محدودیت‌های تجاری آلمان برای ایران چه تاثیری بر مناسبات دوجانبه دارد؟

یکی از مسئولان اتاق مشترک ایران و آلمان می‌گوید: تصمیم دولت آلمان متوجه حذف مشوق‌های تجاری است که در عمل نقش چندانی در رونق مناسبات اقتصادی ایران و آلمان نداشته‌اند و تعلیق آن‌ها صدمه‌ای به روابط فعلی دو کشور نمی‌زند.

به گزارش روز یکشنبه اگزیم‌نیوز از اتاق بازرگانی ایران، حدود ۱۰ روز پیش دولت آلمان به طور رسمی برنامه‌های توسعه و تقویت تجاری با ایران را تعلیق کرد. اما یک مقام مطلع در اتاق مشترک ایران و آلمان می‌گوید این تصمیم تأثیر چندانی بر مراودات اقتصادی حال حاضر ایران و آلمان نخواهد داشت.

آن‌طور که خبرگزاری آسوشیتدپرس، هفته گذشته اعلام کرد دولت آلمان به بهانه اعتراضات در ایران، به طور رسمی ضمانت‌های اعتبار صادراتی و سرمایه‌گذاری برای تجارت در ایران را تعلیق کرده است. ضمانت‌های اعتبار صادراتی از شرکت‌های آلمانی در برابر ضرر و زیان زمانی که هزینه صادرات پرداخت نمی‌شود، محافظت می‌کند. ضمانت‌های سرمایه‌گذاری برای محافظت از سرمایه‌گذاری‌های مستقیم شرکت‌های آلمانی در برابر ریسک سیاسی در کشورهایی که در آنجا انجام می‌شوند، اعطا می‌شود.

وزارت اقتصاد این کشور اعلام کرد که با توجه به «وضعیت بسیار وخیم در ایران»، «فرمت‌های اقتصادی» دیگر از جمله گفت‌وگو درباره مسائل انرژی را نیز به حالت تعلیق درآورده است.

این ابزارهای تشویقی در تجارت ایران و آلمان چندین دهه به حالت تعلیق درآمده بود اما از سال ۲۰۱۶ و با به سرانجام رسیدن برجام برای مدتی دوباره برقرار شده و برای چند پروژه در آن دوره ضمانت‌هایی اعطا یا تمدید شد. با این حال به گفته وزارت اقتصاد آلمان از سال ۲۰۱۹ تاکنون هیچ مورد جدیدی از این ضمانت‌نامه‌ها وجود نداشته است. حالا اما دولت آلمان تصمیم گرفته است این ضمانت‌ها را به طور کامل به حالت تعلیق درآورد و معافیت‌ها تنها در صورت وجود دلایل محکم بشردوستانه امکان‌پذیر است.

برهمین اساس یکی از مسئولان اتاق مشترک ایران و آلمان تأکید می‌کند: این تصمیم دولت آلمان شامل یک سری از مشوق‌های تجاری می‌شود که آن‌قدر پررنگ و بزرگ نبوده‌اند که تأثیر معناداری بر روابط تجاری ایران و آلمان داشته باشند. بنابراین تعلیق آن‌ها هم تاثیری بر این روابط نخواهد داشت.

او در عین حال می‌گوید: این تصمیم جنبه روانی دارد و از این بعد، تجار و بازرگانان را تحت تأثیر قرار داده است. آن‌ها مرتب تماس می‌گیرند و نگران ایجاد محدودیت و متضرر شدن تجارتشان با آلمان هستند. شاید به طور دقیق چهار ماه آینده تأثیر این تصمیم مشخص خواهد شد. اما در مجموع باید گفت که با وجود این تصمیم اتفاق تازه‌ای در روابط تجاری ایران و آلمان نیفتاده است.

براساس اعلام وزارت اقتصاد آلمان، تجارت آلمان و ایران در سال ۲۰۲۱ به ۱.۷۶ میلیارد یورو (نزدیک به ۱.۹ میلیارد دلار) و ۱.۴۹ میلیارد یورو در ۹ ماه نخست سال جاری رسیده است.

کد خبر 59543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 3 =