افت سرعت مالی موتور بنگاه های کشور 

در بخش بنگاهها، مشکل فروش و افزایش موجودی انبار صنایع بورسی و کاهش تورم فراتر از برنامه ریزی سیاستگذار شواهد مهمی برای رکود سمت تقاضا هستند

افت درآمد نفتی و سپس کاهش مخارج عمرانی دولت، به عامل مهمی برای کاهش تقاضا در اقتصاد به ویژه در بخش ساختمان و صنایع وابسته تبدیل شده است. در بخش بنگاهها، مشکل فروش و افزایش موجودی انبار صنایع بورسی و کاهش تورم فراتر از برنامه ریزی سیاستگذار شواهد مهمی برای رکود سمت تقاضا هستند. ساختمانهای جدید در مناطق شهری طی فصلهای سال 1393 ، روند نزولی ملایمی را پشت سر گذاشته و در واقع، افزایش 1.5 درصدی در فصل چهارم سال 93 به این دلیل بوده که سرمایه گذاری بخش خصوصی در ساختمان در فصل زمستان 92 کاهش شدیدی داشته است. در سال 1392، رقم سرمایه گذاری در ساختمانهای جدید توسط بخش خصوصی به قیمت ثابت سال 83 در فصل چهارم نسبت به فصل قبل 10.7 درصد کاهش یافت که این سطح کاهش، طی سالهای قبل بی سابقه بوده است.

در این میان بررسی صنایع بورسی نیز نشان می دهد که این صنایع از سال 93 با مشکل فروش مواجه بوده اند. بررسی ها نشان می دهند رقم فروش کل صنایع بورسی در سال 1393 تحت تاثیر صنعت خودرو وضعیت مناسبی دارد، اما با حذف صنعت خودرو نرخ رشد فروش سایر صنایع در دو فصل اول منفی و در دو فصل پایانی سال قابل ملاحظه نیست. در فصل اول سال 1394 روند افت فروش صنایع شدت یافته و فروش کل صنایع بورسی بجز خودرو در بهار سال 1394 نسبت به بهار سال 1393، 13.6 درصد کاهش یافته که این موضوع شدت افت تقاضا در همه صنایع را  نشان میدهد. صنعت خودرو نیز بر خلاف سال 1393 ، در سال 1394 با مشکل تقاضا مواجه شد، به طوری که رشد فروش آن در بهار 1394 نسبت به بهار 1393 به 9.7- درصد رسید. این در حالی است که نرخ رشد فروش این صنعت در بهار 1393 برابر 85.4 درصد بود. لذا کل صنایع بورسی نیز 12.2 درصد کاهش در میزان فروش نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان میدهد.

در رابطه با این صنایع دو نکته حائز اهمیت است، نکته اول اینکه این صنایع، بهترین صنایع کشور هستند که در بورس تهران عضو شده اند و دوم اینکه به دلیل توسعه نامتوازن صنایع در دهه گذشته (که تا اندازه ای تحت تاثیر مکانیزم بیماری هلندی رخ داده) از جمله بزرگترین و مهمترین صنایع کشور، صنایع مرتبط با بخش ساختمان و خودرو هستند که موتور رشد آنها نیز تقاضای داخلی است، لذا انقباض تقاضای داخلی، به طور قابل توجهی این صنایع را تحت تاثیر قرار داده و چنانکه آمارها نشان می دهد، وضعیت فروش همه این صنایع در بهار 1394 به طور غیرمعمول، نامناسب بوده است. در میان صنایع مرتبط با ساختمان، سیمان 20 درصد کاهش رشد فروش نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان میدهد و نرخ رشد صنعت کاشی و سرامیک و کانیهای غیرفلزی نیز به ترتیب 36 و 22 درصد منفی است. صنعت فلزات اساسی که با هر دو بخش خودرو و ساختمان مرتبط است، با وجود اینکه همواره طی سالهای گذشته رشدهای بالایی در تولید و فروش را تجربه کرده، در بهار 1394 ، با کاهش 16 درصدی در فروش نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه بود که برای این صنعت بیسابقه است.

صنعت خودرو و لاستیک نیز رشدهای منفی 10 و 23 درصدی را در بهار 1394 پشت سر گذاشته اند. باقی صنایع به ویژه صنایعی که به تقاضای داخلی متکی هستند نیز وضعیت مشابهی داشته اند. بنابراین در بهار 1394 نسبت به سال 1393 مشکل فروش هم عمق بیشتری پیدا کرده و هم دامنه وسیعتری ازصنایع را شامل شده است.

روند کاهش فروش، منجر به افزایش های قابل توجه در موجودی انبار بنگاهها شده است، به طوری که در فصل اول سال 1394، 25 درصد تولید به موجودی انبار صنایع بورسی اضافه شده است. مساله جدی در رابطه با روند افزایش موجودی انبار در سال 1394 شدت و عمق آن و فراگیر بودن آن در همه صنایع است و اینکه افزایش های قابل توجه در موجودی انبار در فصل اول به کاهش تولید در فصلهای آتی علامت می دهد به نظر میرسد که ادامه روند کاهش فروش و افزایش موجودی انبار می تواند از یک سو کاهش تولید و تشدید بیکاری و از سوی دیگر، عدم پرداخت تعهدات این صنایع به بانکها و تشدید مشکلات بانکی را به دنبال داشته باشد.

کد خبر 6002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 1 =