حمایت از تولیدکننده و واردکننده در مقابل نوسانات ارزی با تثبیت نرخ ارز نیمایی‌

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: تثبیت نرخ ارز نیمایی برای مدت مشخص، خیال تولیدکنندگان، صادرکنندگان و واردکنندگان را راحت می‌کند تا سیاست‌های وارداتی و صادراتی تحت تأثیر نوسانات ارزی نباشد.

به گزارش روز دوشنبه اگزیم‌نیوز، جعفر قادری‌ در رابطه با برنامه محمدرضا فرزین رئیس کل جدید بانک مرکزی برای کنترل قیمت ارز، اظهار داشت: باید توجه داشته باشیم که نرخ ارز متغیری است که روی متغیرهای زیادی اثر می‌گذارد و از متغیرهای زیادی نیز تأثیر می‌پذیرد بنابراین اگر تصور کنیم که کنترل نرخ ارز به تنهایی در اختیار بانک مرکزی است و دیگران نقشی در کنترل آن ندارند، کاملا دچار اشتباه هستیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار داشت: نرخ ارز براساس سیاست‌های پولی، ارزی، مالی، تجاری، اقتصادی و اجتماعی می‌تواند تغییر می‌کند و تبعا هر کالایی یک عرضه و تقاضا دارد لذا وقتی عرضه اضافه می‌شود قیمت کاهش می‌یابد و وقتی تقاضا اضافه می‌شود قیمت اضافه می‌شود و ارز نیز تابع همین سیاست است.

وی بیان داشت: ارز کالایی است که هم جنبه مصرفی دارد و هم جنبه سرمایه‌ای دارد یعنی تعدادی از مردم ارز را برای تامین نیازهای خود و برخی دیگر نیز ارز را برای حفظ قدرت خرید، خریداری می‌کنند و در شرایط تورمی که انتظارات تورمی شکل می‌گیرد و انتظار مردم افزایش نرخ ارز است، تقاضا برای ارز اضافه می‌شود و این افزایش تقاضا موجب افزایش نرخ ارز می‌شود.

قادری اضافه کرد: در صورتی که تعاملات ما با کشورهای مختلف اروپایی، ‌ آمریکایی و آسیایی بیشتر شود و در اثر این تعاملات حجم مبادلات تجاری توسعه یابد در نتیجه امکان به‌دست آوردن ارز حاصل از صادرات نیز بیشتر می‌شود، ‌ از طرفی اگر بتوان ارز حاصل از صادرات را برگرداند و آن را به بازار تزریق کرد بسیار می‌تواند در تثبیت نرخ ارز موثر باشد بنابراین همانطور که اشاره شد مجموعه عواملی که می‌تواند در عرضه و تقاضای ارز تاثیر داشته باشد همه در کنترل بانک مرکزی نیست.

قادری بیان داشت: در شرایط فعلی اگر انگیزه‌های سفته‌بازی مردم رها نشود و اگر مردم همچنان به عنوان یک کالای سرمایه‌ای به ارز نگاه کنند و دارایی‌های خود را به ارز تبدیل کنند هر چقدر هم ارز در بازار عرضه شود این منجر به افزایش تقاضا و افزایش تقاضا هم موجب افزایش قیمت ارز می‌شود. ‌

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه اظهار داشت: وقتی دولت عرضه سهام را کم می‌کند یا عرضه اموال و دارایی‌ها را کم می‌کند و نقدینگی در آن بخش‌ها جذب نمی‌شود بنابراین افراد نقدینگی را به سمت بازار ارز می‌برند و یا وقتی نرخ تورم بالا است و سود سپرده‌ها پایین است تفاوت نرخ تورم و نرخ سپرده‌ها موجب می‌شود که نرخ سودهای واقعی کاهش یابد و انگیزه برای سپرده‌گذاری بانکی وجود نداشته باشد و این نقدینگی نیز به سمت بازار ارز برود و موجب افزایش قیمت ارز شود.

وی با بیان اینکه در مجموع عواملی که نقش در افزایش قیمت ارز دارند زیاد است، گفت: دولت باید تلاش کند برای کنترل و مهار نرخ ارز کارهای متفاوتی انجام دهد و با استفاده از ابزارهای مختلف پولی، مالی، تجاری و مالیاتی به رئیس کل بانک مرکزی کمک کند تا وی بتواند در اهداف و برنامه‌هایش موفق شود.

قادری بیان داشت: اینکه انتظار داشته باشیم یک نفر به تنهایی با تمسک به سیاست‌های پولی و ارزی مشکل قیمت ارز را حل کند تصور درستی نیست و لذا لازم است که در شرایط فعلی به سمت و سویی برویم که راه را برای تولید باز کنیم و دولت سهام عرضه کند و شرایط سرمایه‌گذاری خارجی را فراهم کند.

وی با اشاره به ارزهایی که نزد مردم در منازل و گاوصندوق‌هایشان نگهداری می‌شود، گفت: ضرورت دارد این ارزها به چرخه اقتصاد باز گردد و باید مردم را تشویق کرد تا سپرده‌گذاری ارزی انجام دهد.

این نماینده مجلس اظهار داشت: در مجموعه این مسائل بسیار پیچده است و به هم گره خورده است و نمی‌توان گفت که با یکی - دو سیاست، مشکل ارزی کشور حل می‌شود اما دولت اهتمام دارد و مصمم است.

وی با اشاره به سوابق رئیس کل جدید بانک مرکزی بیان داشت:‌ رئیس‌کل جدید بانک مرکزی، تجربیاتی در صندوق توسعه ملی و چندین بانک دارد و فرد توانمندی است اما همانطور که اشاره شد باید مجموعه‌های مختلف کمک کنند تا اهداف و برنامه‌های‌ بانک مرکزی در کنترل نرخ ارز محقق شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در رابطه با تعیین نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان برای ارز نیمایی بیان داشت: تثبیت نرخ ارز نیمایی برای مدت مشخص، خیال تولیدکنندگان، صادرکنندگان و واردکنندگان را راحت می‌کند تا سیاست‌های وارداتی و صادراتی دستخوش‌ نابسامانی‌های ارزی نشود.

کد خبر 59575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =