خوانساری: دلیل اصلی کاهش صادرات غیرنفتی، ناهماهنگی با سیاستگذاری نرخ ارز است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با بیان اینکه صادرات غیرنفتی در ۹ ماهه امسال کاهش کمی داشته، دلیل اصلی این موضوع را ناسازگاری و ناهماهنگی سیاست توسعه صادرات با سیاستگذاری نرخ ارز دانست.

به گزارش خبرنگار اگزیم‌نیوز، مسعود خوانساری صبح امروز (سه‌شنبه) و در چهل و دومین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی تهران، اظهار داشت: صادرات غیرنفتی در ۹ ماهه امسال نسبت به سال گذشته کمی کاهش داشته است اگرچه در ۱۰ روز ابتدای دی‌ با توجه به صادرات محموله‌های گاز طبیعی یک مقدار رشد صادرات مثبت شد اما در در مجموع صادرات غیرنفتی ۹ ماهه منفی بوده است.

رئیس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی تهران اظهار داشت: دلیل اصلی شاید ناسازگاری و ناهماهنگی توسعه صادرات با سیاستگذاری نرخ ارز است که شکاف ۱۲ هزار تومانی را شاهد هستیم و تا روزی که ارز تک نرخی نشود این مشکل به قوت خود پابرجا خواهد بود.

وی تصریح کرد: قیمت تمام شده صادرات به قیمت ارز آزاد است ولی صادرکننده مجبور است ارز خوود را ارزان تر و به نرخ نیمایی بفروشد و این مساله به صادرات لطمه می زند.

وی با انتقاد از قیمت گذاری دستوری بیان داشت: این مساله عامل اصلی اثرگذاری در کمیت و کیفیت تولید است که بسیاری از حوزه ها را مختل کرده است و در ماه های گذشته چند شرکت بزرگ لوازم خانگی معتبر و صاحب برند، تعزیراتی شده اند و جریمه های سنگین ۱۰۰ میلیاردی برای آنها تعیین شده است که البته طی نامه ای در هفته گذشته این موضوع به معاون اول رئیس جمهور محمد مخبر اطلاع رسانی شده است تا مساله بررسی مجدد شود و دستوری را نیز در این رابطه داده اند که امیدواریم این مسائل حل شود.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به کمبود نقدینگی بنگاه‌ها گفت: به علت تورم و کمبود تسهیلات بانک‌ها این معضل برای تعداد زیادی از بنگاه‌ها بخصوص بنگاه‌های کوچک و متوسط وجود دارد.

وی با اشاره به برگزاری انتخابات اتاق‌ها در سراسر ایران در اسفند امسال گفت: در آیین‌نامه جدید، تغییراتی در افراد رای دهنده و رای گیرنده ایجاد شده است و امیدواریم انتخابات پرشوری داشته باشیم و اتاقی پویا برای دوره بعد داشته باشیم.

کد خبر 60021

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =