ضرورت پایداری رشد اقتصادی در ایران 

کارشناسان معتقدند ممکن است به دلیل رهایی از تحریم ها امکان دستیابی به نرخ رشدهای بالا وجود داشته باشد اما پایداری این نرخ مهمتر است

براساس آخرین پیش بینی بانک جهانی نرخ رشد اقتصادی ایران تا پایان سال 2016 به رقم 5.8 درصد میرسد این در حالی است که در گزارش پیشین بانک جهانی رشد اقتصادی ایران 2 درصد پیش بینی شده بود. همچنین اکونومیست در تازه ترین شماره خود نرخ رشد اقتصادی ایران را 6.1 درصد پیش بینی کرده است. گفته می شود دلیل اصلی رشد پیش بینی ها از رشد اقتصادی کشور هم رفع تحریم های غرب علیه ایران ذکر شده است. بی شک تحریم ها ظرفیت عظیمی را در ایران دست نخورده باقی گذاشته است که با رفع تحریم ها فضا برای سرمایه گذاری و افزایش تولید فراهم می شود. با توجه به پیش بینی های امیدوارکننده می توان گفت سال 95 ایران کشوری مستعد برای یک جهش اقتصادی است.

علاوه بر پیش بینی سازمان های آماری جهان، کارشناسان و فعالان اقتصادی کشور نیز دیدگاه مثبتی برای دستیابی به نرخ رشد اقتصادی بالای 5 درصد در سال 95 دارند. حسین عبده تبریزی کارشناس ارشد مسایل اقتصادی در همایش چشم انداز اقتصاد ایران در سال 95 نرخ رشد اقتصادی 4 تا 5 درصد را برای کشور پیش بینی می کند و معتقد است سال 90 دوره ضیافت اقتصاد ایران بوده است و اقتصاد کشور برای اینکه به سال 90 برسد، نیاز به رشد سالانه 7 تا 8 درصد دارد. وی تصریح کرد: به طور حتم اقتصاد کشور به میزان زیادی به قیمت نفت در سال 95 بستگی دارد و اینکه دولت چه عملکردی خواهد داشت. در همین راستا پایگاه خبری تحلیلی اگزیم نیوز نیز گفتگویی با چند تن از فعالان اقتصادی داشته و نظر آنان را در خصوص نرخ رشد اقتصادی در سال 95 و نیز راهکارها و موانع موجود در این راستا جویا شده است:

مسعود خوانساری، رییس اتاق بازرگانی تهران به خبرنگار اگزیم نیوز گفت: طبق پیش بینی اقتصاددانان داخلی و نیز سازمان ها و نهادهای بین المللی، ایران در سال آتی رشدی معادل 4 تا 6 درصد را تجربه خواهد کرد. وی ادامه داد: دلیل اصلی این رشد از یک سو آزادسازی ذخایر ارزی کشور همراستا با لغو تحریم ها علیه ایران است و از سوی دیگر با افزایش تمایل کشورهای خارجی مبنی بر سرمایه گذاری در ایران به نظر میرسد سرمایه گذاری خارجی تا اندازه ای در داخل افزایش یابد. بنابراین می توان انتظار داشت در سال 95 اقتصاد داخل با رونق همراه باشد.

خوانساری افزود: تسهیل تجارت خارجی کشور هزینه مبادلات را کاهش داده، دریافت ها و پرداخت های خارجی را تسهیل کرده و تمامی این موارد در کنار هم سبب می شود تا رشد 4 تا 5 درصدی را برای اقتصاد پیش بینی کرد.

عده ای از فعالان اقتصادی حوزه تولید و صادرات، دلیل نرخ پایین رشد اقتصادی کشور در سال های اخیر را نبود برنامه ریزی منسجم و نظارت بر اجرای برنامه می دانند و معتقدند در صورتی کشور به نرخ رشد اقتصادی پیش بینی شده دست می یابد که عزم جدی در میان اقشار مختلف جامعه به وجود آمده دولت و مجلس در این راستا گام های موثری بردارند.

کیومرث فتح الله کرمانشاه، رییس کمیسیون توسعه ی صادرات خانه اقتصاد ایران معتقد است وقوع نرخ رشد اقتصادی 5 درصد برای سال 95  محتمل تر است در صورتیکه برنامه ریزی و عزم جدی در کشور وجود داشته باشد. وی به خبرنگار اگزیم نیوز  توضیح می دهد: نرخ رشد اقتصادهای بزرگ دنیا مثل چین حدود 6 درصد است این در حالی است که ما می دانیم این کشورها برای رشد اقتصادی و حضور فعال در عرصه اقتصاد جهانی برنامه ریزی های جدی انجام داده و بر اجرای آن مصمم هستند.

وی می افزاید: متاسفانه ما در کشور برنامه ریزی می کنیم ولی این برنامه اجرایی نمی شود. هیچ نهادی بر چگونگی اجرای برنامه، میزان دستیابی سالانه به اهداف برنامه و بازنگری آن نظارت ندارد و این یک ضعف بزرگ محسوب می شود. مشکل اصلی ما این است که به دنبال حل کوتاه مدت مشکلات هستیم و برای حل ریشه ای مشکلات قدمی برنمی داریم. کرمانشاهی اجرای اقتصاد مقاومتی را راهکار اصلی دستیابی به این هدف دانست و تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی تنها برای زمان تحریم ها نیست بلکه بندهایی در خصوص تولید، اشتغال و صادرات در آن وجود دارد که می تواند راهگشایی برای خروج کشور از رکود تورمی باشد.

مجیدرضا حریری، نایب رییس اتاق مشترک ایران و چین نیز معتقد است: وقوع نرخ رشد اقتصادی بالای 5 درصد طبق پیش بینی سازمان های جهانی غیر محتمل نبوده و دلیل اصلی آن نیز افزایش ظرفیت صادرات و قیمت نفت  نسبت به سال 94 است.

وی به خبرنگار اگزیم نیوز توضیح داد: دستیابی به این میزان نرخ رشد خیلی مهم نیست بلکه آنچه در این میان مهم است پایداری رشد اقتصادی است و دستیابی به این مهم نیز تنها با برنامه ریزی امکان پذیر است. ما طی سال های گذشته شاهد نوسانات نرخ رشد بوده ایم یک سال نرخ بالای رشد داشتم و سال بعد از آن نرخ رشد منفی شده است بنابراین دستیابی به نرخ رشد 5 درصد در سال 95 در صورتی موفقیت بحساب می آید که شاهد پایداری این رشد در سال 96 نیز باشیم. حریری ادامه داد: هنر مدیریت اقتصادی آن است که بتوانیم سالانه رشدی پایدار را داشته باشیم و تنها راهکار آن نیز تدوین برنامه های 5 ساله و مهمتر از آن عمل و نظارت بر برنامه هاست.

در مجموع می توان گفت رفع تحریم ها علیه ایران فضا را برای ورود سرمایه های خارجی مستعد کرده است علاوه بر آن تنوع موجود در اقتصاد ایران، ،ذخایر عظیم نفت و گاز در کشور ، ترکیب جمعیتی جوان و تحصیلکرده فضا را برای رشد اقتصادی بالا در سال 95 مهیا کرده است اما دستیابی به این هدف نیازمند برنامه ریزی، حمایت از تولید و صادرات و به عبارت کلی تر عزم جدی دولت و مسولان اقتصادی در کشور است.

کد خبر 5981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 4 =