استفاده از دستورالعمل حاکمیت شرکتی با هدف حفظ حقوق سهامداران

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در حاکمیت شرکتی باید به طور حتم محافظت از حقوق سهامداران رعایت شود و هیات مدیره ملزم به رعایت کامل منافع سهامداران است.

به گزارش اگزیم‌نیوز، رضا عیوضلو امروز (دوشنبه) در نشست خبری خود با اصحاب رسانه افزود: اصلی‌ترین هدف در خصوص استفاده از دستورالعمل حاکمیت شرکتی، حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران و سهامداران اقلیت است که در این زمینه می‌توان حمایت از اثربخشی و پایداری رشد شرکت‌ها را به عنوان اهداف این تصمیم اعلام کرد.

وی اظهار داشت: در حاکمیت شرکتی باید به طور حتم محافظت از حقوق سهامداران رعایت شود و هیات مدیره ملزم به رعایت کامل منافع سهامداران است.

وی درباره تدوین دستورالعمل حاکمیت شرکتی در ۶ فصل گفت: نخستین فصل این دستورالعمل شامل تعاریفی است که در این مساله در نظر گرفته شده و تشریح اصول حاکمیت شرکتی فصل دوم این دستورالعمل است.

عیوضلو با تاکید بر رعایت دیگر فصل‌های این دستورالعمل، اظهار داشت: فصل سوم در زمینه ترتیبات هیئت مدیره و برگزاری جلسات، فصل چهارم برای مجمع عمومی، فصل پنجم ناظر بر پاسخگویی و افشای اطلاعات و فصل ششم در زمینه گزارش پایداری شرکت‌ها است که فصل آخر به عنوان فصلی جدید در نظر گرفته شده است.

وی به اصل چهارم یعنی سرمایه‌گذاران نهادی و واسطه‌های مالی تاکید کرد و افزود: سرمایه‌گذار نهادی و نهادهای مالی باید مشارکت فعال داشته باشند و شرکت‌ها باید زمینه مشارکت فعال آنان در دستیابی به حاکمیت شرکتی را به خوبی فعال کنند. همچنین باید نظام حاکمیت شرکتی که هیات مدیره را مستقل می‌کند، به سهامداران اطمینان دهد که افشای اطلاعات به موقع انجام می‌شود.

عضو هیات مدیره سازمان بورس درباره اثربخشی چارچوب حاکمیت شرکتی گفت: کارایی منابع از طریق چارچوبی است که در بازارهای شفاف و منصفانه ایجاد شده است.

وی افزود: مخارجی که در شرکت‌های بورسی برای کمک‌های عام‌المنفعه انجام می‌شود به عنوان موضوعات مهم مربوط به دستورالعمل حاکمیت شرکتی تلقی می‌شود.

وی تاکید کرد: همچنین حسابرس مستقل نیز باید در مورد افشای موارد کمک‌های عام‌المنفعه و... اظهارنظر کارشناسی کند.

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس، بحث معاملات با اشخاص وابسته را از مباحث مهم در این دستورالعمل ذکر و تصریح کرد: اینکه یک شرکتی منافع سهامداران عمده را در یک معامله‌ای بر سهامداران اقلیت ترجیح دهد، اساساً با حاکمیت شرکتی سازگار نیست و در این دستورالعمل تاکید شده که معاملات باید به گونه‌ای باشد که تضاد منافع به شدت کنترل شود و همه سهامداران از منصفانه بودن معاملات اطمینان یابند.

وی فراهم کردن بستر مطالبه‌گری برای سهامداران اقلیت را از دیگر سرفصل‌های مهم در این دستورالعمل دانست و گفت: در راستای این اصل، لازم است بستری برای سهامداران اقلیت فراهم شود تا از موضوعات مهم شرکت به موقع باخبر شوند و این موضوعات در مجمع به آن‌ها اطلاع داده شود.

عیوضلو افزود: هیات مدیره شرکت باید در راستای اصول حاکمیت شرکتی، اقدامات و سازوکارهای اثربخش خود را برای سهامداران در مجمع تشریح کند و همچنین در مجامع، اظهارنظر کمیته حسابرسی در خصوص معاملات با اشخاص وابسته ارائه شود.

وی گفت: هیات مدیره شرکت‌ها باید برنامه‌های راهبردی خود را در مجامع تشریح کنند و اعلام کنند تا چه میزان موفق به تحقق این برنامه‌ها شده‌اند.

کد خبر 59371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 8 =