شاه بیت سفر 'روحانی' به اسلام آباد

اسلام آباد - ایرنا - مشاور نخست وزیر پاکستان در امور خارجی سفر قریب الوقوع 'حسن روحانی' رئیس جمهوری اسلامی ایران به پاکستان را 'نقطه عطف و فرصتی بزرگ' برای جهش در مناسبات دو همسایه در تمامی زمینه ها با تمرکز ویژه بر حوزه های اقتصادی، تجاری و انرژی توصیف کرد

'سرتاج عزیز' که ریاست دستگاه دیپلماسی پاکستان را برعهده دارد، روز چهارشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا، با اشاره به شرایط متفاوت ایران در دوره پسابرجام گفت: با توجه به اینکه اخیرا تحریم های بین المللی علیه ایران لغو شده است، بنابراین باید گفت که سفر روحانی به پاکستان در یک مقطع زمانی بسیار مهم انجام می شود.
وی با اشاره به اینکه در جریان سفر روزهای جمعه و شنبه آتی (ششم و هفتم فروردین) حسن روحانی به پاکستان، موافقتنامه ها و تفاهم نامه های قبلی میان دو همسایه مرور خواهد شد، گفت: برخی قراردادهای میان دو کشور به دلیل تحریم ها، اجرا نشده بوده و اکنون که سایه تحریم ها از آسمان پهناور روابط دو کشور دوست کنار رفته است، باید به سمت اجرایی کردن قراردادهایی که در گذشته میان دو کشور امضا شده گام برداریم و در این مسیر، قراردادهای اقتصادی و تجاری به ویژه در حوزه انرژی، در اولویت قرار دارد.
سرتاج عزیز اظهار داشت: پاکستان بارها تلاش کرد تا راه را برای تعامل اقتصادی و تجاری با ایران به عنوان یک کشور همسایه و دوست هموار کند اما تحریم ها باعث شد که روابط اقتصادی دو جانبه کاهش یابد و در سال های اخیر شاهد سیر نزولی در نمودار روابط تجاری دو کشور بودیم که اولین و اصلی ترین دلیل آن، تحریم ها بود.
وی افزود: همین عامل باعث شد تا طرح های انرژی میان دو کشور نیز تحت تاثیر قرار گیرد.
مشاور نخست وزیر پاکستان در امور خارجی گفت: اما با توجه به تحولات مثبت اخیر و لغو تحریم ها، هر دو کشور تمام تلاش خود را بر تقویت و احیای روابط اقتصادی متمرکز خواهند کرد تا به هدف اولیه خود برای ارتقای سطح مبادلات تجاری به پنج میلیارد دلار در چند سال آینده دست یابند و این همان چیزی است که سران دو کشور در جریان سفر 'محمد نواز شریف' نخست وزیر پاکستان به تهران در اردیبهشت ماه سال 1393، بر آن تاکید و توافق کردند.
سرتاج عزیز در پاسخ به این سوال که در جریان سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به پاکستان، کدام موضوع ها در اولویت دستور کار دو کشور خواهد بود؟ گفت: تاکید می کنم در شرایط کنونی که تحریم های بین المللی علیه ایران به عنوان عامل بازدارنده در مسیر رشد روابط اقتصادی ایران با پاکستان وسایر کشور ها لغو شده است، بنابراین موضوع های مربوط به همکاری های اقتصادی و سرمایه گذاری حرف اول را در این سفر مهم خواهد زد.
وی افزود: در این سفر طرح های معطل مانده میان دو کشور در حوزه انرژی، سرمایه گذاری، ارتباطات جاده ای، ریلی، هوایی و دریایی، آموزشی، فرهنگی، علوم و فناوری و روابط مردم با مردم مورد بررسی و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.
مشاور نخست وزیر پاکستان در امور خارجی همچنین گفت که برخی مهم ترین موضوعات منطقه ای و بین المللی مورد علاقه دوطرف نیز در جریان سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به پاکستان مورد گفت و گو و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.
رئیس دستگاه دیپلماسی پاکستان در توصیف روابط دوستانه کشورش و جمهوری اسلامی ایران گفت: دو کشور از روابطی بسیار دوستانه و براساس اصول همسایگی، تاریخ و علائق مشترک برخوردارند. 
وی افزود: ایران نخستین کشور بود که استقلال پاکستان را به رسمیت شناخت و متقابلا، پاکستان هم نخستین کشوری بود که دولت جمهوری اسلامی ایران را در سال 1357 هجری شمسی به رسمیت شناخت. 
سرتاج عزیز با اشاره به رفت و آمدهای متعدد هیات هالی عالی میان ایران و پاکستان، این مهم را نشانه روابط عالی میان دو همسایه برشمرد و گفت: دو کشور اراده بالایی برای تقویت بیش از پیش مناسبات دارند و سفر محمد نواز شریف نخست وزیر پاکستان به ایران در سال 1393 و متقابلا سفر قریب الوقوع حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران به اسلام آباد حکایت از علاقه و اراده دو طرف برای گسترش مناسبات فیمابین در تمام زمینه ها دارد.
سرتاج عزیز اظهار داشت: ایران کشوری همسایه با بیش از 900 کیلومتر مرز مشترک با پاکستان است. نخست وزیر پاکستان تاکید فراوان بر تقویت روابط دوستانه، حسن همجواری و افزایش تعاملات منطقه ای با ایران به عنوان نقشه راه توسعه مناسبات فیمابین ایران و پاکستان دارد. 
وی تاکید کرد: افق روابط دوستانه ایران و پاکستان را کاملا روشن می بینیم و اطمینان داریم که روابط برادرانه دو کشور همسایه، همواره ادامه دار خواهد بود.

