وزیر نفت: صادرات کاتالیست در دولت سیزدهم آغاز شد

وزیر نفت از وجود ۷۰ مجتمع پتروشیمی در کشور خبر داد و گفت: در حال حاضر ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی در کشور افزون بر ۹۰ تا ۹۵ میلیون تن است.

به گزارش اگزیم نیوز، «جواد اوجی» در برنامه رهیافت رادیو اقتصاد، افزود: سال گذشته فقط از محل صادرات محصولات پتروشیمی ۱۲.۵ میلیارد دلار و همینطور در ۹ ماهه سال جاری ۱۰.۵ میلیارد دلار ارز از این محل به سامانه نیما واریز شده که در تأمین منابع ارزی کشور بسیار مؤثر بوده است.

وزیر نفت گفت: خوشبختانه در دولت سیزدهم بیش از یکصد طرح‌ و پروژه‌ خوب در صنایع بالادستی، پایین دستی و زنجیره صنایع تکمیلی حوزه پتروشیمی به ارزش ۷۰ میلیارد دلار تعریف شده است که بخش قابل توجهی از این طرح‌ها تا پایان دولت سیزدهم به مرحله بهره برداری خواهند رسید.

وی همچنین به صادرات کاتالیست برای نخستین بار در دولت سیزدهم از کشور خبر داد و گفت: اکنون تعداد زیادی از کاتالیست‌ها در داخل بومی‌سازی شده است.

وزیر نفت افزود: کشور از حیث تمامی کاتالیست‌های مورد نیاز صنایع پتروشیمی و حتی پالایشگاهی تا پایان دولت سیزدهم خودکفا و صاحب دانش فنی در این زمینه خواهد شد.

وی با بیان اینکه حوزه پتروشیمی در بخش صنعت نفت ایران دارای بالاترین دانش های تک است، اظهار داشت: در حال حاضر ۷۰ درصد محصولات پتروشیمی به صورت خام و نیمه‌خام صادر و تنها ۳۰ درصد وارد زنجیره ارزش در داخل می‌شود.

اوجی با عنوان اینکه ایران ۳۴ هزار میلیارد مترمکعب ذخایر قابل استحصال گازی دارد، گفت: روزانه ۶۴ میلیون مترمکعب گاز به عنوان خوراک و سوخت در صنایع پتروشیمی کشور به مصرف می‌رسد.

وی افزود: در پاییز امسال ۶۶ میلیون مترمکعب در روز یعنی دو میلیون مترمکعب بیشتر از پاییز سال گذشته گاز به عنوان خوراک یا سوخت به مجتمع‌های پتروشیمی داده شده است.

وزیر نفت گفت: خوشبختانه خوبی طرح‌های زنجیره پتروشیمی این است که در اکثر مناطق کم برخوردار می‌توان این طرح‌ها را اجرایی کرد.

وی یادآورشد: جدا از این طرح‌های زنجیره پتروشیمی در عین سرمایه گذاری کم از بازدهی، اشتغال زایی و سودآوری بسیار بالایی برخوردارند.

کد خبر 59474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 9 =