جزییات افتتاح طرح‌های آبی و برقی در سفر رییس‌جمهوری به یزد/ آغاز عملیات طرح انتقال آب خلیج فارس

رهاورد دومین سفر استانی رییس‌جمهوری برای استان یزد بهره‌برداری از طرح‌های مهم آبی و برقی است که تحول بزرگ را در این استان ایجاد خواهد کرد که مهم‌ترین آن آغاز عملیات اجرایی طرح انتقال آب خلیج فارس به یزد و استان‌های مرکزی است.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم‌نیوز، رییس جمهور در دور دوم سفرهای استانی خود این هفته به استان یزد سفر خواهد کرد تا با بهره‌برداری از طرح‌های مهم آبی و برقی گامی در راستای توسعه پایداری این استان برداشته شود.

رییس‌جمهوری در این سفر از طرح‌های مهم انتقال آب، احداث مخازن ذخیره آب و نیروگاه‌های خورشیدی و نیز طرح‌های برقی بهره‌برداری خواهد کرد.

آغاز عملیات اجرایی طرح انتقال آب از خلیج فارس به یزد

مهم‌ترین طرحی که در این سفر به بهره‌برداری خواهد رسید آغاز عملیات اجرایی طرح انتقال خط دوم آب از خلیج‌فارس به استان‌های مرکزی است تا در با اجرای آن وضعیت تأمین پایدار آب این استان‌ها فراهم شود.

خط اول این طرح مربوط به انتقال آب خلیج‌فارس به استان‌های هرمزگان، کرمان و یزد است.

خط دوم آن که روز پنجشنبه (۲۲ دی‌ماه) با حضور رییس‌جمهوری و وزیر نیرو عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود، مربوط به انتقال آب خلیج‌فارس به استان‌های یزد، خراسان جنوبی و کرمان و فاز سوم آن مربوط به انتقال آب خلیج‌فارس به استان اصفهان است.

در کنار آن، طرح انتقال آب به منطقه صنعتی بردسیر و معدن مس دردآلود اجرایی خواهد شد و مسیر خط انتقال از بندرعباس به یزد خواهد بود و هدف کلان این طرح تأمین آب صنایع و شرب استان‌های یزد، کرمان، اصفهان و خراسان جنوبی است.

فاز دوم این طرح که در آستانه آغاز عملیات اجرایی است باهدف تأمین آب صنایع و معادن و شرب با ظرفیت انتقال آب تا ۲۰۰ میلیون مترمکعب در سال در دستور کار قرار گرفت. تأمین آب شرب اولویت بعدی این خط انتقال محسوب می‌شود.

طول این خط انتقال آب ۷۲۰ کیلومتر است و وزارت نیرو به‌عنوان بهره‌بردار این طرح بوده و سرمایه‌گذار اصلی آن دولت است.

از جمله مزایای مهم اجرای این طرح می‌توان به ایجاد تحول اقتصادی در استان‌های مرکزی، رشد صنایع معدنی کشور به‌عنوان جایگزین نفت، حفظ روند توسعه صنایع معدنی در استان‌های مرکزی، ایجاد فرصت برای تأمین کمبود آب شرب شهرها و روستاها در استان‌های یزد و کرمان، توسعه کشاورزی صنعتی پربازده مانند پسته، زعفران و کشت گلخانه‌ای، جلوگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز و حفظ ذخائر آب‌های زیرزمین، رشد و توسعه پتروشیمی و پالایشگاه‌ها در منطقه تحت پوشش، جلوگیری از مهاجرت، ایجاد اشتغال‌زایی و محرومیت‌زدایی و توسعه متوازن کشور اشاره کرد.

به‌منظور اجرای این مهم، طرح نمک‌زدایی سامانه بندرعباس باهدف شیرین‌سازی آب دریا با ظرفیت نهایی ۱.۲ میلیون مترمکعب در دستور کار قرار دارد که فاز اول ۲۰۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز ظرفیت آن است و در فاز دوم نیز ۲۰۰ هزار مترمکعب دیگر به آن افزوده می‌شود و در فازهای بعدی به ۱.۲ میلیون مترمکعب خواهد رسید.

در عملیات اجرایی طرح بزرگ ملی انتقال آب خلیج‌فارس به یزد، برای نخستین‌بار است که سه صنعت بزرگ کشور شرکتی تأسیس کردند و انتقال آب از خلیج‌فارس به استان‌های مرکزی را رقم زدند.

این طرح قرار است تا افق ۵۰ساله نیازهای استراتژیک استان‌های یزد و کرمان به آب به‌ویژه در بخش صنایع را تأمین کند.

افتتاح نیروگاه‌های خورشیدی پنج کیلوواتی و احداث ۴ هزار نیروگاه جدید

افتتاح ۲۰ سامانه خورشیدی پنج کیلوواتی از طرح حمایتی خورشیدی از دیگر مواردی است که در سفر استانی رئیس‌جمهور به استان یزد افتتاح می‌شود.

قرار است این سامانه‌های خورشیدی در روستاهای بختیاری و شهریای شهرستان خاتم به نیابت از سایر پروژه‌های استانی حوزه راه‌اندازی انرژی‌های تجدیدپذیر با حضور رئیس‌جمهور و وزیر نیرو افتتاح شوند.

احداث ۱۰ هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر در دوره چهارساله از جمله برنامه‌های دولت است و برنامه‌ریزی و اقدام‌های لازم برای تحقق این مهم از سال گذشته آغاز شده که سهم استان یزد از این مقدار برابر با ۴۰۰۰ مگاوات است.

افتتاح ۲۰ سامانه خورشیدی پنج کیلوواتی، آغازی بر احداث ۴۰۰۰ مگاوات سامانه خورشیدی در استان یزد است.

طرح خط سبز آب‌رسان به صنایع استان یزد

این طرح شامل احداث یک باب مخزن بتنی به حجم ۲ هزار مترمکعب و اجرای خط لوله به طول ۲۲ کیلومتر با قطر ۵۰۰ میلیمتر از نوع GRP است.

در فاز نخست این طرح که به‌منظور بازتخصیص آب کیفی و جایگزینی پساب در بخش صنعت انجام می‌شود ۱۰۰ لیتر بر ثانیه پساب تحویل صنایع هدف پروژه می‌شود و معادل آن آب شرب کیفی باز پس و در مدار استفاده شرب قرار می‌گیرد.

اهم اقدام‌های انجام شده در این زمینه شامل انجام مطالعات اول و دوم، تأمین و انتقال لوله، عقد قرارداد و شروع عملیات احداث مخزن و برگزاری مناقصه اجرای خط و ابلاغ شروع عملیات است.

این طرح در حدود ۷۰۰ میلیارد ریال برآورد هزینه شده است و با مشارکت شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد و شرکت تولید نیروی برق منطقه شرق در دست اقدام است.

پروژه خط پشتیبان انتقال آب شرب استان یزد از منابع صنعت در مواقع اضطراری

پروژه خط پشتیبان انتقال آب شرب استان یزد از منابع صنعت در مواقع اضطراری به‌منظور تأمین کمبود آب شرب استان در پیک مصرف و نیز شرایط اضطراری (حوادث قطع آب خارج از حوزه) اجرایی می‌شود.

دلایل اتصال مخزن RS به مخازن شحنه شهر یزد شامل خشکسالی‌های مستمر استان و کاهش شدید کمی و کیفی منابع تأمین آب زیرزمینی داخل استان یزد، پیش‌بینی کمبود بیش از ۱۵۰۰ لیتر بر ثانیه آب شرب استان در تابستان ۱۴۰۲، عدم امکان تأمین آب شرب موردنیاز توسعه استان از منابع موجود، عدم امکان تأمین پدافندی آب در مواقع قطع آب انتقالی خارج از حوزه به دلیل حوادث و ارتقای پایداری تأمین آب شرب استان است.

