۲۷۰ شهر کشور دچار تنش آبی هستند/ استفاده از آب شرب در صنایع ممنوع است

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اعلام اینکه در حال حاضر حدود ۲۷۰ شهر کشور دچار تنش آبی هستند، گفت: استفاده از آب شرب و باکیفیت در صنایع ممنوع شده و در صورت رعایت‌نکردن تدابیر لازم اتخاذ می‌شود.

به گزارش اگزیم‌نیوز، اتابک جعفری روز یکشنبه در نشست خبری در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت آب و فاضلاب درباره اینکه چه الزامی خواهد بود که صنایع به سمت استفاده از پساب و آب خاکستری بروند، اظهار داشت: نظارت‌های جدی در این باره صورت خواهد گرفت تا صنایع نتوانند از آب باکیفیت استفاده کنند.

وی از صدور بخشنامه‌ای که براساس آن صنایع ملزم به رعایت خواهند شد، خبر داد و افزود: شرکت‌های منطقه‌ای ۲ بار در سال منابع آبی را کنترل می‌کنند و اگر برداشتی برای صنایع اتفاق افتد با آن برخورد خواهد شد.

جعفری گفت: گرچه قیمت پایین آب شرب جایی برای رفتن به سمت استفاده از پساب نمی‌گذارد؛ اما اکنون صنایع همکاری خوبی را آغاز کرده‌اند.

افزایش تعرفه آب در برنامه هفتم برای کم‌مصرف‌ها محدود خواهد بود

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور بیان کرد: در لایحه بودجه بعید است به‌صورت عددی بحثی در خصوص افزایش تعرفه وجود داشته باشد و قطعاً حکمی خواهد بود؛ اما همان گونه که وزیر اشاره کرد در حوزه کم‌مصرف‌ها و مصرف در حد سرانه خیلی محدود خواهد بود و مردم باتوجه‌به وضعیت اقتصادی دچار نگرانی نشوند.

جعفری افزود: در خصوص بد مصرف‌ها اتفاق‌های خوبی نه برای بالابردن درآمد که برای اصلاح الگوی مصرف و پایین آوردن مصرف در حد سرانه اتفاق‌های خوبی رخ می‌دهد.

وی همچنین با اشاره به تأثیرات تغییرات اقلیمی در میزان و رژیم آب، اظهار داشت: باید رویکرد منابع آبی و تأمین آب به‌ویژه شرب را داشته باشیم.

منابع آبی و مخازن سدها روزبه‌روز کمتر شده است

جعفری درباره سه سال خشکسالی در کشور و تبعات ناشی از آن نیز گفت: این امر باعث شده منابع آبی و مخازن سدها روزبه‌روز کمتر شده لذا باید بیشتر به سمت تأمین آب از منابع زیرزمینی حرکت کنیم.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور تاکید کرد: در صنعت با هماهنگی وزارت نیرو و وزارت صمت به سمت استفاده از پساب و آب‌های غیرمتعارف می‌رویم.

جعفری افزود: برنامه کوتاه‌مدت در چهار گروه برای شهرها در حال برنامه‌ریزی هستیم که به‌صورت اضطراری طرح‌های زیادی تعریف شده که تک‌تک شهرها براساس برنامه‌ریزی زیرپوشش این طرح‌ها قرار می‌گیرد.

وی گفت: برای میان‌مدت هم پروژه‌های مختلفی تعریف شده و در بلندمدت هم ابرپروژه‌هایی اجرا می‌شود تا حداقل نیاز مردم در تمام بخش‌ها را تأمین کنیم.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب درباره تأمین آب روستاها، بیان کرد: تمام روستاهایی که به آنها آبرسانی انجام نشده و نیاز به اصلاحاتی در خطوط تأمین دارند شناسایی شده‌اند که تلاش می‌شود با تجهیز گسترده‌ای که تحت جهاد آبرسانی انجام شده تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار را تأمین آب کنیم.

جعفری با اشاره به‌ضرورت مدیریت دستکم ۴ میلیارد مترمکعب پساب برای تأمین آب صنایع از پساب و منابع آب لب‌شور و آب‌های غیرمتعارف، اظهار داشت: این اقدام به توجه به نیاز بالای آن برای سرمایه‌گذاری و باتوجه‌به کمبود منابع ابی که کشور با آن دست‌به‌گریبان است به‌سرعت پیش نمی‌رفت.

وی همچنین درباره سرمایه‌گذاری صنعت در تأمین خطوط انتقال، گفت: پساب باید با رعایت موارد بهداشتی تأمین و در اختیار صنایع قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به شروع پروژه‌های خوبی در کشور افزود: امید است مشکلات را بیشتر احصا و با همفکری و برنامه‌ریزی و استفاده از خرد جمعی و اصحاب رسانه راهبردهای مناسبی اتخاذ کنیم.

