تورم تولیدکننده در دولت سیزدهم ۷۰ واحد درصد کم شد

گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد نرخ تورم نقطه به نقطه شاخص بهای تولیدکننده در دولت سیزدهم بیش از ۷۰ واحد درصد کاهش یافته است.

به گزارش روز شنبه اگزیم‌نیوز، براساس آمار بانک مرکزی نرخ تورم نقطه به نقطه شاخص بهای تولیدکننده در اواخر دولت گذشته برای اولین بار در تاریخ از ۱۰۰ درصد فراتر رفت و سه رقمی شد.

طبق این آمار، نرخ تورم نقطه به نقطه شاخص بهای تولیدکننده در اردیبهشت ۱۴۰۰ به رقم فاجعه‌بار بیش از ۱۰۰ درصد رسید؛ یعنی هزینه تولید کالا در کشور در یک سال منتهی به اردیبهشت سال گذشته بیش از ۲ برابر شد.

طبیعی است که این افزایش هزینه‌های تولیدکننده با فاصله زمانی چندماهه به بخش مصرفی سرایت خواهد کرد و به نظر می‌رسد دولت گذشته در ماه‌های پایانی فعالیت خود با رها کردن هزینه‌های تولید، شرایط را برای افزایش تورم کالاهای مصرفی در فاصله چند ماه بعد یعنی اوایل دولت سیزدهم را فراهم کرد.

با این حال، با سیاست‌های حمایتی دولت سیزدهم از بخش تولید و کنترل بازار، تورم نقطه به نقطه شاخص بهای تولید در یک سال اخیر به شدت نزولی شد به طوری که در مهرماه امسال به ۳۲.۹ درصد رسید که بیش از ۷۰ درصد کمتر از رکورد دولت گذشته است و به عبارتی تورم بخش تولید در دولت سیزدهم تاکنون یک‌سوم شده است.

تورم تولیدکننده در دولت سیزدهم ۷۰ واحد درصد کم شد

کد خبر 59034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 1 =