باتوجه‌به خشکسالی‌های مستمر در استان یزد، افت شدید کمی و کیفی منابع زیرزمینی تأمین آب شرب، پیش‌بینی کمبود بیش از ۱۵۰۰ لیتر بر ثانیه در فصل گرما سال آبی و نیز توسعه سالیانه استان، وزارت نیرو اقدام به بهره‌گیری پدافندی از خط انتقال آب از دریا صنعت به‌منظور جبران کمبود آب شرب در پیک مصرف کرد و شرکت آب و فاضلاب استان یزد با تأمین مالی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو آن را در حداقل زمان ممکن به بهره‌برداری رسانید.

آغاز این پروژه در اسفندماه ۱۴۰۰ و بهره‌برداری از آن در آذر ۱۴۰۱ است.

اهداف کلی پروژه شامل امکان تأمین بخشی از کمبود آب موردنیاز هفت شهر در یک مصرف (تابستان ۱۴۰۲)، ارتقای کیفی هفت شهر (اشکذر، بافق، بهاباد، تفت، زارچ، مهریز و یزد) و امکان تأمین پدافندی آب شرب در مواقع حوادث خط انتقالی خارج از حوزه موجود می‌شود.

این پروژه مخزن RS خط انتقال آب خلیج‌فارس در استان یزد (واقع در شمال شرقی شهر یزد) را به مخازن شحنه شهر یزد (واقع در جنوب غرب شهر یزد)، جهت جبران کمبود آب خارج از حوزه شهرهای اشکذر، بافق، بهاباد، تفت، مهریز و یزد را متصل می‌کند.

طول خطوط انتقال ۳۰ کیلومتر و قطر آن ۱۲۰۰ میلی‌متر است.

بهره‌برداری از فاز نخست ایجاد تأسیسات جمع‌آوری و دفع بهداشتی فاضلاب شهر میبد

هدف از اجرای این پروژه جمع‌آوری و دفع بهداشتی فاضلاب شهرستان میبد و بازچرخانی آن به صنعت است.

این پروژه شامل ۲۴۵ کیلومتر شبکه جمع‌آوری و یک باب ایستگاه پمپاژ در ابتدای خط انتقال اجرا و خط جریان اول و دوم تصفیه‌خانه با ظرفیت ۱۴ هزار مترمکعب در شبانه‌روز و نصب ۸۲۵۰ فقره انشعاب می‌شود.

افتتاح دو باب مخزن ۲۰ هزارمترمکعبی سنگاوی

این پروژه جمعاً به حجم ۴۰ هزار مترمکعب باهدف افزایش حجم مخازن ذخیره آب‌ تاب‌آوری استان و بهبود فرایند بهره‌برداری افتتاح می‌شود. این مخزن بتنی در ۲۰ کیلومتری شهر ورزنه اصفهان قرار دارد.

احداث این مخازن باعث افزایش حجم ذخیره آب شهرستان‌های میبد، اردکان و یزد و همچنین بهبود فرایند بهره‌برداری خط اول انتقال آب به یزد می‌شود.

این پروژه از لحاظ زیست‌محیطی باعث افزایش تاب‌آوری استان یزد در مقابل تنش‌های کم‌آبی ناشی از قطع جریان آب انتقالی می‌شود.

هدف از اجرای این مهم افزایش حجم مخازن ذخیره آب به میزان ۴۰ هزار مترمکعب است.

این پروژه شامل ساخت مخزن ۵ هزار مترمکعبی بتنی نیمه مدفون است و هدف از اجرای آن تأمین آب روستاهای اکرمیه، اکرم آباد و حسن‌آباد و نیز افزایش حجم ذخیره مخزن و تأمین فشار آب محله حسن‌آباد است.

جمعیت تحت پوشش این پروژه ۱۷ هزار نفر است.

اجرای فاز نخست طرح بازچرخانی پساب شهر یزد به منابع آب زیرزمینی

این مهم مربوط به احداث ۴.۵ کیلومتر خط لوله GRP به قطر ۴۰۰ میلیمتر و حفر و آماده‌سازی ۶ حلقه چاه جهت جمع‌آوری و جذب پساب می‌شود.

این طرح باعث تغذیه مصنوعی منابع آب زیرزمینی چرخاب می‌شود و از لحاظ زیست‌محیطی با انتقال پساب تصفیه شده از تصفیه‌خانه فاضلاب و کاهش انباشت پساب در محوطه تصفیه‌خانه فاضلاب شهر یزد همراه است.

دبی طراحی شده در این طرح برابر با ۲۵۰ لیتر بر ثانیه است.

بهره‌برداری از ۱۱ پروژه انتقال و توزیع برق

۱۱ پروژه انتقال و فوق توزیع برق استان در شهرستان‌های میبد، اشک دز، مهریز، اردکان، بهاباد، اشنیز، ساغند، صدوق، خضر آباد و چرخاب و ساخت بی‌های سیار خطوط و پست‌های شهر یزد

این پروژه‌ها شامل:

پست ۶۳.۲۰ مزرعه کلانتر: هدف: تأمین برق صنایع منطقه، افزایش ظرفیت ایستگاه‌های فوق توزیع منطقه، کاهش بار پست ۶۳ به ۲۰ کیلووات جهان آباد، کاهش افت ولتاژ در انتهای فیدر فشار متوسط، کاهش تلفات انرژی، پاسخگویی به رشد بار صنایع در منطقه است.

پست ۶۳.۲۰ کیلوولت رستاق: هدف: تأمین برق صنایع منطقه، افزایش ظرفیت ایستگاه‌های فوق توزیع منطقه، کاهش بار پست فوق توزیع مجاور، کاهش افت ولتاژ در انتهای فیدر فشار متوسط، کاهش تلفات انرژی است.

پست ۶۳.۲۰ کیلوولت یزدمهر: هدف: تأمین انرژی الکتریکی پایدار، تأمین بر شهرک صنعتی یزدمهر، افزایش ظرفیت ایستگاه‌های فوق توزیع منطقه، کاهش تلفات شبکه و کاهش افت ولتاژ در شهرستان مهریز است.

پست ۱۳۲.۲۰ کیلوولت بهاباد: هدف: تقویت زیرساخت تأمین انرژی شهرستان بهاباد. کاهش تلفات شبکه توزیع، رفع افت ولتاژ شبکه، تبدیل ایستگاه سیار منطقه بهاباد به ایستگاه دائم و افزایش ظرفیت فوق توزیع منطقه است.

دو بی ۶۳ خط در پست ۶۳ صدوق: هدف: افزایش قابلیت اطمینان پست صدوق، تعدیل بار پست ۲۳۰ کیلوولت رستاق است.

توسعه دو بی ۶۳ کیلوولت در پست مهریز: هدف: تکمیل رینگ شبکه منطقه مهریز و بالابردن قابلیت اطمینان تغذیه پست مهریز و نیز کاهش تلفات و خاموشی‌ها است.

خازن‌گذاری ایستگاه‌های خضر آباد و چرخاب: هدف: بهبود ولتاژ و کاهش تلفات است.

ساخت بی‌های سیار خط و پست: افزایش قدرت مانور در شرایط خاص و بحرانی به‌منظور تأمین برق فوری و اضطراری

پست ۲۳۰.۶۳ کیلوولت ساغند (فاز اول) : هدف: ایجاد زیرساخت به‌منظور تأمین برق صنایع و معادن موجود در منطقه کمتر برخوردار ساغند و رباط پشت بادام است

خط ۲۳۰ کیلوولت تغذیه پست ساغند: هدف: اتصال پست ۲۳۰ کیلوولت ساغند به شبکه سراسری

پست ۶۳.۲۰ کیلوولت اشنیز و توسعه دو بی ۶۳ کیلوولت در پست میبد: هدف: تأمین برق صنایع فولاد و کاشی غرب شهرستان میبد

تأمین برق متقاضیان در استان یزد، افزایش قابلیت اطمینان تأمین برق، افزایش ظرفیت ایستگاه‌های فوق توزیع مناطق مختلف استان، ‌کاهش تلفات و کاهش افت ولتاژ در شبکه برق استان برخی از اهداف اصلی احداث این پروژه‌ها است.

کد خبر 59877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =