فعالیت بخش خصوصی در ۹۸ درصد صنعت غذایی کشور

مدیرکل دفتر صنایع تبدیلی و غذایی وزارت جهادکشاورزی گفت: ۹۸ درصد صنعت غذایی کشور اعم از تولید، صنایع تبدیلی و صادرات متعلق به بخش خصوصی است.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم‌نیوز، چنگیز اسفندیاری اظهار داشت: صنایع تبدیلی و تکمیلی کشور از لحاظ احداث و فعالیت کارخانه ها رتبه دوم، از نظر اشتغال زایی رتبه اول و ارزش افزوده رتبه سوم را در کل کشور دارد.

وی افزود: حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی با ۱۲۰ میلیون تن ظرفیت فرآوری محصولات و بیش از ۵۰۰ هزار نفر اشتغال زایی نقش مهمی در ارزآوری، ارزش افزوده، صادرات محصول به بازارهای داخلی و بین المللی و جلوگیری از مهاجرت ایفا می کند.

اسفندیاری یادآور شد: همچنین ظرفیت سردخانه ها ۵.۷ میلیون تن با عرضه سرانه به ازای هر نفر ۶۷ کیلوگرم است در حالی که متوسط جهانی عرضه محصولات دپو شده در سردخانه ها ۴۴ کیلوگرم به ازای هر نفر است و ظرفیت سیلوهای کشور نیز بیش از ۲۰ میلیون تن است.

وی اضافه کرد: یکی از راهبردهای مهم وزارت جهاد کشاورزی توسعه پایانه های صادراتی، باراندازهای مبدا گیاهان دارویی، بازسازی، نوسازی یا احداث واحدها در قطب های صنایع تبدیلی، تکمیل حلقه های زنجیره تولید توسط یک فرد یا اتحادیه ها و تشکل های بخش کشاورزی در حوزه فرآورده هایی چون لبنیات و گوشت است.

این مقام مسئول ادامه داد: ظرفیت سازی های خوبی در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی در برخی حوزه ها مانند صنایع لبنی، آرد، خوراک دام و روغن صورت گرفته اما برخی حوزه ها مانند سبزی و صیفی جات یا بسته بندی محصولات کشاورزی نیازمند سرمایه گذاری است.

اسفندیاری گفت: توسعه محصولات دانش بنیان از جمله زعفران، زرشک و زیره اولویت های وزارت جهاد کشاورزی است و هم اکنون شرکت های بزرگ دانش بنیان در خراسان های جنوبی و رضوی در زمینه زعفران در حال فعالیت هستند و از این محصولات می توان فرآورده هایی چون عصاره، اسانس و کنستانره استخراج کرد.

وی افزود: هرچند بخش عمده محصولات مانند میوه جات مصرف تازه و خام خوری دارد اما از پسماندها و ضایعات برخی تولیدات کشاورزی مانند امعاء و احشاء دام و طیور، آب پنیر برای تبدیل به پودر پنیر یا ضایعات میوه ها برای تبدیل به خوراک و نهاده دام قابل استفاده هستند و صادرات این محصولات ارزش افزوده بالایی دارد.

به گفته مدیرکل دفتر صنایع تبدیلی و غذایی وزارت جهاد کشاورزی تکمیل حلقه های زنجیره تولید در استان ایلام مانند گیاهان دارویی یا آرد در صورت وجود سرمایه گذاران بخش خصوصی امکانپذیر است.

کد خبر 58926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 10 =