** اهمیت سفر به لحاظ تحولات منطقه ای 
رئیس دستگاه دیپلماسی پاکستان در خصوص اهمیت ابعاد منطقه ای سفر قریب الوقوع روحانی به پاکستان، گفت: پاکستان معتقد است که تقویت وحدت، یکپارچگی و دوستی از مهم ترین ضرورت ها برای پیشرفت، ثبات و توسعه جهان اسلام است.
وی گفت: امروز امت اسلامی با چالش ها و مسایل فراوانی روبرو است که این مسایل در جریان سفر رئیس جمهوری ایران به پاکستان، مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت. 
سرتاج عزیز افزود: پاکستان بر ضرورت برداشتن گام های عملی و ابتکارهای سازنده برای برخورد موثر با چالش های پیش روی جهان اسلام و ارتقای وحدت، یکپارچگی و هم صدایی میان کشورها و جوامع مسلمان تاکید دارد.

** حوادث تروریستی بروکسل، انعکاس تاخت و تاز تروریسم درخاورمیانه
رئیس دستگاه دیپلماسی پاکستان در این گفت و گو، در واکنش به حوادث تروریستی مرگبار روز سه شنبه سوم فرودین ماه در بروکسل پایتخت بلژیک گفت: افزایش این گونه حوادث ناگوار در قلب اروپا ازجمله در پاریس و بروکسل، در واقع انعکاس وضعیت جاری و تاخت و تاز آزادانه تروریست ها از جمله گروه تروریستی داعش در بخش های وسیعی از خاورمیانه از جمله در سوریه و عراق است.
سرتاج عزیز افزود: این پدیده درحال گسترش و شیوع پیدا کردن در دیگر نقاط جهان است.
وی اظهار داشت: تروریسم پدیده ای است که مقابله با آن نیازمند یک اقدام جمعی از سوی تمام کشورها است و پاکستان تجربه بسیار موفق و ارزشمندی در مسیر مبارزه با تروریسم دارد و آماده است تا این تجربه را در اختیار سایر کشورها قرار دهد.
سرتاج عزیز با تاکید بر اینکه پاکستان تروریسم را در هر جا و در هرشکل از آن به شدت محکوم می داند، گفت: هیچ گونه توجیهی برای انجام حملات تروریستی در هیچ نقطه از جهان وجود ندارد و نکته بسیار مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که باید ریشه ها و عوامل اصلی تروریسم به دقت شناسایی شود و اگر در برخورد با تروریسم، با بی عدالتی رفتار شود، این رفتار ناعادلانه موجب خشم گسترده مردم خواهد شد.
 

 

 

 
کد خبر 5967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 15 =