مهار بازار داخلی و رونق صادرات؛ اهداف عوارض صادراتی جدید

با کاهش چشمگیر نرخ عوارض صادراتی پیاز و سیب زمینی و فروکش کردن انتقادات صادرکنندگان به اقدام وزارت جهادکشاورزی، زمینه برای رونق صادرات، توامان با مهار بازار داخلی مساعدتر شد.

به گزارش روز چهارشنبه اگزیم‌نیوز، تازه‌ترین بخشنامه وزارت صمت درباره نرخ جدید عوارض صادراتی پیاز و سیب زمینی در حالی به گمرکات کشور ابلاغ شد که اعتراض و انتقادات صادرکنندگان به اقدام دولت در تعیین عوارض صادراتی تا حد زیادی فروکش کرده و کمتر کسی آن را مغایر با قوانین پایه می‌داند.

براساس این بخشنامه‌ی جدید، از این پس برای صادرات هرکیلوگرم پیاز، ۵۰ درصد قیمت پایه صادراتی و برای صادرات سیب زمینی ۱۲ درصد این قیمت، عوارض دریافت خواهد شد.

وزارت جهادکشاورزی این نرخ‌ها را پس از آن تعیین کرده است که اعلام نرخ‌ عوارض صادراتی در آبانماه (۱۲۰ درصد برای پیاز، ۷۰ درصد برای سیب زمینی و ۱۰۰ درصد برای گوجه فرنگی بوته ای) با اعتراض شدید صادرکنندگان و برخی از کشاورزان بوشهری مواجه شد و در ادامه، شماری از نمایندگان مجلس نیز با تاکید بر اینکه همواره در کنار مردم هستند، از دولت خواستند مشکلات کشاورزان را حل کند.

معترضان، به ویژه مسئولان اتاق بازرگانی اساس اقدام وزارت جهاد کشاورزی در تعیین عوارض صادراتی را غیر قانونی و برخلاف قوانین بالادستی دانسته و با استناد به یکی از مواد احکام دائمی برنامه‌های توسعه، تاکید می‌کردند که دولت نمی‌تواند به منظور تنظیم بازار داخلی، محدودیت‌های صادراتی اعمال کند.

یکی از بندهای تبصره ۸ قانون بودجه امسال نیز تصریح می‌کند که اعمال عوارض صادراتی برای محصولات کشاورزی باید دستکم ۶ ماه زودتر، اعلام شود تا کشاورزان با آگاهی بیشتری نسبت به انتخاب محصول و کشت اقدام کنند.

برخی از کشاورزان معترض بوشهری نیز بیان می‌کردند که اگر این عوارض زودتر اعلام می‌شد، چه بسا آن‌ها گندم یا محصول دیگری می‌کاشتند.

در همان زمان، محسن شیراوند، معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی با استناد به مواد دیگری از قانون، به این نکته پاسخ داد و گفت: دولت می‌تواند در شرایط خاص و ضروری به منظور تنظیم بازار داخلی این فاصله زمانی ۶ ماهه را رعایت نکند.

به هر روی پس از اعتراض‌ها و انتقادها، بخشنامه دیگری صادر شد و ابتدا یک سوم تولید مازاد گوجه فرنگی بوشهر از نرخ جدید معاف شد و در ادامه، نمایندگان مجلس از به نتیجه رسیدن پیگیری هایشان و برداشته شدن تعرفه‌های صادراتی هر سه محصول سیب زمینی، پیاز و گوجه فرنگی خبر دادند.

اکنون، چند هفته بعد از واکنش سریع وزارت جهادکشاورزی به انتقادهای صادرکنندگان و بازگرداندن عوارض صادراتی گوجه فرنگی به نرخ ۶ هزار تومان تعیین شده در خردادماه، نرخ‌های جدید عوارض صادرات پیاز و سیب زمینی با این امید اعلام می‌شود که هم از بالا رفتن قیمت‌ها در بازار داخلی جلوگیری شود و هم اینکه با افزایش رغبت صادرکنندگان به صدور این محصولات، دغدغه‌های کشاورزان نسبت به بی مشتری ماندن محصولاتشان کاهش یافته و سهمشان از سود بازار بیشتر شود.

این اتفاقات، ضمن اینکه لزوم تسریع در اجرای طرح‌های وزارت جهاد کشاورزی برای سامان دادن به وضعیت تولید و عرضه به ویژه در مورد محصولات جالیزی را مضاعف می‌کند، یادآور این نکته است که موانع ۵۰ ساله اجرای الگوی کشت همچنان موجود است و علاوه بر لزوم حفظ اهتمام مجریان طرح، رفع نقایص از سایر بخش‌های زنجیره تولید تا عرضه نیز باید با همان جدیت اجرای الگوی کشت پیگیری شود.

کد خبر 58991

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =