طرح مالیات بر عایدی سرمایه به صحن علنی مجلس رسید

طرح مالیات بر عایدی سرمایه بعد از ۲ سال معطلی در راهروهای مجلس و کمیسیون اقتصادی در حالی امروز (یکشنبه) به صحن علنی مجلس شورای اسلامی رسید که دولت سیزدهم بارها موافقت خود را نسبت به این طرح در راستای عدالت‌محوری و هوشمندسازی نظام مالیاتی اعلام کرده بود.

به گزارش روز یکشنبه اگزیم‌نیوز، گزارش شور دوم کمیسیون اقتصادی در مورد تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه امروز به صحن علنی مجلس آمد، در حالی که یکی از دستورکارهای نشست علنی مجلس شورای اسلامی در هفته‌های گذشته بود.

طرح مالیات بر عایدی سرمایه حدود دو سال است که در مجلس برای تصویب و قانون شدن معطل مانده بود در حالی که کلیات آن تصویب شده بود. تصویب و اجرای این طرح می‌تواند تقاضای سفته بازی و سوداگری در بازارهای غیرمولد مانند خودرو، ارز، طلا و... را به شدت کاهش دهد.

بررسی طرح مالیات بر عایدی سرمایه در تیرماه ۱۳۹۹ اعلام وصول شد، سپس در کمیسیون فرعی صنایع و معادن و مورد بررسی و اصلاح قرار گرفت و در تاریخ ۱۶ شهریور همان سال تصویب شد. در ادامه طرح یاد شده به کمیسیون اقتصادی مجلس ارجاع داده شد. این کمیسیون نیز پس از بحث‌وبررسی و انجام اصلاحاتی گزارش شور اول را در تاریخ ۲۹ مهرماه سال ۱۳۹۹ به تصویب رساند و در نهایت گزارش شور دوم در ۲۱ فروردین‌ماه امسال به تصویب رسید.

اکنون بعد از گذشت حدود ۲ سال بعد از تصمیم‌گیری‌ها توسط نمایندگان در نهایت به صحن علنی مجلس رسیده است.

طرح مالیات بر عایدی سرمایه چیست؟

مالیات بر عایدی سرمایه بدین‌گونه است که ازاین‌پس طبق مدت تملک اگر فردی مسکن، خودرو، طلا و ارز خریداری و سپس اقدام به فروش آن کند، باید از محل سود حاصله، بخشی را به‌عنوان مالیات بر عایدی سرمایه پرداخت کند.

مالیات بر عایدی سرمایه باهدف جلوگیری از تورم و سفته‌بازی، دارایی‌هایی از جمله املاک و خودروها، کلیه انواع طلا و شمش و زیورآلات و انواع ارزهای خارجی را هدف گرفته است.

این مالیات، تنها به دارائی‌های بیش از یک مورد هر شخص بالای ۱۸ سال را شامل می‌شود، و اختلاف بین کلیه دارایی‌ها در زمان خرید نسبت به زمان فروش در سالهای مختلف با درصدهای متفاوت است.

مهم‌ترین هدف مالیات بر عایدی سـرمایه، ایجاد کردن یکپارچگی، انسجام و کارایی نظام مالیاتی، ایجاد کردن عدالت اجتماعی، برقراری عدالت مالیاتی و سایر موارد است، اجرای این طرح در سال‌های اول می‌تواند منابع مالی مناسبی را جهت تأمین زیرساخت‌های کشور و کاهش فاصله طبقاتی در مالیات ستانی نصیب دولت کند.

دولت سیزدهم پیگیر تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه با رویکرد عدالت‌محوری در دریافت مالیات‌ها، مقابله با عملیات سفته‌بازی و تمرکز بر کنترل بی‌ثباتی قیمت‌هاست ازاین‌رو سرمایه‌ها و نقدینگی‌های سرگردان را به سمت تولید سوق می‌دهد.

طرح مالیات بر عایدی سرمایه به صحن علنی مجلس رسید

طرح مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات بر سوداگری و دلالی است

سخنگوی اقتصادی دولت در باره طرح مالیات بر عایدی سرمایه گفته است که طرح مالیات بر عایدی سرمایه که مالیات بر سوداگری و دلالی است، جزو طرح‌هایی است که موجب کاهش انگیزه برای نقدینگی‌های غیرمولد و سفته‌بازی در کشور می‌شود.

سید احسان خاندوزی عنوان کرد که ۱۶۰ کشور دنیا این قانون را مصوب کردند و ما هم باید از تولیدکنندگان حمایت کنیم، جزئیات این طرح امسال در کمیسیون اقتصادی دولت نهایی شد و در دستور کار مجلس نیز قرار دارد و به‌محض تصویب، دولت آن را اجرایی خواهد کرد.

طرح مالیات بر عایدی سرمایه اجرا می‌شود

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس نیز درباره این طرح عنوان کرده است که تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس، نظر کارشناسی دریافت شده است که امیدواریم به‌زودی شاهد اجرای این طرح در کشور باشیم.

«علیرضا شهبازی» در این باره گفته است که طرح مالیات بر عایدی سرمایه امتحان خود را در دنیا پس داده، بنابراین به‌عنوان یک مدل مالیاتی استاندارد و مؤثر، می‌تواند در کشور اجرا شود.

به گفته این مسئول، قانون فوق قرار است از دلالی و سفته‌بازی جلوگیری کند، سرمایه از این طریق به‌طرف سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های مولد اقتصادی هدایت می‌شود. به این معنا، جای اینکه مردم دنبال خریدوفروش کالاهایی روند که هیچ نفعی برای اقتصاد ندارد و سوداگری به‌حساب می‌آید، کار تولید را در اولویت قرار می‌دهند.

اجرای مالیات بر عایدی سرمایه باعث رونق تولید می‌شود

رییس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی تأکید کرد که مالیات بر عایدی سرمایه به شفافیت اقتصادی و جلوگیری از فرار مالیات منجر می‌شود از این طریق افراد به‌جای سوداگری به سمت کارهای مولد سوق پیدا می‌کنند.

«محمد برزگری» گفته است که هدف اصلی طرح مالیات بر عایدی سرمایه این است تا اشخاص را به‌جای فعالیت‌های سوداگری در بازارهای مسکن، ارز و طلا به سمت فعالیت‌های مولد سوق داده شوند این نوع مالیات منجر به رونق تولید می‌شود، بهترین جای فعالیت سرمایه‌گذار در کارهای مولد می‌شود و در سوداگری مسکن نخواهد بود.

رییس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی با اشاره به اینکه طرح مالیات بر عایدی سرمایه باعث شفافیت می‌شود گفت: وقتی‌که فعالیت‌های تجاری شفاف شد منابع دارایی و اموال اشخاص به‌صورت کامل مشخص می‌شود؛ ازاین‌رو اگر حاصل درآمدی کسی شفاف نبود باید مالیات بدهد این امر منجر می‌شود تا افراد دیگر به سمت سوداگری نروند.

طرح مالیات بر عایدی سرمایه در حالی معطل‌مانده است که می‌تواند در کنترل و ثبات قیمت‌ها در بازارهای مسکن، طلا، ارز و خودرو نقش بسزایی داشته باشد.

این طرح قابلیت این را دارد که در رویکرد دولت سیزدهم در کنار نهضت ملی ساخت مسکن، مدیریت بازار سهام، افت و خیر قیمت سکه و ارز، قیمت‌های هیجانی را که از سوی سوداگران عرضه می‌شود را کنترل کند و از رکود تورمی، گرانی و بازار سیاه جلوگیری کند.

کد خبر 59538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 3 =