مصرف گاز و تقویت صنایع پتروشیمی است که می‌تواند زمینه صادرات و ارزش افزوده بیشتری را برای کشور ایجاد کند.

کد خبر 58354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 11 =