جعفری درباره اقتصاد آب نیز تاکید کرد: این امر منجر به این شده که صنعت آب نتواند از محل درآمدهایش مشکلاتش را برطرف کند. عمده پروژه‌ها از محل اعتبارات دولتی است که خیلی خوشایند نیست و لازم است با اصلاح اقتصادی آب بدون فشار واردشدن بر مردم به شکلی منطقی شاهد روند روبه‌رشدی در این زمینه باشیم.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص جایگاه طرح جامع آب در برنامه هفتم توسعه و پیشنهادهای شرکت در خصوص پروژه‌های بزرگ، اظهار داشت: یکی از محورهای تعریف شده در برنامه هفتم بحث آب است که قطعاً تمام حساسیت‌های بخش آب کشور که در سال‌های گذشته احصا شده در برنامه باید دیده شود.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور تأکید کرد: حساسیت‌ها باید به شکل علمی دیده شود و تلاش می‌کنیم منطقی دیده شود و با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته عملیاتی شود.

وزارت نیرو به دنبال انتقال آب بین حوزه‌ای نیست

جعفری گفت: وزارت نیرو به دنبال انتقال آب بین حوزه‌ای نیست، مگر در حالت اضطراری و اجتماع مردمی که نیاز به آب شرب باشد. بیشتر روی احکامی که به بخش آب کشور و تأمین آب شرب مربوط می‌شود کار می‌کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر حدود ۲۷۰ شهر کشور دچار تنش آبی هستند، با برنامه‌ریزی‌های دقیقی که صورت‌گرفته، تعداد شهرهای دارای تنش آبی برای سال آینده کاهش خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب ادامه داد: برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدتی را در چهار مرحله زمستان امسال، بهار و تابستان ۱۴۰۲ و تا انتهای سال بعد، برای همه شهرهای کشور به‌منظور تأمین آب شرب تعریف کرده‌ایم تا مردم در تأمین آب دچار مشکل نشوند.

۴ درصد مشترکان آب، بد مصرف هستند

جعفری با بیان اینکه در سطح کشور ۴ درصد مشترکان آب، بد مصرف هستند، گفت: برای مشترکان بد مصرف، ابتدا اخطار داده می‌شود، اگر روند مصرف خود را اصلاح نکنند، در وهله بعد با ۶ ساعت قطعی آب روبرو می‌شوند.

وی ادامه داد: عموم مردم در سال جاری در اصلاح روند مصرف، همکاری داشتند به‌طوری‌که مشترکان پرمصرف آب در تهران از ۴۸ درصد به ۳۵ درصد و مشترکان بد مصرف تهرانی از ۸ درصد به ۵ درصد کاهش پیدا کرده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: قیمت تمام شده آب در بخش بهره‌برداری ۴۰۰۰ تومان و در بخش اجرا حدود ۶۰۰۰ تومان است، به عبارتی تأمین هر مترمکعب آب شرب برای دولت ۱۰ هزار تومان هزینه در بردارد؛ اما در بخش خانگی به طور متوسط کمتر از ۱۰۰۰ تومان به‌ازای مصرف هر مترمکعب از مشترکان دریافت می‌شود و متوسط رقم دریافتی از مشترکان در همه بخش‌های مصرفی، ۱۵۰۰ تومان به‌ازای هر مترمکعب است.

هدررفت آب در شبکه توزیع ۲۵ درصد است

جعفری افزود: این فاصله قیمتی که به نامتعادل شدن اقتصاد آب انجامیده، منجر به ۶۵ هزار میلیارد تومان زیان انباشته برای مجموعه آبفای کشور شده است.

وی میزان هدررفت آب از شبکه توزیع را ۲۵ درصد اعلام کرد و گفت: از صنایعی مثل صنایع غذایی و دارویی که نیاز به مصرف آب از شبکه دارند، خواسته شده تا در زمینه اصلاح شبکه و کاهش هدررفت سرمایه‌گذاری کنند تا ۲۵ درصد از مقداری که از هدررفت جلوگیری شده، به صنعت سرمایه‌گذار تخصیص یابد.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب با اشاره به فعال‌بودن پروژه‌های جهاد آبرسانی در روستاهای کشور، گفت: تا پایان دولت تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار از نعمت آب شرب پایدار برخوردار خواهند شد تا بتوانیم مشکلات آبی روستاها را تا یک افق ۲۰ساله مرتفع کنیم.

کد خبر 59564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 9 =