راه‌اندازی صندوق حمایت از صادرات کشاورزی برای پوشش نوسانات نرخ ارزی

نماینده بانک مرکزی پیشنهاد کرد تا صندوق حمایت از صادرات بخش کشاورزی برای پوشش نوسانات نرخ ارزی راه‌اندازی شود.

به گزارش روز چهارشنبه اگزیم‌نیوز از وزارت جهاد کشاورزی، «حسین شرح نهراز» در نشست بررسی موانع و مشکلات توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی و تجهیزات نوین آبیاری گفت: مشکلات زیاد است و در شرایط فعلی، پیشنهاد می‌کنیم صندوق حمایت از صادرات بخش کشاورزی برای پوشش نوسانات ارزی ایجاد شود.

نماینده بانک مرکزی، از وزارت جهادکشاورزی خواست پیشنهاد ایجاد این صندوق در بودجه سال ۱۴۰۲ را مطرح و یک ردیف بودجه‌ای برای آن پیش‌بینی شود.

وی افزود: اگر صادرات کالاهای کشاورزی برای رشد اقتصادی مهم است و اشتغال ایجاد می‌کند، باید از صادرکنندگان حمایت کنیم.

شرح نهراز با بیان این که عوامل خارجی از کنترل و اراده صادرکنندگان خارج است، اظهار داشت: بخشی از عوامل، جنبه کشوری دارد و موضع اخیر اتحادیه اروپا و چین روی پول ملی کشور تاثیر گذاشته است.

وی گفت: برای رفع بخشی از مشکلات صادرکنندگان، ما در جلسه‌ای پیشنهاد داده‌ایم گمرک ایران ارزش کالاهایی که صادرکننده داخلی بر اساس اسناد و مدارک تسلیمی طبق ماده (۱۶) قانون امور گمرکی اعلام می‌کند، بپذیرد.

نماینده بانک مرکزی در عین حال نقل و انتقال پولی را از مشکلات عمده صادرکنندگان دانست و گفت: راه‌حل‌هایی را برای نقل و انتقال ارزی پیگیری کرده‌ایم.

دیپلماسی به صادرات کالاها کمک می‌کند

«امیر عابدی» رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران نیز با بیان اینکه صادرات در شرایط تحریم انجام می‌شود و باید براساس واقعیت‌ها حرکت کرد، اظهار داشت: دیپلماسی می‌تواند به صادرات کالاها کمک کند، اما صادرکنندگان باید به بخش دیپلماتیک کشور در راستای توسعه صادرات، برنامه دهند و خواست‌ها و اقدامات لازم را درخواست کنند.

وی افزود: به دلیل مشکلات ارزی و اقتصادی لازم است برای صادرات کالاها، مقطعی برنامه‌ریزی کنیم و بخش خصوصی در تعاملات بین‌المللی باید واقع‌بین باشد.

رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران از تشکیل کارگروه تخصصی صادرات تجهیزات نوین آبیاری حمایت و تصریح کرد: تشکیل این کارگروه برای ساماندهی و مستندسازی، اقدام خوبی به شمار می‌رود.

عابدی بر شناسایی اولویت‌های بازارهای تجهیزات نوین آبیاری تاکید ورزید و گفت: میزان ظرفیت‌های تولید و صادرات تجهیزات نوین آبیاری صادر شده به سایر کشورها نیز باید مشخص شود.

وی قیمت محصول را مهم‌ترین دغدغه صادرکنندگان دانست و اذعان داشت: بخش خصوصی، اختلاف قیمت در بازار را باید تحمل کند.

رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران در همین حال شناسایی و تشکیل یک زنجیره تامین از مجموعه تولیدکنندگان لوازم و تجهیزات نوین آبیاری توسط بخش خصوصی را برای توسعه صادرات مهم خواند.

وی ادامه داد: این کمیسیون در حمل کالا، کارهای لجستیکی و قراردادهای بین‌المللی، در کنار صادرکنندگان لوازم و تجهیزات نوین آبیاری است.

لزوم رایزنی وزارت امور خارجه برای صادرات تجهیزات نوین آبیاری

«کیوان کاظمی» سرپرست میز صنایع غذایی و لبنی دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی بر بازاریابی و فرهنگ‌سازی در حوزه لوازم و تجهیزات نوین آبیاری در کشورهای هدف تاکید کرد و گفت: در این راستا معاونت آب و خاک، دفتر امور بین‌الملل و سازمان‌های تخصصی وزارتخانه می‌توانند از طریق وزارت امور خارجه کشور در کشورهای هدف برای مذاکرات اولیه زمینه‌سازی و رایزنی کنند.

وی افزود: برای رفع پاره‌ای از مشکلات صادراتی در بخش لوازم و تجهیزات نوین آبیاری می‌توان از تجربیات صادرکنندگان بخش کشاورزی بهره برد.

کاظمی درباره رقابت‌پذیری و رفع مشکل قیمت کالاهای تولید داخل، بیان داشت: سازوکارهای زیادی در بخش محصولات کشاورزی مانند مشوق‌ها و کاهش یا حذف تعرفه‌ها برای شرکت‌هایی که دارای قدرت رقابت‌پذیری هستند، داریم.

وی پیشنهاد داد برای حمایت و پشتیبانی از ورود به بازارهای خارجی، یک کمیته دایمی با مشارکت بخش خصوصی تشکیل و اقدامات بخش‌های خصوصی و دولتی در چارچوب این کمیته، پیگیری شود.

کد خبر 58985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 8 =