بیش از ۲ میلیارد دلار کالا از مرزهای استان کرمانشاه به عراق صادر شد

ناظر گمرکات و مدیرکل گمرک استان کرمانشاه از صادرات ۲ میلیارد و ۲۳ میلیون دلار کالا از گمرکات استان در ۹ ماه سپری شده از سال جاری خبر داد.

به گزارش روز پنجشنبه اگزیم نیوز، «بختیار رحمانی‌پور» افزود: در این مدت صادرات استان نسبت به مشابه سال گذشته از نظر ارزشی چهار درصد رشد داشته است.

وی اظهار داشت: ارزش وزنی کالاهای صادر شده از گمرکات مرزهای استان کرمانشاه پنج میلیون و ۱۲۸ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل هفت درصد افزایش نشان می دهد.

ناظر گمرکات و مدیرکل گمرک استان کرمانشاه گفت: از مجموع صادرات انجام شده از مرزهای استان کرمانشاه ۶۵۲ میلیون دلار کالا مربوط به مرز رسمی پرویزخان است که جایگاه نخست را در بین مرزهای استان از نظر صادرات کالاهای غیر نفتی به عراق دارد.

رحمانی‌پور، عمده کالاهای صادراتی در این مدت را شامل میلگرد، آهن آلات، کاشی و سرامیک، میوه و تره‌بار، سنگ‌های ساختمانی، لبنیات، محصولات پلاستیکی، ظروف یکبار مصرف اعلام کرد.

وی ادامه داد: کرمانشاه با داشتن پنج مرز رسمی با ۲ بخش اقلیم و عربی عراق هم مرز است و این امر یک ظرفیت خوب برای استان به شمار می رود.

کرمانشاه ۲ مرز رسمی و پنج بازارچه مرزی دارد

استان کرمانشاه در مجموع ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و در امتداد این مرز ۲ مرز رسمی و پنج بازارچه مرسی فعال است و سالانه بیش از سه میلیارد دلار کالا از این مرزها به خارج از کشور صادر می‌شود.

شهرستان مرزی قصرشیرین با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت در غرب کرمانشاه، با عراق ۱۸۶ کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز، ۲ معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این ۲ مرز انجام می‌شود.

مرز رسمی پرویزخان قطب اقتصادی غرب کشور و از مرزهای فعال است و ۴۵ درصد صادرات کالاهای غیر نفتی از کشورمان به کشور عراق از طریق این مرز صورت می‌گیرد.

هم اکنون عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می‌شود.

مرز خسروی در ۲۰ کیلومتری قصرشیرین دارای بزرگترین پایانه زمینی بین المللی خاورمیانه است.

کد خبر 60090

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 11 =