سازمان مالیاتی بر روی شناسایی مودیان جدید تمرکز کند

دستیار وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: سازمان امور مالیاتی باید بر روی داده‌های کلیدی، شناسایی مودیان جدید و پرونده‌های بزرگ مالیاتی به طور خاص تمرکز کند.

به گزارش روز چهارشنبه اگزیم نیوز، «فاضل مریدی» عصر سه‌شنبه در ششمین نشست تخصصی نهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با عنوان «حکمرانی داده و ظرفیت فناوری‌های مالی در مالیات ستانی»، اظهار داشت: مالیات ستانی عادلانه یکی از رویکردهای سازمان مالیاتی است که تلاش می‌کند بر اساس داده‌کاوی و داده محوری فعالیت کند.

وی افزود: مالیات ستانی عادلانه نیازمند یکپارچه‌سازی نظام رفاهی و مالیاتی است تا بر اساس دارایی و اطلاعات افراد از آنها مالیات دریافت شود.

دستیار وزیر امور اقتصاد و دارایی ادامه داد: یک‌بخشی از داده‌ها در اختیار سازمان مالیاتی بر اساس مشاغل و اظهارنامه‌هاست و یک بخش در اختیار وزارت صمت در ارتباط با واردکنندگان و صادرکنندگان است که این اطلاعات باید در اختیار سازمان مالیاتی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در سازمان مالیاتی باید بر روی مالیات ستانی هوشمند تمرکز کنیم، گفت: باید به سمت دریافت اطلاعات از سامانه مودیان باشیم این سامانه مجموعه‌ای از اطلاعات خرید، فروش و صورت‌حساب‌های مالی را در خود جای‌داده است که شفافیت را به دنبال دارد.

مریدی بیان داشت: انصافاً سازمان مالیاتی در بخش فناوری اطلاعات، پیگیری‌های زیاد و انعقاد تفاهم‌نامه‌ها و زیرساخت‌ها، را انجام داده است تا موفق شده است جمعی از داده‌ها را دریافت کند.

وی با بیان اینکه اکنون سازمان مالیاتی در تحلیل‌ها با حجم عظیمی از داده‌ها روبرو است گفت: در برخی از دوره‌ها بنا بر اقتضائات قانونی سازمان مجبور شده بود بر روی واحدهای کوچک تمرکز کند و اظهارنامه برآوردی تهیه کند که درآمد قابل‌توجهی برای سازمان نداشت.

دستیار وزیر اقتصاد افزود: این در حالی است که با هوشمندسازی نظام مالیاتی، کار باید بر روی پرونده‌های بزرگ مالیاتی و شناسایی مودیان جدید صورت بگیرد درگذشته برای رسیدگی به پرونده‌های بزرگ، مقاومت‌ها صورت می‌گرفت.

عملکرد خوب با هوشمندسازی نظام مالیاتی

در ادامه این نشست محمد مختوای کارشناس اقتصادی اندیشکده اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: سازمان مالیاتی در دریافت اطلاعات و هوشمندسازی نظام مالیاتی خوب عمل کرده است و اکنون در سطح دوم پردازش اطلاعات قرار دارد.

وی افزود: بررسی و رصد تراکنش حساب‌های بانکی که امسال با همکاری بانک مرکزی و سازمان مالیاتی صورت گرفت در دریافت اطلاعات و داده محوری موفق عمل کرد.

مختوای با بیان اینکه سازمان مالیاتی باید انباری از اطلاعات را پردازش کند گفت: اکنون این سازمان به‌شدت درگیر دسته‌بندی‌کردن داده‌ها در حوزه‌های مختلف خانه‌های خالی، خودروهای لوکس، خانه‌های گران‌قیمت و سایر موارد است.

وی ابراز داشت: بلوغ دیجیتال در کشور نداشتیم که با عملیاتی‌شدن سامانه مودیان و قانون پایانه‌های فروشگاهی به این بلوغ دست خواهیم یافت ضمن اینکه این امر از جزیره‌ای کارکردن سامانه‌ها جلوگیری می‌کند و به سمت یکپارچه‌سازی اطلاعات حرکت می‌کند.

ششمین نشست تخصصی نهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با عنوان «حکمرانی داده و ظرفیت فناوری‌های مالی در مالیات ستانی» عصر امروز سه‌شنبه ۲۰ دی‌ماه با همکاری اندیشکده اقتصاد مقاومتی و معاونت فناوری‌های مالیاتی سازمان امور مالیاتی برگزار شد.

«نظام مالیاتی؛ عادلانه و هوشمند» موضوع نهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی است. در نشست‌های همایش، به‌صورت تخصصی به مباحث حول این موضوع پرداخته می‌شود.

کد خبر 59888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 5 =