نهایی شدن کلیات طرح جامع حمل و نقل تا پایان سال ۱۴۰۲

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی گفت: کلیات طرح جامع حمل و نقل تا پایان سال ۱۴۰۲ نهایی و مصوب می‌شود.

به گزارش اگزیم‌نیوز از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شهریار افندی‌زاده در مراسم گرامیداشت هفته پژوهش در محل مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با گرامیداشت هفته پژوهش، افزود: در سال ۲۰۲۱ حدود ۷۰ هزار مقاله از محققان ایرانی منتشر شده و ایران را در رتبه ۱۵ جهانی قرار داده است.

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی پژوهش را قوی‌ترین موتور برای توسعه کشورها برشمرد و گفت: کشوری که بتواند از پژوهش برای حل مسائل روزانه و مسائل کشور استفاده کند می‌تواند یک کشور پیشرفته باشد. باید تلاش کنیم تا از تحقیقات کتابخانه‌ای به سمت حل مسائل و مشکلات کشور برویم و ارتباط دانشگاه و صنعت که سال‌های متمادی مطرح است نهادینه شود.

افندی‌زاده تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی یکی از وزارتخانه‌های مهم است که حرکت این وزارتخانه و انجام تعهداتی که برعهده‌ی آن است می‌تواند تاثیرات بسیار فراوانی بر زندگی مردم بگذارد.

وی بر تعریف چشم‌انداز برای تعیین راهبردها و استراتژی‌ها تاکید کرد و افزود: تعریف چشم‌انداز حمل و نقل در طرح جامع حمل و نقل دیده شده است و تدوین آن از سال‌های گذشته در وزارت راه و شهرسازی شروع شد و این موضوع در وزارت راه و شهرسازی دنبال می‌شود. امیدوار هستیم تا کلیات طرح جامع حمل و نقل تا پایان سال ۱۴۰۲ با افق ۱۴۱۴ نهایی و مصوب شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه امروز بیش از ۵۰۰ طرح راهسازی و ریلی در دست اجراست، افزود: باید این طرح‌ها را اولویت بندی و استراتژی کشور را برای این برنامه‌ها نهایی کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: سازمان های تخصصی در حال تدوین برنامه فاز دو طرح جامع در زمینه‌های حمل و نقل ریلی، دریایی و جاده‌ای هستند که اگر بتوانیم براساس طرح جامع حمل و نقل گام برداریم قطعا به استراتژی‌های مهم کشور دست می یابیم و این استراتژی‌ها می‌تواند در احکام برنامه هفتم و احکام دائمی کشور لحاظ شود که اینها به نوعی با همدیگر ارتباط داشته باشند.

ایجاد مراکز لجستیکی برای متصل کردن بنادر خشک

افندی زاده افزود: موضوع مهم دیگر، ایجاد مرکز لجستیک کشور و مراکزی است که می‌تواند بندر خشک، شهرک‌های لجستیک را به هم متصل کند که در وزارت راه و شهرسازی آغاز شده است تا بتوانیم از پتانسیل‌ها و توانمندی‌های ریلی و جاده‌ای کمک بگیریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر موضوع ترانزیت تاکید کرد و گفت: در سال‌های گذشته موضوع ترانزیت مورد تاکید بود که جزو وظایف و برنامه‌های مهم وزیر راه و شهرسازی است. در ترانزیت کالا، کشور پتانسیل مناسبی دارد، ولی متاسفانه نتوانستیم از این پتانسیل استفاده ببریم.

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه در ترانزیت کالا توجه به بخش عرضه و تقاضا اهمیت دارد.

افندی زاده افزود: در بخش تقاضای ترانزیت کالا در ماه‌های گذشته بر اساس استراتژی دولت سیزدهم توانستیم تقاضا را ایجاد کنیم که "تفاهم ترانزیت ۱۰ میلیون تنی با ازبکستان"، "تفاهم ۳ جانبه ترانزیت ۱۵ میلیون تنی ایران روسیه و آذربایجان" و "تفاهم ترانزیت ۲۰ میلیون تنی اجلاس اخیر آسیای میانه" از جمله این اقدامات است.

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به طرح‌های کریدور شمال جنوب و ایجاد شبکه‌های ریلی و جاده‌ای، اظهار داشت: در عرضه ترانزیت نیاز داریم تا تحقیقات بیشتری انجام داده و آسیب‌شناسی کنیم و با توجه به اینکه ایران چهارراه ترانزیت است، از این موقعیت بهره مناسب را ببریم.

ناوگان جاده‌ای ۶۰ درصد فرسودگی دارد

معاون وزیر راه با بیان اینکه ناوگان ریلی و جاده‌ای کشور فرسوده است از فرسودگی ۶۰ درصدی ناوگان جاده‌ای خبر داد و افزود: ترانزیت در سال گذشته، معادل ۱۱ و نیم میلیون تن بود، اما امسال در حالی که پیش‌بینی‌ها حکایت از ترانزیت ۲۰ میلیون تنی داشتند، تنها ۷ میلیون تن ترانزیت در کشور ثبت شد که با رقم سال قبل فاصله زیادی دارد.

وی درباره کمبود لوکوموتیو نیز گفت: ترددهای ترانزیتی در دنیا یکپارچه سازی شده، ولی در کشور ما امروزه کالاها به سختی از گمرک عبور می‌کند و هنوز نتوانسته ایم این معضل را برطرف کنیم.

کد خبر 58970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =