حذف رانت ۱۱ هزار میلیارد تومانی با عرضه خودرو در بورس کالا

وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد: عرضه ۳۶ هزار خودرو در بورس کالا رانت ۱۱ هزار میلیارد تومانی ناشی از قیمت‌گذاری دستوری را از بین برد.

به گزارش روز شنبه اگزیم نیوز، وزارت امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به گزارش ۱۹ دی ماه روزنامه آرمان ملی با عنوان «بازار سیاه مدرنی به نام بورس» نوشت: شیوه پیشین قیمت‌گذاری خودرو یکی از مشکلات عمده این صنعت بوده و تغییر این شیوه یک ضرورت بود تا امکان حذف رانت و سوءاستفاده دلالان از این شیوه قیمت‌گذاری فراهم شود.

از آنجا که قیمت‌گذاری دستوری در صنعت خودرو سهم مهمی در زیان ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی این صنعت داشت، روز ۲۱ تیرماه سال جاری شورای عالی بورس با موافقت وزیر صنعت، معدن و تجارت مقرر کرد عرضه خودرو در بورس کالا صورت پذیرد و طی این فرآیند تاکنون ۳۶ هزار انواع خودرو در بورس کالا مورد معامله قرار گرفته است و رانتی بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان از بین رفت.

حذف رانت، واقعی شدن تقاضا، رشد قیمت سهام خودروسازان و تاثیر آن بر بازار سرمایه، تزریق نقدینگی به خودروسازان برای اجرای طرح‌های توسعه پیش‌رو و… از مزایایی است که عرضه خودرو در بورس کالا به دنبال داشته و با همین درصد کمی که عرضه شد، این مزایا مشهود بود.

مخالفت با شفاف شدن شیوه قیمت‌گذاری، حذف عرضه معیوب مبتنی بر بخت آزمایی و قرعه‌کشی و اینکه ساز و کار شفاف بورس را عرصه مدرنی برای دلالی تحلیل کنیم، نه منصفانه و نه بر مبنای داده‌های واقعی است.

کد خبر 59963

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =