تولید ۱۲۲ هزار دستگاه انواع خودرو در آبان‌ماه

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه در آبان ماه ۱۲۲ هزار دستگاه انواع خودرو تولید شد که در پنج سال گذشته بی‌نظیر بود، گفت: قیمت آشفته بازار خودرو متاثر از عدم توازن بین عرضه و تقاضاست و با افزایش تولید و واردات خودرو این بازار به تعادل می‌رسد.

به گزارش اگزیم‌نیوز، سیدرضا فاطمی امین روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره وضعیت بازار خودرو و روند افزایشی قیمت ها، اظهار داشت: نرخ ارز از پنج مسیر روی بازارهای کشور تاثیر می گذارد؛ یکی روی مواد اولیه است که سبب می شود قطعات وارداتی کالایی چون خودرو افزایش یافته و قیمت تمام شده خودرو نیز رشد یابد.

وی افزود: نکته اینجاست که از این مسیر قیمت خودرو افزایش نیافته بلکه اکنون قیمت تولیدکننده است که در ثبت نام ها داریم و دیگری قیمت بازار می باشد که گاهی تا ۳۰۰ میلیون تومان بیشتر از قیمت تولیدکننده است.

وزیر صمت گفت: آنچه در دو سه ماهه اخیر آشفتگی در بازار خودرو ایجاد کرده، قیمت های بازار است و افزایش قیمت‌های بازار ناشی از رشد قیمت قطعات خودرو نیست بلکه از این مسیر است که چون عرضه و تقاضای خودرو متوازن نیست، خودرو به نادرستی تبدیل به کالای سرمایه ای شده و کسانی که می خواهند ارزش پول خود را حفظ کنند، اقدام به خرید خودرو می کنند.

فاطمی امین اظهار داشت: در چنین شرایطی وقتی قیمت دلار بالا می رود، قیمت خودرو هم افزایش می یابد و با کاهش آن، قیمت خودروها هم کاهشی می شود.

وزیر صمت یادآور شد: اگر به روند دو سال پیش نگاه کنید، می بینید که قیمت بازار با نرخ ارز تغییر کرده است لذا راه حل این است که عرضه و تقاضا را در بازار خودرو متعادل کنیم.

وی با بیان اینکه روند تولید خودرو روبه رشد است، اظهار داشت: در آبان ماه ۱۲۲ هزار دستگاه انواع خودرو تولید شد که در پنج سال گذشته بی نظیر بود؛ اکنون تولید خودروسازان به بیش از ۶۰ هزار دستگاه رسیده که تقریبا تا آخر آذرماه توانسته اند به اندازه کل سال قبل تولید داشته باشند.

فاطمی امین با یادآوری اینکه حل مشکل تقاضای انباشته در بازار خودرو زمانبر است، افزود: این کار دو راه حل بیشتر ندارد، افزایش تولید و واردات.

وی با بیان اینکه واردات خودرو از سوم آبان ماه نهایی شد، گفت: دو ماه از نهایی شدن آیین نامه واردات خودرو گذشته است و همین روزها اولین محموله خودرو وارد گمرک خواهد شد؛ ما برنامه عرضه گسترده خودروهای وارداتی پیش بینی کرده ایم.

وزیر صنعت تاکید کرد: برآورد ما این است که با توجه به افزایش تولید در ماههای آینده و واردات خودرو، بازار می تواند به تعادل برسد اما نکته اینجاست که ما هم در بازار مسکن و خودرو و بازار کالاهای سرمایه ای یکسری قواعد بازدارنده برای تقاضاهای هیجانی کم داریم مثل قانون مالیات بر عایدی سرمایه که در بسیاری از کشورها اجرا می شود و بازار را تنظیم می‌کند.

کد خبر 59213

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =