سقف نرخ خوراک پتروشیمی‌ها ۴۰ درصد رشد کرد/  پیش‌بینی فروش ۶۰۳ هزار میلیارد تومانی نفت

طبق بودجه سال آینده، سقف نرخ خوراک پتروشیمی ها نسبت به سال گذشته رشدی ۴۰ درصدی داشته و به هفت هزار تومان رسیده است.

به گزارش روز چهارشنبه اگزیم‌نیوز، براساس بند الف تبصره ۱۴ هدفمندی، تمامی‌ دریافتی‌ها(منابع) قانون هدفمندی‌ یارانه‌ ها به‌ استثنای‌ عوارض شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، حق‌ بیمه‌ مشترکین‌ گاز طبیعی‌ و عوارض گازرسانی‌ (به‌ ترتیب‌ موضوع مواد (١٢) و (٦٥) قانون الحاق برخی‌ مواد به‌ قانون تنظیم‌ بخشی‌ از مقررات مالی‌ دولت‌ (٢) و حق‌ بیمه‌ منازل مسکونی‌ در اجرای‌ مواد (٢) و (٤) قانون تأسیس‌ صندوق بیمه‌ همگانی‌ حوادث طبیعی، به‌ میزان شش‌ میلیون و پانصد و نود و هشت‌ هزار و چهارصد و بیست‌ میلیارد (۶.۵۹۸.۴۲۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال توسط‌ شرکت‌ های‌ تابعه‌ وزارت نفت‌ بابت‌ دریافتی‌ حاصل‌ از فروش داخلی‌ فرآوردههای‌ نفتی، دریافتی‌ حاصل‌ از فروش صادراتی‌ فرآوردههای‌ نفتی، دریافتی‌ حاصل‌ از فروش داخلی‌ گاز طبیعی‌ با احتساب عوارض و مالیات ارزش افزوده و دریافتی‌ حاصل‌ از اصلاح نرخ خوراک پتروشیمی‌ها (درسقف‌ هفتاد هزار ریال به‌ ازای‌ هر متر مکعب) و اضافه‌ شدن ده واحد درصد بر نسبت‌ نرخ سوخت‌ صنایع‌ به‌ خوراک پتروشیمی‌ها، به‌ حساب سازمان هدفمندسازی‌ یارانه‌ها نزد خزانه‌ داری‌ کل‌ کشور واریز می‌شود.

لازم به ذکر است که سقف نرخ خوراک پتروشیمی ها نسبت به سال گذشته شاهد رشد ۴۰ درصدی بوده و از پنج هزار تومان به هفت هزار تومان رسیده است.

پیش‌بینی فروش ۶۰۳ هزار میلیارد تومانی نفت و فرآورده‌های نفتی

با توجه به لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ و در حوزه واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای، منابع حاصل از فروش نفت و فرآورده‌های نفتی ۶۰۳ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

براساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، در بخش خلاصه واگذاری و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در سال ۱۴۰۲ و در حوزه واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای، منابع حاصل از فروش نفت و فرآورده‌های نفتی ۶۰۳ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. همچنین منابع حاصل از فروش واگذاری اموال منقول و غیرمنقول ۱۰۷ هزار و ۹۹۹ میلیارد تومان تعیین شده است.

در بخش هزینه‌های مربوط به تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، در فصل ساختمان و ۲۰۶ هزار میلیارد تومان، ماشین آلات و تجهیزات ۶۳.۶ هزار میلیارد تومان، سایر دارایی‌های ثابت ۳۱۶ میلیارد تومان، زمین ۹ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان و در بخش سایر دارایی‌های تولید نشده نیز ۴۷.۴ هزار میلیارد تومان برای تملک دارایی‌های سرمایه‌ای تعیین شده است.

مجوز صادرات نفت به نیروهای مسلح/ تسویه بدهی دولت با آستان قدس و تامین اجتماعی با نفت

در لایحه بودجه ۱۴۰۲ آمده است، مازاد برسقف مندرج در بند "ب" این تبصره تا مبلغ سه میلیارد (۳,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰) یورو به ستاد کل نیروهای مسلح به منظور تقویت بنیه دفاعی، تحقیقات راهبردی دفاعی و پرداخت تعهدات مربوط به طرح های دفاعی و تا مبلغ یک میلیارد و پانصد میلیون (۱٫۵۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰)یورو بابت طرح های محرومیت زدایی و پیشران، بر اساس جدول شماره (۲۱) این قانون و به نرخ سامانه معاملات الکترونیکی (ای. تی. اس)، با خزانه داری کل کشور اعمال حساب کند.

به ستادکل نیروهای مسلح اجازه داده می‌شود تا مازاد بر سقف تعیین شده، سهمیه نفت خام و میعانات گازی را از طریق پالایش در پالایشگاههای خصوصی کوچک که نسبت به افزایش ظرفیت تولیدخود اقدام کرده‌اند، پس از تأیید سازمان برنامه و بودجه کشور به مصرف برساند. معادل فرآورده های ناشی از اجرای این بند صرفا جهت صادرات آن در اختیار نیروهای مسلح قرار می گیرد.

همچنین طبق یکی از احکام بودجه سال آتی، دولت مجاز است به دستگاه های اجرایی، صندوق های بازنشستگی دولتی، دستگاه های دارای اعتبار از محل مصارف عمومی دولت در سقف منابع بودجه عمومی و همچنین بابت بازپرداخت بدهی ها و تعهدات دولت به سازمان تامین اجتماعی و تسویه بدهی به نهادهای عمومی غیر دولتی و انقلابی و شهرداری ها و آستان قدس رضوی و اجرای طرح های مربوط به توسعه نیروگاه های اتمی و طرح‌های پیشران با اولویت، طرح های توسعه میادین نفت و گاز با لحاظ سهم صندوق توسعه ملی و شرکت ملی نفت نسبت به اختصاص نفت خام و میعانات گازی برای صادرات اقدام کند.

کد خبر 59907

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 7 =