بورس با دلار ۲۸۵۰۰ تومانی ارزنده است/ عقب‌ماندگی بازار سهام نسبت به بازارهای موازی

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: با فرض دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی در سامانه نیما، بازار سرمایه، بازاری ارزنده بوده و پتانسیل رشد دارد، بورس نسبت به بازارهای موازی عقب مانده و با نگاه تحلیلی حتما این بازار جای رشد دارد.

به گزارش روز یکشنبه اگزیم‌نیوز از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، «سعید ذوالفقاری» با تاکید بر اینکه در مورد نرخ ارز در ماه‌های آینده و اینکه آیا سیاست‌گذاران پولی، توان تثبیت نرخ ارز را دارند یا خیر؛ فعلاً نمی‌توان اظهارنظر کرد، اظهار داشت: چهار دهه است که سیاست‌گذاران با قیمت‌گذاری‌های دستوری، اصرار به تکرار اشتباهات دارند.

وی افزود: بررسی عملکرد چند ساله سیاست‌گذاران اقتصادی نشان داده که تعیین نرخ برای هر کالایی حتی دلار، تجربه‌ای شکست خورده بوده و قیمت‌ها در هر بازاری، باید بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین شود.

ذوالفقاری گفت: حتی با فرض دلار ۲۸۵۰۰ تومانی در سامانه نیما، بازار سرمایه، بازاری ارزنده بوده و پتانسیل رشد دارد (مشروط بر آنکه در بودجه ۱۴۰۲، هزینه جدیدی به صنایع تولیدی تحمیل نکنند).

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: بورس نسبت به بازارهای موازی عقب مانده و با نگاه تحلیلی حتماً این بازار جای رشد دارد؛ اما واکنش فوری سهامداران به اظهارنظرهای سیاست‌گذاران، نشان می‌دهد فعالان این بازار به تحلیل اعتنایی نداشته و بر اساس هیجان رفتار می‌کنند.

وی افزود: اگر سرمایه‌گذاران براساس تحلیل، اقدام به خرید و فروش در بازار سرمایه یا هر بازار دیگری کنند؛ چوب حراج به سهام خود نمی‌زنند تا دارایی‌ها را در سایر بازارها چند برابر ارزش واقعی خریداری کنند. گواه این ادعا، رفتار سرمایه‌گذاران در بازار خودرو است که با وجود قیمت غیرمنطقی خودروها، کماکان خریدار هستند؛ ولی چوب حراج به سهام خود می‌زنند.

ذوالفقاری ضمن تاکید بر ارزندگی بازار سهام گفت: با مفروضات فعلی، سودآوری شرکت‌ها سال آینده هم قابل تکرار است و جای نگرانی برای فعالان این بازار نخواهد بود، اما تا زمانی که سیاست‌گذاران ما اصرار به قیمت‌گذاری‌های دستوری و غیرواقعی داشته باشند، بورس هم هیجانی بوده و هر روندی در این بازار، مقطعی است و هر اظهارنظری می‌تواند بازار سرمایه را دچار نوسان کند.

کد خبر 59545

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =