پرداخت قیمت واقعی گاز توسط پرمصرف‌ها با اجرای مرحله دوم تعرفه گذاری پلکانی

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: با اجرای مرحله جدید تعرفه گذاری پلکانی پرمصرف ها، افراد پرمصرف می بایست به میزان قیمت تجاری گاز، هزینه مصرف اضافه خود را پرداخت کنند.

به گزارش روز پنجشنبه اگزیم نیوز، در هفته اخیر با وارد شدن موج جدیدی از سرما به کشور، شاهد افزایش چشم‌گیر مصرف در بخش خانگی به نسبت سایر بخش ها هستیم که این موضوع سبب افزایش سهم بخش خانگی از مصرف گاز کل کشور در فصول سرد سال شده است.

با وجود اینکه نظام تعرفه گذاری قیمت گاز در بخش خانگی در سال گذشته در مرحله نخست اصلاح قیمت ها تغییرات مناسبی در جهت کنترل مصرف مشترکان پرمصرف داشت اما هنوز با قیمت تجاری گاز و قیمت غیریارانه ای آن فاصله زیادی داشت؛ این امر سبب شده تا برخی مشترکان پرمصرف با وجود در اقلیت بودن، همچنان به اندازه مشترکانی که درون الگوی بهینه، مصرف دارند، بهای گاز خود را پرداخت نمایند.

برای رفع این موضوع، مجلس و دولت در قانون بودجه سال ۱۴۰۱، در تبصره ۱۵ این قانون به غیر یارانه ای شدن قیمت برق و گاز مشترکان پرمصرف اقدام کردند. موضوعی که از 16 آذر ماه و با اعلام وزارت نفت، بالاخره مرحله دوم تعرفه گذاری پلکانی پرمصرف‌ها نهایی و ابلاغ شد. در این زمینه باید اشاره کرد که قیمت گاز برای ۷۵ درصد مشترکان گاز خانگی درون الگوی بهینه مصرف هیچ تغییری نداشته است و تنها برای مشترکان خارج از الگوی بهینه شاهد افزایش قیمت بوده‌ایم.

پلکان بسیار پرمصرف که شامل پله دهم به بعد می‌شود، با افزایش نمایی و بسیار بیشتری همراه و در عمل قیمت این پلکان با قیمت گاز تجاری برابر شده است و از این پس مشترکان بسیار پرمصرف، گاز را غیریارانه‌ای دریافت خواهند کرد.

در همین رابطه هادی بیگی نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به ارایه توضیحاتی پیرامون اجرای فاز جدید تعرفه گذاری پلکانی پرمصرف ها توسط وزارت نفت و اثرات آن بر کاهش و بهینه سازی مصرف پرداخت.

این نماینده مجلس گفت: در قانون بودجه ۱۴۰۱ برای مسئله گاز، برق و آب افزایش قیمت پلکانی در نظر گرفته شده است. برای مشترکین کم مصرف گفته شده که تخفیف بدهند و برخی را رایگان کنند و برای آنهایی که پرمصرف هستند قیمت پلکانی به صورت نمایی افزایش یابد و احتساب شود،

بیگی نژاد خاطرنشان کرد: در حال حاضر همه ملت ایران از یارانه گاز، برق و آب به یک نسبت برخوردار نیستند و از یک حدی بالاتر معلوم است که مشترکان پرمصرف از یارانه انرژی پرداختی توسط دولت سوءاستفاده می‌کنند و باید طبق قانون به صورت واقعی قیمت را پرداخت کنند.

وی افزود: یک مشترک پرمصرف ممکن است که استخری روبازی داشته باشد و بخواهد آن را داغ نگه دارد و در زمستان که هوا سرد است؛ آب آن را گرم می‌کند و می خواهد در هوای سرد استخر آب گرم برود اشکال ندارد پولش را به قیمت واقعی و غیر یارانه‌ای بپردازد که به بقیه مردم ظلم نشود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: افزایش پلکانی قیمت گاز به خصوص واقعی و غیر یارانه‌ای کردن قیمت گاز برای مشترکان پرمصرف کار درستی است که باید پیش از اینها اجرایی می شد چرا که به عدالت نزدیکتر است ولی اجرای آن در زمستان پیش‌ رو نیز اقدام مهمی است و باید همه کمک کنیم که به نحو احسن و با اثربخشی بالا این تعرفه های جدید اجرایی شود.

نماینده مردم ملایر در مجلس گفت: پیشنهاد مجموعه وزارت نفت برای تدوین آیین نامه این بند از قانون بودجه به دولت رفته است و در دستور کار دولت قرار گرفت و آیین نامه آن بعد از بررسی پیشنهاد وزارت نفت در دولت تدوین می‌شود و این قانون طبق این آیین نامه اجرایی شد و به تازگی ابلاغ شده است.

وی اضافه کرد: حکم مربوط به اجرای تعرفه گذاری پلکانی پرمصرف ها و غیر یارانه ای کردن قیمت پلکان مشترکان پرمصرف و خارج از الگوی بهینه در بخش گاز خانگی به عنوان یک بند قانونی لازم الاجرا هر سال در لایحه بودجه و حتی برنامه هفتم توسعه خواهد آمد.

بیگی نژاد گفت: مشترکین پرمصرف علاوه بر قطعی گاز صنایع، به کشور و دیگر مشترکان نیز ظلم می کنند اگر در نظام قیمت گذاری و تعرفه گذاری قیمت گاز بخش خانگی مشترکان کم مصرف و پرمصرف را با یک دید و یک جور ببینیم ظلم است. با اجرای فاز جدید تعرفه گذاری پلکانی پرمصرف ها این اشکال از بین می رود و شخص پرمصرف می تواند مصرف کنند ولی پول واقعی و قیمت تجاری گاز را باید بدهد.

کد خبر 58793

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 3 =