۷۰ درصد بازار مودم در دست قاچاقچیان

رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران از تداوم ممنوعیت واردات مودم خبر داد و گفت که در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد مودم به صورت قاچاق به کشور وارد می‌شود.

به گزارش روز دوشنبه اگزیم‌نیوز، محمدرضا فرجی تهرانی با بیان اینکه واردات مودم همچنان ممنوع است، گفت: عده‌ای مودم را اسما تولید می‌کنند و به همین دلیل اجازه واردات آن داده نمی‌شود.

به گفته وی در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد مودم به صورت قاچاق به کشور وارد می‌شود.

این مقام صنفی قبلا هم از ممنوعیت واردات مودم از سال ۱۳۹۶ برای حمایت از تولید داخل، خبر داده بود که در مقطعی باعث افزایش ۴ برابری قیمت انواع مودم شد. به طوری که در سال ۱۳۹۶ متوسط قیمت یک مودم خانگی معمولی با دلار ۱۰ هزار تومان ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار تومان بود، اما با افزایش قیمت دلار به ۲۵۰ تا ۲۶۰ هزار تومان رسید و بعد با ممنوعیت واردات جهش پیدا کرد و در سال ۱۳۹۹ به ۹۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید.

مودم چند؟

بررسی قیمت‌های روز مودم در فروشگاه‌های مجازی نیز نشان می‌دهد که در حال حاظر مودم‌های مختلف با توجه به ویژگی‌های آن‌ها بین ۴۰۰ هزار تا بیش از پنج میلیون تومان قیمت دارد.

گفتنی است مودم خلاصه‌ای از دو کلمه‌ی Modulator/Demodulator بوده که سه حرف ابتدایی هر کدام را گرفته و کلمه MoDem را تشکیل داده و یک دستگاه سخت افزاری است که وظیفه‌اش تبدیل سیگنال‌های دیجیتال به آنالوگ و بالعکس است. مودم کامپیوترها و روترها را قادر به ارسال و دریافت اطلاعات، از شبکه‌ای مانند اینترنت می‌کند. استفاده از مودم کلید اصلی ورود به دنیای اینترنت و وب جهانی است.

طی سال‌های اخیر بارها در بخش‌های مختلف گلایه‌هایی نسبت به اعمال محدودیت بی‌ضابطه در واردات برخی کالاها به استناد تولید داخل، در شرایطی که این میزان تولید کفاف مصرف را نمی‌دهد، مطرح شده و بعضا این شرایط منجر به افزایش شدید قیمت برخی کالاها و رونق گرفتن بازار قاچاق شد.

کد خبر 59602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 0 =