ظرفیت ذخیره‌سازی روغن خام کشور به یک میلیون و ۳۵۰ هزار تن می‌رسد

شرکت بازرگانی دولتی ایران اعلام‌کرد: ظرفیت نگهداری روغن خام نباتی کشور با بهره‌برداری از دو مجتمع جدید ذخیره‌سازی به یک میلیون و ۳۵۰ هزار تن خواهد رسید و به این ترتیب کشور از شرایط ایده‌آلی برای ذخیره‌سازی این محصول موثر تأمین امنیت پایدار غذایی برخوردار خواهد شد.

به گزارش روز یکشنبه اگزیم‌نیوز از شرکت بازرگانی دولتی ایران، وجود زیرساخت‌های لازم برای ذخیره‌سازی محصولات پُر تقاضا در کشورمان از رویکردهای اصلی در پایداری امنیت غذایی است و بر این مبنا، به حداکثر رساندن میزان موجودی روغن خام نباتی در مخازن نگهداری این کالا در دو بخش دولتی و خصوصی در دستور کار قرار دارد.

براساس این گزارش، مخازن روغن خام نباتی با توجه به پراکنش جغرافیایی اراضی تولید دانه‌های روغنی کشور از یک سو و مبادی ورود روغن خام نباتی و دانه‌های روغنی به کشور از سوی دیگر ایجاد شده‌اند و ظرفیت کارخانجات روغن‌کشی در کنار این مراکز، شرایط اطمینان‌بخشی را برای ذخیره‌ این محصول مهم فراهم کرده است.

این گزارش می‌افزاید: مبادی ورود کالاهای اساسی به کشور از جمله بندر امام خمینی (ره) و بندرعباس در جنوب و بندر امیرآباد در شمال کشور با ظرفیت ذخیره بیش از ۶۴۰ هزار تن روغن خام نباتی در دست بهره‌برداری هستند که روغن‌های وارد شده به کشور از مبادی مذکور، در این مراکز نگهداری می‌شوند.

علاوه بر این، مخازن کارخانجات روغن‌کشی بخش خصوصی نیز با دارا بودن بیش از ۵۳۰ هزار تن ظرفیت، مکمل زیرساخت‌های دولتی نگهداری روغن خام نباتی هستند. همچنین در حال حاضر علاوه بر بیش از ۸۰ هزار تن مخازن در دست بهره‌برداری شرکت بازرگانی دولتی ایران، دو مجتمع جدید ذخیره‌سازی این محصول به ظرفیت ۱۰۰ هزار تن نیز در استان‌های تهران و البرز در دست ساخت است.

گفتنی است، برنامه‌های تأمین روغن خام نباتی کشور از ابتدای سال جاری در مراکز ذخیره‌سازی در دست اقدام است و با وجود بحران‌های بین‌المللی، این محصول در کشورمان به میزان مطمئنی ذخیره‌ شده و ذخایر موجود، علاوه بر اطمینان خاطر به مصرف‌کنندگان، موجب ایجاد تعادل و ثبات عرضه و قیمت‌ این محصول پرمصرف نیز شده است.

کد خبر 58426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =