صادرات محصولات کشاورزی با کد QR از سال آینده/ شناسنامه‌دار شدن ۸ محصول زراعی و باغی

رییس سازمان حفظ نباتات کشور از صادرات کل محصولات کشاورزی ایران با کد رهگیری QR از سال آینده خبر داد و گفت: اکنون فرآیند شناسنامه‌دار شدن ۸ محصول زراعی و سردرختی آغاز شده است.

به گزارش روز چهارشنبه اگزیم‌نیوز، «شاهپور علائی مقدم» شامگاه روز سه‌شنبه در مراسم افتتاحیه نهمین دوره نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی تهران با شعار «کشاورزی دانش بنیان، سلامت و امنیت غذایی»، افزود: سال گذشته بخشی از محصولات ایران از کشورهای روسیه و اوراسیا برگشت خورد که همین امر باعث شد برای تولیداتمان شناسنامه و سامانه رهگیری ایجاد کنیم تا مکان تولید مشخص شود.

به گفته وی، اکنون شناسنامه‌دار شدن ۴ محصول زراعی و ۴ محصول سردرختی الزامی و اجباری شده است و از سال آینده محصولات کشاورزی با کد رهگیری QR و بر اساس استانداردهای کشورهای مقصد باید از کشور خارج شود.

علائی مقدم با تاکید بر اینکه مصرف بهینه آفتکش ها در تامین امنیت غذایی کشورها موثر است، گفت: مصرف نهاده‌های کیفی (سم، کود و بذر) جز لاینفک تولید در ایران و جهان است.

وی فزود: طبق آمار فائو اگر در دنیا با عوامل خسارت‌زای گیاهی در بخش زراعی و باغی مبارزه نشود، ۴۰ درصد امنیت غذایی جهان با مخاطره روبرو می‌شود.

سرپرست معاونت برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در صورت چنین رخ دادی؛ ۳.۲ میلیارد نفر جمعیت جهان با مشکل تامین غذا روبرو می‌شوند که مسئله جدی است.

علائی مقدم با اشاره به اینکه بخش کشاورزی عیار امنیتی کشورها را افزایش می‌دهد، تصریح کرد: در جهان، یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون هکتار زمین سطح زیرکشت محصولات باغی و زراعی در دنیاست که ۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تن محصول کشاورزی با منشأ گیاهی تولید می‌کنند.

وی ادامه داد: در کشور ما ۱۴ میلیون هکتار سطح زیرکشت محصولات زراعی، باغی، آیش و تناوب است که ۱۰۶ میلیون تن تولیدات با منشأ گیاهی داریم که در مجموع کل تولید بخش کشاورزی ایران ۱۲۵ میلیون تن برآورد می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در زمینه تولید و سطح زیرکشت با توجه به اینکه در اقلیم ایران بارش‌ها کمتر از ۲۵۰ میلیمتر در سال است، اما بر اساس تحقیقات فائو کشوری که زیر ۵۰۰ میلیمتر بارش داشته باشد، کشور خشک محسوب می‌شود که کشاورزی توام با حوادث و مسائل قهری است.

علائی مقدم تاکید کرد: ایران دارای ۴.۲ میلیون نفر کشاورز است که سرانه تولید هر کشاورز ۳۰ تن در هکتار محاسبه شده که در طول تاریخ افتخار آفرینی کرده‌اند. در واقع هر ایرانی ۱۵۰۰ کیلوگرم از امنیت غذایی سهم دارد، این در حالی است که نه به منابع آبی و نه زمین‌های زیرکشت ما اضافه شده است.

وی افزود: ۴۳ سال قبل کل تولیدات کشاورزی ایران ۵۰ میلیون تن بود و امروز ۱۲۵ میلیون تن تولید داریم، زیرا عوامل مختلف در این بخش دخیل است که مهم‌ترین آن مبارزه با عوامل خسارت زا است.

معاون برنامه‌ریزی اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه دامنه علم کشاورزی از دامنه علم پزشکی گسترده‌تر است، گفت: در بخش کشاورزی با تنوع اقلیم و گیاهی روبرو هستیم به طوری که در این بخش ۱۳ هزار گونه گیاهی در دنیا داریم که ۸ هزار گونه گیاهی در ایران وجود دارد.

علائی مقدم اضافه کرد: برخی بر این باورند که اگر مصرف سم و کود کاهش یابد، می‌توانیم محصولات سالم و بهداشتی تولید کنیم، اما باید بدانیم که استفاده از این نهاده‌ها جز لاینفک تولید است.

وی گفت: زمانی طرحی برای کاهش مصرف سم و کود از مراکز خدمات کشاورزی شروع شود، اما اکنون به عنوان سیاست‌گذار سازمان حفظ نباتات می‌گویم که باید مصرف بهینه در سم و کود داشته باشیم.

رییس سازمان حفظ نباتات اظهار داشت: مصرف سم و کود ایران با دنیا فاصله زیادی دارد، به طوری که مصرف آفتکش ها در ژاپن ۱۸ کیلوگرم در هکتار، مکزیک ۱۱ کیلوگرم در هکتار است و میانگین مصرف آفتکش ها در دنیا ۲.۹ کیلوگرم در هکتار است اما در ایران مصرف آن ۲ کیلوگرم در هکتار است.

به گفته علائی مقدم، سرانه مصرف آفتکش ها در محصولات زراعی و باغی برای هر ایرانی ۴۰۰ گرم است، اما چرا کیفیت محصولات ایران زیرسوال است.

