افزایش ۵ درصدی خرید اوراق تسهیلات مسکن در ۹ ماهه امسال

بیش از ۳۳ میلیون ورقه گواهی تسهیلات مسکن(تسه) به ارزش ۳۷هزار و ۸۲۱میلیارد ریال در ۹ماه گذشته در فرابورس دادو ستد شد که نشان از افزایش ۵درصدی حجم و رشد ۷۹درصدی ارزش معاملات این اوراق در مقایسه با مدت مشابه پارسال دارد.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم‌نیوز، نگاهی به کارنامه فرابورس ایران در ۹ ماه گذشته نشان می‌دهد طی ۱۸۱روز معاملاتی تعداد ۷۹۲میلیارد و ۱۰۹میلیون ورقه بهادار در ۴۳میلیون و ۴۷۶هزار نوبت به ارزش ۷۱۰۳۹هزار و ۲۰۱میلیارد ریال در بازارهای فرابورس خرید و فروش شده است که به ترتیب از افزایش ۷۵درصدی حجم، افت ۴۶درصدی نوبت‌های معاملات و رشد ۱۸۰درصدی ارزش معاملات نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ حکایت دارد.

همچنین بازار اول فرابورس در ۹ماه گذشت تغییر مالکیت ۱۷۰میلیارد و ۶۰۴میلیون ورقه بهادار به ارزش ۸۷۵هزار و ۲۱۱میلیارد ریال و بازار دوم مبادله ۱۴۴میلیارد و ۸۱۳میلیون ورقه بهادار به ارزش ۶۶۹هزار و ۸۱۸میلیارد ریال را به خود دیدند که این ارقام به ترتیب بیانگر رشد ۲۹ درصدی حجم و افت ۳ درصدی ارزش معاملات در بازار اول و کاهش ۲درصدی حجم و افت ۳۴درصدی ارزش معاملات بازار دوم در مقایسه با ۹ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰ است.

این گزارش می افزاید: در بازار ابزارهای مالی نیز تعداد ۷۳میلیارد و ۳۹۸میلیون اوراق بدهی به ارزش ۶۶۵۴۰هزار و ۴۸۵میلیارد ریال معامله شده است که از رشد ۲۰۹درصدی حجم و ۲۰۴درصدی ارزش معاملات این بازار در ۹ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت می‌کند.

افزون بر این، بالغ بر ۱۷۲میلیارد و ۷۹۸میلیون واحد صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله به ارزش ۱۹۸۳هزار و ۴۳میلیارد ریال و ۳۳میلیون ورقه گواهی تسهیلات مسکن(تسه) به ارزش ۳۷هزار و ۸۲۱میلیارد ریال در این مدت در این بازار مورد معامله قرار گرفته است که نشان از افزایش ۲۶۷درصدی حجم و ۱۴۵درصدی ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و همچنین افزایش ۵درصدی حجم و رشد ۷۹درصدی ارزش معاملات اوراق گواهی تسهیلات مسکن در مقایسه با مدت مشابه پارسال دارد.

شاخص کل فرابورس نیز که معاملات امسال را از ارتفاع ۱۸هزار و ۵۵۴واحد آغاز کرده است با ثبت افزایش ۴.۳ درصدی، در پایان این ماه به ارتفاع ۱۹هزار و ۱۷۳واحد رسید.

ارزش کل بازار فرابورس نیز که در ابتدای امسال ۱۷۴۷۰هزار و ۱۹۵میلیارد ریال بود، با ثبت رشد ۹درصدی در ۹ماه گذشته در پایان آذرماه به عدد ۱۸۸۴۵هزار و ۵۲۳میلیارد ریال رسید.

کد خبر 59620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =