بازار بی‌قاعده خودرو در بورس کالا شفاف شده است/ دلایل افزایش قیمت خودرو

رییس کمیسون اقتصادی مجلس گفت: با عرضه خودرو از شیوه‌های غیرشفاف و بی‌قاعده همچون قرعه کشی به بستر شفاف و نظام‌مند بورس کالا شاهد حذف رانت و شفاف شدن معاملات هستیم.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم‌نیوز از پایگاه خبری بورس کالا، "محمدرضا پورابراهیمی" به عرضه خودرو در بورس کالا و مزایای آن اشاره و تصریح کرد: با عرضه خودرو از شیوه‌های غیرشفاف و بی‌قاعده همچون قرعه‌کشی به بستر شفاف و نظام‌مند بورس کالا شاهد حذف رانت و شفاف شدن معاملات هستیم و در این میان عده‌ای برای انتقال معاملات به روش‌های غیرشفاف و بازگشت رانت و فساد تلاش می‌کنند.

وی با بیان اینکه عرضه خودرو در بورس کالا، فراهم شدن یک بازار شفاف در حوزه اقتصادی و تفکیک از یک بازار غیرشفاف است، افزود: با عرضه خودرو در بورس کالا میزان عرضه، تقاضا و قیمت‌ها به صورت شفاف بر روی تابلو اعلام می‌شود و توسط طرف تقاضا قابل احصاء، پیگیری و شناسایی خواهد بود، اما در مدل‌های ثبت نامی قبلی بسیاری از فاکتورهای معامله قابل رصد و پیگیری نبود.

پورابراهیمی گفت: در حقیقت عرضه خودرو در بورس کالا، حذف فضای مبتنی بر رانت قیمتی است که به واسطه دستوری بودن قیمت‌ها ایجاد شده بود و در آن شیوه مشخص نبود مابه‌التفاوت قیمت درب کارخانه و بازار آزاد به چه افرادی می‌رسد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: سوابق و تجربه نشان می‌دهد که عرضه خودرو به شیوه‌های قبلی از جمله قرعه‌کشی نمی‌تواند کمکی به مصرف کنندگان واقعی باشد، در این راستا حتی بسیاری از متقاضیان امکان ورود به سامانه قرعه‌کشی نداشتند و یا شانس بسیار اندکی نیز برای خرید به وجود می‌آمد که این امر از معایب بازار خودرو در سال‌های اخیر بوده و دلیل اصلی آن عدم وجود بازار شفاف بود.

شفاف‌سازی از چالش‌های اساسی در بازار خودرو

وی با تاکید بر اینکه نتیجه استفاده از روند قرعه‌کشی عرضه خودرو در بازار، تبدیل بخشی از قیمت گذاری‌ها در بازار به رانت برای دلالان است، گفت: این مساله به عنوان چالش اساسی در این حوزه تلقی می‌شد که عرضه خودرو در بورس کالا کمک کرد تا ضمن حذف فضای دلالی و واسطه‌گری، قیمت‌ها برای خریدار به صورت شفاف متناسب با عرضه و تقاضا تعیین شود و از سوی دیگر فروشنده می‌تواند از این طریق قیمت‌های واقعی را در صورت‌های مالی خود اعلام کند.

پورابراهیمی افزود: بورس کالا امکان برنامه‌ریزی برای تقاضای مصرفی کشور از طریق روش‌های مختلف را فراهم می‌کند که این اتفاق می‌تواند کمکی در پیش‌بینی و برنامه‌ریزی کشور برای تقاضا و نیاز کشور باشد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس به اعلام واردات خودروهای خارجی توسط دولت اشاره کرد و گفت: هرچند هنوز عرضه این خودروها در بورس کالا عملیاتی نشده، اما امیدوارم به‌زودی بخشی از این خودروها وارد کشور شود.

دلایل افزایش قیمت خودرو

پورابراهیمی با بیان اینکه بورس کالا بازاری شفاف برای اقتصاد کشور است و باید مورد ارزیابی مثبت قرار گیرد، افزود: از نگاه ما اصل افزایش قیمت‌هایی که طی چند روز گذشته با توجه به شرایط کشور در بازار رخ داده قابل قبول نیست و افزایش بی‌رویه قیمت خودرو نیازمند یک بازنگری در نحوه مدیریت عرضه و تقاضا در کشور است؛ چراکه بخشی از این تقاضا تبدیل به تقاضای غیرمصرفی شده است.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس افزایش قیمت خودرو در بازار را ناشی از عواملی مانند عدم اجرای تعهدات عرضه‌کنندگان خودرو، تغییرات نرخ ارز، حرکت بخشی از سرمایه‌ها به سمت بازار خودرو و ایجاد تقاضای کاذب سرمایه گذاری دانست.

وی با اشاره به اهمیت تحلیل اغتشاشات اخیر گفت: این موضوع اثر منفی در اقتصاد کشور داشت؛ چراکه همواره مراودات اقتصادی در زمان اغتشاشات با کاهش همراه می‌شود و میزان ورود و خروج منابع کاهش خواهد یافت.

اصلاح یک بازار بی‌قاعده و غیرشفاف

وی در پاسخ با این موضوع که برخی نمایندگان نسبت به عرضه خودرو در بورس کالا نظر منفی داشته‌اند، گفت: کنار گذاشته شدن عرضه خودرو در بورس به معنای جایگزینی و استفاده از یک بازار غیرشفاف است که در آن مسایل مربوط به فساد، رانت و بسیاری از موضوعات مربوط به عدم شفافیت رقم خواهد خورد؛ بنابراین شرایط روشن است و باید بین یک بستر شفاف و قابل رصد و بازار بی‌قاعده و غیرشفاف یکی را انتخاب کنیم که این جریان اصلاح فرآیندها از چند ماه پیش آغاز شده است.

کد خبر 59175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =