تصویب قانون مالیات بر عایدی سرمایه موجب رونق تولید می‌شود

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: طرح مالیات بر عایدی سرمایه باید زودتر اجرایی شود تا دیگر برای کسی سرمایه‌گذاری به‌جز در بنگاه‌های تولیدی صرف نداشته باشد.

به گزارش اگزیم نیوز، "مصطفی طاهری" امروز(چهارشنبه)در نشستی تخصصی با حضور اعضای مجمع کارآفرینان ایران اظهار داشت: هزینه تولید در کشور سخت و دشوار شده و زمینه برای سوق دادن سرمایه‌های مردم به سمت فعالیت‌های نامولد تسهیل شده است.

وی خاطرنشان کرد: به علت نبود قانون مالیات بر عایدی سرمایه در کشور، تورم به طور روزانه روبه افزایش است و اخذ تسهیلات برای همه امری شیرین به حساب می‌آید. عطش وحشتناک و غیرقابل کنترلی که برای دریافت تسهیلات وجود دارد باعث شده که حق تولید ضایع شود.

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: بسیاری از گره‌های کشور به علت عدم سامانه‌ای هوشمند در اقتصاد است. قانونی را در کمیسیون صنایع و معادن مجلس به تصویب رساندیم و دو ماه است که ابلاغ کردیم تا اقدامات لازم در این زمینه هرچه سریع‌تر اجرایی شود.

وی در عین حال گفت: بی‌شک وام‌های تکلیفی که مجلس بر بانک‌ها ابلاغ می‌کند یکی از دلایل ایجاد مشکلات برای بانک‌ها است و بنده هم چندین باری با این موضوع مخالفت کردم.

به گفته وی کمیسیون صنایع و معادن مهم‌ترین کمیسیون تخصصی صنعت در مجلس است که می‌تواند با مجمع کارآفرینان ایران در ارتباط باشد.

طاهری اظهار داشت: این کمیسیون در چهار حوزه فعالیت تخصصی دارد که شاخص آن صنعت و تولید است و همه صنایع کشور را شامل می‌شود.

نبود سند توسعه صنعتی، خلأ بالادستی در کشور

وی گفت: نبود سند توسعه صنعتی، یک خلأ بالادستی در کشور محسوب می‌شود که بارها رهبر معظم انقلاب و دولت آن را مطرح کردند.

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: اولویت نخست مجلس تصویب یک سند الزام‌آور صنعتی است تا تکالیف صنایع کشور در آن روشن شود.

وی تاکید کرد: از مجمع کارآفرینان ایران و پیشران‌های اقتصادی انتظار می‌رود که در موضوعات کلان‌تر، به‌ویژه برنامه هفتم توسعه که هم‌اکنون در دست تدوین است به ما کمک کنند.

طاهری ادامه داد: مدت دو سال است که در مجلس به دنبال منابعی هستیم تا به بخش تولید و صنعت تزریق کنیم. البته منابع ۶۰۰ هزار میلیارد تومانی از هدفمندسازی یارانه‌ها در بودجه وجود دارد که قرار بود به بخش تولید اختصاص داده شود.

این نماینده مجلس گفت: در دو سال گذشته اقداماتی برای تخصیص این منابع برای بخش تولید که در قانون هم آمده انجام شده تا سرمایه ثابت و در گردش شرکت‌ها هم تامین شود و این روند در بودجه سال ۱۴۰۲ هم ادامه دارد و ما پشتیبان بخش تولید هستیم.

طاهری افزود: رییس مجلس هم چندین بار دستگاه‌های دولتی را موظف به این کار کرده است.

در این جلسه، هر یک از پیشران‌های اقتصادی حاضر در جلسه به بیان مشکلات خود در حوزه تامین مالی پرداختند و مواردی همچون سخت‌گیری بانک‌ها در اعطای تسهیلات، عدم منابع کافی برای پرداخت تسهیلات، عدم دسترسی به اعتبارات بین‌المللی و غیره را مطرح کردند.

لزوم مولدسازی اموال بانک‌ها

"حمیدرضا غزنوی" دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران اظهار داشت: اکنون صنایع تولیدی کشور شرایطی را تجربه می‌کنند که تفاوت بسیاری با سالیان گذشته دارد. علت گلایه پیشران‌های اقتصادی نیز عدم پرداخت تسهیلات کافی و سرمایه در گردش است.

وی یادآور شد: وضعیت نظام بانکی به نحوی است که از مهرماه به بعد حتی امکان پرداخت وام‌های خرد را هم نداشته است.

غزنوی با بیان اینکه حتی نظام بانکی اجازه افزایش سرمایه نیز ندارد، افزود: اکنون تولیدکنندگان به استیصالی رسیدند که از بانک‌ها می‌خواهیم تا اموال مازاد خود را مولدسازی کنند. البته می‌دانیم که اگر به فروش برسانند دچار ناترازی خواهند شد و امکان تجدید ارزیابی هم از آنان سلب خواهدشد.

دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران در پایان با بیان این نکته که دشمنان خارجی می‌دانند چه نقاطی را باید مورد هدف خود قرار دهند، گفت: دشمنان خارجی در حوزه‌های اقتصادی همه تمرکز خود را بر پیشران‌های اقتصادی و صنعتگران تأثیرگذار معطوف کرده‌اند و قصد دارند با مطرح کردن موضوعی اجتماعی در کشور به اقتصاد و بنگاه‌های پر درآمد و پربازده تولیدی ضربه بزنند.

کد خبر 59437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 17 =