صدور برخط و آنی گواهی موضوع ماده ۱۸۶ از مرز ۳۰ هزار فقره گذشت

معاون فناوری‌های مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به راه‌اندازی سامانه صدور گواهی موضوع ماده ۱۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم (صدور یا تجدید یا تمدید کارت بازرگانی و پروانه کسب و کار اشخاص حقیقی) گفت: تاکنون بیش از ۳۰ هزار گواهی موضوع ماده ۱۸۶ به صورت برخط از طریق این سامانه صادر شده است.

به گزارش روز شنبه اگزیم‌نیوز از سازمان امور مالیاتی کشور، «افشین خدامرادی» با اشاره به اینکه اکنون نزدیک به یک‌هزار و ۸۰۰ مرجع به سامانه صدور گواهی موضوع ماده ۱۸۶ قانون مالیات ‌های مستقیم متصل و بیش از ۳۹ هزار درخواست صدور گواهی در این سامانه ثبت شده است، اظهار داشت: برای بیش از ۷۵ درصد از این درخواست‌ها به صورت برخط و آنی گواهی موضوع ماده ۱۸۶ صادر شده است و بقیه درخواست‌ها در انتظار پرداخت بدهی توسط مودی یا تعیین تکلیف آنها در اداره‌های مالیاتی هستند.

وی با بیان اینکه در اجرای دستورالعمل مربوطه، ترتیبات اجرایی صدور گواهی موضوع ماده ۱۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم از تاریخ اول آذرماه ۱۴۰۱ عملیاتی شده است، بیان‌داشت: بر این اساس در راستای تکریم و رضایت مودیان و با هدف تسریع و تسهیل خدمت‌رسانی به آنان، امکان صدور گواهی برخط ویژه مودیانی که بدهی قطعی مالیاتی نداشته باشند، فراهم شده است.

خدامرادی تصریح کرد: همچنین به‌منظور سرعت بخشی و سهولت در انجام فرآیندهای صدور گواهی، علاوه بر امکان اتصال واسط‌های نرم‌افزاری، امکان ثبت درخواست، صدور و دریافت گواهی مذکور به صورت اینترنتی برای مراجع دارای صلاحیت نیز در پنجره واحد خدمات مالیاتی به آدرس my.tax.gov.ir میسر شده است.

گفتنی است طبق ماده (۱۸۶) قانون مالیات‌های مستقیم، صدور یا تجدید یا تمدید کارت بازرگانی و پروانه کسب و کار اشخاص حقیقی یا حقوقی از طرف مراجع صلاحیت‌دار منوط به ارائه گواهی از اداره امور مالیاتی ذی‌ربط مبنی بر پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی مالیاتی قطعی‌شده است و در صورت عدم رعایت این حکم مسوولان امر نسبت به پرداخت‌ مالیات‌های مزبور با مودی مسوولیت تضامنی خواهند داشت.

همچنین سامانه قدیم صدور گواهی موضوع ماده ۱۸۶ تا نیمه دی‌ماه سال جاری فعال بوده و پس از آن همه مراجع ملزم به اتصال به سامانه جدید و بهره‌برداری از آن هستند. همچنین، موضوع تبصره یک ماده ۱۸۶ قانون مالیات های مستقیم درباره لزوم اخذ گواهی‌های پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی مالیاتی قطعی شده و گواهی اداره امور مالیاتی مربوط مبنی بر وصول نسخه‌ای از صورت‌های مالی ارائه شده به بانک‌ها و سایر موسسات اعتباری برای اعطای تسهیلات بانکی به اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل از طرف بانک‌ها و سایر موسسات اعتباری همچنان در سامانه قدیم برقرار خواهد بود.

کد خبر 59513

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =