حرکت نظام مالیاتی از ممیز محوری به سمت هوشمندسازی است

مدیر انتقال دانش سامانه مودیان سازمان امور مالیاتی کشور گفت: نظام مالیاتی با استفاده از اطلاعات و حکمرانی داده از ممیز محوری عبور کرده و به سمت هوشمندسازی در مالیات ستانی است.

به گزارش روز چهارشنبه اگزیم‌نیوز، ابوذر زهره وند به نقش حکمرانی داده در مالیات ستانی اشاره کرد و گفت: در سازمان مالیاتی کشور از قدیم مالیات ستانی بر اساس رسیدگی و بررسی میدانی بوده است که با حرکت به سمت هوشمندسازی و رویکرد عادلانه محور از داده‌ها و اطلاعاتی که در سطح کشور است استفاده می‌شود.

وی افزود: در سازمان مالیاتی به این سمت رفته‌ایم که از قابلیت‌های زیرمجموعه‌ها و نهادهای مختلف در دسترسی به اطلاعات استفاده کنیم و بر اساس آن مالیات را مشخص کنیم.

مدیر انتقال دانش سامانه مودیان سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه حکمرانی داده در سامانه‌های مختلف و در سطح جهان چندلایه است، گفت: در کنار داده‌ها باید مدیریت داده صورت بگیرد، در بعضی از تفکرات داده در سطح کلان است و با دسترسی به این نوع داده‌ها در سطح پایین‌تر نیز قابل بهره‌وری است.

وی ادامه داد: اکنون سازمان مالیاتی براساس داده‌ها و اسناد رسیدگی مالیاتی را انجام می‌دهد بر اساس ماده ۱۶۹ قانون مالیات و قانون پایانه‌های فروشگاهی، مالیات ستانی براساس داده محور صورت گرفته و از ممیز محور عبور کرده است.

زهره وند با اشاره به اینکه سامانه‌های مختلفی در سازمان مالیاتی تعریف شده است، گفت: بر پیاده سازی حکمرانی داده، کارهای خوبی انجام و اسناد و مدارک آمده و سطح دسترسی‌ها تعیین شده است.

وی تاکید کرد: اکنون با دسترسی به داده‌ها در سامانه‌های سازمان مالیاتی، حسابرسی‌ها براساس داده محوری و بر این اساس مشکلات و معضلاتی که بین مودیان و ممیزان سازمان بوده، حل شده است.

پیش از این نشست «حکمرانی داده و ظرفیت فناوری‌های مالی در مالیات ستانی» روز سه‌شنبه ۲۰ دی ماه، با حضور جمعی از اساتید و صاحبنظران و فعالان این حوزه در معاونت فناوری‌های مالیاتی سازمان امور مالیاتی با اهمیت بر حکمرانی داده و ضرورت آن در هوشمندسازی نظام مالیاتی برگزار شده بود.

کد خبر 60057

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 11 =