رشد ترانزیت از مسیر ایران و کسب رتبه نخست «کارنه تیر» توسط گمرک

رتبه نخست «کارنه تیر» در دنیا در میان کشورهای عضو کنوانسیون کارنه تیر به گمرک جمهوری اسلامی ایران اختصاص یافت.

به گزارش روز یکشنبه اگزیم‌نیوز از شادا، در تازه‌ترین گزارش اتحادیه بین‌المللی حمل و نقل جاده‌ای (IRU) گمرک ایران رتبه نخست در زمینه کارنه تیر را در میان کشورهای عضو کنوانسیون کارنه تیر کسب کرد.

از دلایل رشد ترانزیت از مسیر ایران و کسب رتبه نخست کارنه تیر می‌توان به تسهیلات ارائه شده گمرکات کشور در حوزه تسهیل ترانزیت، اجرای طرح سلکتیویتی در گمرک شهید رجایی، فعال‌تر شدن کریدورهای ترانزیتی از جمله شمال – جنوب، کریدور ترانزیتی ITI در ۲ حوزه ریلی و جاده‌ای از مبدأ پاکستان و کریدور ترانزیتی از مبدأ قزاقستان، اجرای پروژه تیر الکترونیکی (E-TIR) بین گمرک ایران و دیگر کشورها و ارسال نخستین محموله ترانزیتی از هند در سال جاری تحت پوشش کارنه تیر الکترونیکی اشاره کرد.

ایران در حالی با ۱۲۵ هزار و ۶۰۴ فقره کارنه تیر در سال ۲۰۲۱ در رتبه نخست قرار گرفت که در سال ۲۰۱۷، با ۱۱۴ هزار و ۵۵۵ فقره کارنه تیر در رتبه پنجم، در سال ۲۰۱۸ با ۱۲۳ هزار و ۳۰۲ فقره کارنه تیر در رتبه سوم، در سال ۲۰۱۹ با ۱۳۷ هزار و ۸۹۷ فقره کارنه تیر در رتبه دوم و در سال ۲۰۲۰ هم با ۸۸ هزار و ۶۴۰ فقره کارنه تیر در رتبه دوم قرار داشت.

یکی از دلایل افت تعداد کارنه تیر در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ در مقایسه با سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹، بحران کرونا و کاهش ترانزیت بین کشورهای مختلف بوده است.

با این حال در حالی که ترکیه سال ۲۰۲۰ با ۱۰۴ هزار و ۳۲۳ فقره کارنه تیر در رتبه نخست قرار داشت، با افت تعداد ترانزیت مواجه شده و در سال ۲۰۲۱ فقط ۹۹ هزار و ۲۹۷ فقره کارنه تیر داشت، کشورمان با رشد حدود ۴۲ درصدی کارنه تیر در سال ۲۰۲۱ در مقایسه با سال ۲۰۲۰ مواجه شد تا با اختلاف رتبه نخست کارنه تیر را از آن خود کند.

کارنه تیر (TIR carnet) سندی است گمرکی که برای ترانزیت بین‌المللی کالا در چارچوب کنوانسیون تیر (TIR) در کشور مبدا صادر می‌شود و به موجب آن کالا در وسیله نقلیه جاده‌ای به طور پلمپ شده از خاک کشورهای بین راه عبور می‌کند و تا مقصد نیازی به انجام تشریفات گمرکی مربوط به ترانزیت در مرزهای ورودی و خروجی این کشورها طبق قوانین داخلی آن‌ها نخواهد بود.

کد خبر 58871

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 1 =