بازگشت ۷۰ درصد اثرگذاری سموم به نحوه مصرف

وی تصریح کرد: براساس آمار فائو، ۷۰ درصد اثرگذاری آفتکش ها به نحوه مصرفشان برمی‌گردد، ما بلد نیستیم چگونه آفتکش مصرف کنیم. طبق آمار موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، ۷۰ درصد بهره‌برداران بخش کشاورزی دیپلم یا زیر دیپلم هستند و ۰.۸ درصد بهره‌برداران بخش کشاورزی فارغ‌التحصیل دانشگاهی هستند که باید کشاورزان مورد آموزش و ترویج قرار بگیرند.

سرپرست معاونت برنامه‌ریزی وزارت جهادکشاورزی مولفه دیگر در تولیدات سالم را آفتکش های کیفی با دوره کارنس پایین، کاهش دوره‌های مصرف و ماده موثره (خلوص) کافی دانست و گفت: اکنون ۳۵ هزار تن آفتکش در کشور مصرف می‌شود که از این میزان ۸ هزار تن از محل واردات و ۲۷ هزار تن از محل تولیدات داخلی تامین می‌شود.

علائی مقدم افزود: آثار شوم و مغرضانه تحریم‌ها در بخش کشاورزی مشاهده می‌شود، وقتی شرکت‌های معتبر جهان از کشور ما رفتند راهکاری جز افزایش تولید داخلی نداشتیم. اکنون هم تولیدکنندگان و واردکنندگان ما مقاومت اقتصادی را به نحو احسنت انجام دادند با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در این بخش رانت و انحرافات به پایان رسید.

وی گفت: ما از وزیر جهاد کشاورزی خواستیم که سیال بودن آفتکش ها در کشور اجرایی شود با وجود اینکه تولیدکنندگان داخلی ظرفیت تولید ۴۰۰ هزار تن سم در کشور را دارند.

ایران توانمندی هاب آفتکش ها در منطقه را دارد

علائی مقدم اضافه کرد: ما مجوز گرفتیم تا صادرات آفتکش ها انجام شود البته اگر آفتکش کیفی و خوب تولید کنیم.

وی گفت: در بحث واردکنندگان اجازه دادیم واردات آفتکش ها به کشور انجام شود و مدیریت صادرات هم انجام خواهد شد به طوری که ایران هاب آفتکش ها در منطقه شود و در زمینه ترانزیت ارزآوری برای کشور ما داشته باشد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی به نظم نوین تولیدات کشاورزی در دنیا اشاره کرد و افزود: باید شرایط تولید را رقابتی می‌کند که این امر در کیفیت محصولات اثرگذار است.

فقر کربن عالی و فسفر در ۶۱ تا ۷۰ درصد خاک کشاورزی کشور

رییس سازمان حفظ نباتات کشور درباره کود مصرفی بخش کشاورزی گفت: کود یکی از عوامل حاصلخیزی خاک است. اگر کود را از بخش کشاورزی حذف کنیم کشاورزی ما با مخاطره روبرو می‌شود. بر اساس آمار فائو ۳۵ تا ۵۵ درصد تولید بدون کود به خطر می‌افتد اما نیازمند مدیریت بهینه مصرف است.

وی اضافه کرد: خاک کشور ما به دلیل اقلیم، کاهش بارندگی‌ها، عدم غنی‌سازی هوموس (پایین بودن پوشش گیاهی) به جز گیلان، مازندران و گلستان مابقی فقیر است. تقریباً کل خاک ۱۶۵ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی ایران خالی از پوشش گیاهی، محدودیت جنگل‌ها و کاهش برگشت بقایای گیاهی است.

علائی مقدم افزود: تامین، توزیع، نظارت، مصرف و کنترل از ارکان نظام کودی کشور به شمار می‌رود که توسط موسسه تحقیقات آب و خاک کشور ترسیم شده است.

وی گفت: ۶۱ درصد خاک‌های کشور ما زیر یک درصد کربن عالی دارند در حالی که قلب بخش کشاورزی برای رشد بذر و گیاه کربن عالی است که کشور ما فقیر است.

رییس سازمان حفظ نباتات کشور ادامه داد: در زمینه فسفر نیز ۷۰ درصد خاک‌های کشور فقیر هستند در کمبود مصرف پتاس مشکل داریم. بیش از ۵ میلیون تن فسفر در کشور نیاز داریم که تامین و تدارک شود.

ممنوعیت واردات ۱۹ قلم سم برداشته شد

«سید مهدی حسینی یزدی» رییس انجمن واردکنندگان سم و کود ایران نیز در این مراسم گفت: پیش از این واردات ۱۹ قلم سم ممنوع شده بود که با پیگیری‌های انجمن واردکنندگان سم و کود ایران و وزارت جهاد کشاورزی رفع ممنوعیت شد.

رییس انجمن واردکنندگان سم و کود ایران تصریح کرد: اکنون واردکنندگان سم و کود ۹ درصد ارزش افزوده پرداخت می‌کنند که امیدواریم از سال آینده حذف شود.

وی گفت: همچنین برخی خواستار افزایش تعرفه وارداتی شده‌اند که این کار به تولید محصولات کشاورزی ضربه وارد می‌کند.

حسینی یزدی بر این باور است که اجرای الگوی کشت و تولید محصول سالم نیازمند ورود آفتکش‌ها و کودهای کیفی و خوب است.

وی با بیان اینکه ۷۰ تا ۸۰ درصد سم در محصول از بین می‌رود، افزود: آموزش و ترویج مصرف سموم می‌تواند در کاهش باقیمانده‌ها آفتکش‌ها در محصولات کشاورزی اثرگذار باشد.

نهمین دوره نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی تهران با شعار کشاورزی دانش بنیان، سلامت و امنیت غذایی از ۱۳ تا ۱۶ دی‌ماه امسال در محل مرکز دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران مال با حضور ۱۰۰ شرکت وارداتی و داخلی در حال برگزاری است.

کد خبر 59646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 6 =