توافق ۱۶ بندی ایران و چین برای اجرای سند همکاری ۲۵ساله

رییس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران از توافق ۱۶ بندی ایران و چین برای اجرای سند همکاری ۲۵ساله دو کشور خبر داد و گفت: جهت‌گیری این توافق‌ها تامین نیازهای کالای، اجرای پروژه‌ها، انتقال فناوری، تسهیل تجارت، صادرات غیرنفتی و انرژی است که منافع دو کشور را تامین می‌کند.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم نیوز، «علی فکری» در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به برگزاری اجلاس برنامه همکاری‌های جامع ایران و چین که با حضور معاون رییس جمهوری و معاون نخست وزیر چین برگزار شد، در تحلیل رفتار چین در منطقه، اظهار کرد: از بُعد سیاسی باید گفت که رفتار چین پدیده منحصر به فرد نیست و ما نیز مواضع خاص خود را داریم که در روزهای گذشته اعلام کردیم.

وی افزود: واکنش‌های چند روز گذشته بیشتر فضاسازی رسانه‌ای برای پوشش اشتباهات در گذشته است و سفر روز گذشته چینی‌ها در راستای تفاهم برای این بود که چه اقدامات و همکاری‌های اقتصادی انجام شود.

معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه تامین کالا، اجرای پروژه و انتقال فناوری از جمله توافقات روز گذشته با چینی‌ها بود، توضیح داد: در بحث اجرای پروژه‌ها و انتقال فناوری تلاش کردیم که حداکثر اشتغال را برای نیروی کار ایرانی در داخل کشور ایجاد کند؛ حتی مقرر شد از فناوری ایرانی استفاده شود.

توافق ۱۶ بندی ایران و چین برای اجرای سند همکاری ۲۵ساله

فکری گفت: هم اکنون زمان برنامه‌ریزی است و در مقطع کنونی تقریباً در ۱۶ بند توافق انجام شده و این بندها جهت‌گیری‌های همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف انرژی، تامین نیازهای کالایی، فناورانه، تسهیل تجارت، صادرات غیرنفتی ایران است.

وی ادامه داد: از اقدامات دیگر که در این نشست‌ها انجام شد این است که بازار چین به روی کشور گشوده شود، زیرا بازار بزرگی است و اگر بتوانیم این کار را انجام دهیم، می‌توانیم به تولید داخل متکی باشیم.

رییس سازمان سرمایه‌گذاری گفت: ۱۶ بند توافقی در راستای اجرای سند همکاری ۲۵ساله ایران و چین است که سال گذشته امضا شد.

وی درباره حجم تجارت با چین بیان کرد: بالاترین حجم تجارت ایران و چین در سال‌ها گذشته ۴۷ میلیارد دلار بوده است که در سال‌های گذشته به دلیل مشکلاتی که به وجود آمد این سطح از رابطه آسیب دید و باید هدف‌گذاری ما برای رسیدن به این حجم باشد.

منافع اقتصادی ایران همکاری با کشورها را تعریف می‌کند

فکری با بیان اینکه روز گذشته بحث مفصلی درباره سرمایه‌گذاری خارجی انجام شد، گفت: کشور چین با این مساله مواجه است که باید از مرزهای خود خارج شود و بازارهای مختلف را برای خود توسعه دهد و زنجیره‌های ارزشی که به این کشور متصل است را شکل دهد و ایران یکی از این کشورهاست.

این مقام مسوول در وزارت اقتصاد تاکید کرد: ایران کشور مستقلی است و منافع اقتصادی ایران تعیین می‌کند که چه مدل همکاری را با کدام کشورها داشته باشد.

معاون وزیر اقتصاد اظهار داشت: بخشی از برنامه ما این است که آنچه که از دست دادیم را برگردانیم و برنامه‌های توسعه‌ای داشته باشیم؛ یکی از برنامه‌ها این است که ایران در کمربند راه چین مشارکت داشته باشد و طرح‌های لازم برای شرکت در این پروژه در حال انجام است.

سرمایه‌گذاری ۶۰ میلیون دلاری چین در ترانزیت

رییس سازمان سرمایه‌گذاری گفت: در بحث ترانزیتی به دلیل شرایطی که وجود دارد کارهای اجرایی شروع شده است و کالاهای چینی که می‌خواهند از مسیر ایران استفاده کنند در حال عبور از ایران هستند.

این مقام مسوول تاکید کرد: هم اکنون سرمایه‌گذاری ۶۰ میلیون دلاری چین در بحث ترانزیتی انجام شده است و در حال مذاکره برای افزایش آن هستیم.

فکری درباره انتشار بندهای توافق‌نامه ایران و چین گفت: علاوه بر ملاحظات تحریمی که برای انتشار اخبار وجود دارد، باید سعی کنیم در مورد اقدامات انجام شده توضیح دهیم.

وی تصریح کرد: در ۱۶ بند توافقی بخش‌های توسعه‌ای و راهبردی مدنظر است و ما به دنبال منفعت مشترک برای دو طرف هستیم.

رییس سازمان سرمایه‌گذاری درباره سطح مذاکرات در دور بعد، گفت: در این دور از نشست‌ها توافق شد که از این پس با توجه به کاهش شرایط کرونایی کمیسیون مشترک اقتصادی به صورت رودررو برگزار شود و قرار است چینی‌ها به ایران بیایند؛ اما زمان آن هنوز مشخص نشده است.

کد خبر 58964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 3 =