سه ظرفیت جدید اقتصاد ایران در پساتحریم

جلال پور: مهم‌ترین ظرفیت ایران اقتدار و ثبات سیاسی و حضور پررنگ و پرنفوذ در منطقه‌است. در سال‌های پیش رو در این منطقه کشوری مثل ایران، با ثبات و اطمینان و اقتدار نمی‌توانید پیدا کنید که که امکان جذب همه نوع سرمایه گذاری را داشته باشد و نقطه مركزي انواع فعاليت های اقتصادی باشد

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز، محسن جلال پور در زمینه پتانسیل های ایران بعنوان جایگاه سرمایه گذاری، ضمانت و پشتوانه‌ این سرمایه گذاری های خارجی و همچنین مزیت های ایران در پساتحریم با نیوزویک گفتگو کرده است.
رئیس اتاق ایران در گفتگو با نیوزویک تصریح کرد: مهم‌ترین ظرفیت ایران اقتدار و ثبات سیاسی و حضور پررنگ و پرنفوذ در منطقه‌است.
وی افزود: در سال‌های پیش رو در این منطقه کشوری مثل ایران، با ثبات و اطمینان و اقتدار نمی‌توانید پیدا کنید که که امکان جذب همه نوع سرمایه گذاری را داشته باشد و نقطه مركزي انواع فعاليت های اقتصادی باشد.
جلال پور با تاکید بر پتانسیل های ایران در ادامه گفت: از جهت موقعیت جغرافیایی که شرق و غرب و جنوب و شمال را به هم وصل می کند و با 15 همسايه مرز مشترک دارد که  دراين ميان،هشت كشور امكان دسترسی به آب‌های بین‌المللی را ندارند و فقط از طریق ایران یا کشورهای همسایه دیگر می‌توانند به آب هاي آزاد دسترسی داشته باشند.
رئیس اتاق ایران تاکید کرد: ايران منطقه ای است که بخش مهمي از انرژی دنیا را تامین می‌کند؛ منطقه‌ای که بسیاری از معادن و ذخایر دنیا را در خود جای داده است.
وی افزود: خصوصاً اینکه ایران در منطقه‌ای قرار گرفته که جمعیت 400 میلیونی ثروتمندی اطراف خود دارد و این ملت ها عمدتاً نیاز به كالاي مصرفي دارند و ایران این پتانسیل را دارد که به کارخانه‌ اصلي تولید در منطقه تبديل شود.
جلال پور گفت: اين واقعیت انکارناپذیر است که خطر سلفی گری و فرقه گرایی  بسیاری از حکومت ها و دولت های بی ثبات منطقه را تهديد مي كند اما ايران سد محكمي است كه اجازه نمي دهد اين تفكرات خطرناك تمام خاور ميانه و خاور دور را در بر گيرد.
وی در پاسخ به یکی دیگر از سوالات بسیار مهم نيوزويك مبنی بر اینکه چقدر اطمینان دارید که ايران دوباره گرفتار عوارض اقتصاد نفتي نشده و دوباره فريفته درآمدهاي نفتي نشود گفت: ايراني ها ضرب المثلي دارند كه فرد دوبار از يك سوراخ گزيده نمي شود. همه ما از رهبر انقلاب تا تكنوكرات هاي دولتي و تجار و كارآفرينان بخش خصوصي مصمم هستيم كه پايه هاي جديدي براي اقتصاد ايران تعريف كنيم.
وی افزود: ما متوجه شده ايم که اقتصاد نفتی نمی‌تواند ما را به مقصودمان نزديك كند.
جلال پور در ادامه با اشاره به اقتصاد مقاومتي كه بر خلاف تصورات و القائات، نسخه اي قوي و متقن براي برون گرايي اقتصاد ايران است.
وی به جبري بودن گرايش به اقتصاد رقابتي هم اشاره كرد و افزود : واقعيت ها حكم مي كند كه همه ما واقع نگر باشيم بنابراين ناچاريم به سمت اقتصاد با توسعه بخش خصوصی و با محوریت بخش خصوصی حرکت کنیم. چرا که نیاز به اشتغال داریم و این اشتغال با توسعه بيشتر صنعت نفت ایجاد نمی‌شود.
جلال پور همچنین گفت: اگر در فروش نفت اشتغالی ایجاد می شد، کشور عربستان با فروش 300 میلیارد دلار نفت، امروز یکی از مشکل دار ترین کشورها در زمینه اشتغال نبود.
رئیس اتاق ایران در ادامه زمینه های مساعد سرمایه گذاری در ایران را تشریح نمود و گفت:  به جز صنایع نفت و گاز و پتروشیمی ،سه زمینه جدید در ایران وجود دارد؛ مهم‌ترین آن بحث گردشگری و توریسم است. ما در آینده منطقه اصلی جذب گردشگران در این منطقه خواهيم بود. با آثار باستانی فراوانی که داریم و شرایط بسیار مناسب جغرافيايي و تاريخي،حتما مي توانيم سرمايه هاي زيادي جلب كنيم. دوم، استارت‌آپ‌ها هستند که ایران با تولید علم که جزو 20 کشور اول است شرایط بسیار مناسبی برای سرمايه هاي مخاطره پذير داريم. سوم، در بخش‌های زیست محیطی و تصفیه و انتقال آب و تصفیه هوا هم جدي هستيم و هم قابليت داريم. 

 

کد خبر 5943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 4 =