تولیدکننده و مصرف کننده، ذینفعان عرضه خودرو در بورس

بررسی روند معاملات خودرو در بورس کالا از ابتدای عرضه یعنی ۲۸ اردیبهشت ماه تا ۱۸ دی ماه نشان می‌دهد در نتیجه فروش ۳۴ هزار و ۸۱۶ خودرو در بورس کالا، ۱۰ هزار و ۴۱۰ میلیارد تومان سود از جیب دلالان به خودروساز و خریدار خودرو منتقل شده است.

به گزارش روز پنجشنبه اگزیم نیوز از وزارت امور اقتصادی و دارایی، مرکز روابط عممی این وزارتخانه در پاسخ به گزارش مورخ ۱۴۰۱/۱۰/۲۸ روزنامه «جمهوری اسلامی» با عنوان «عرضه خودرو در بورس هم کارساز نشد» و همچنین روزنامه «اعتماد» با عنوان «آن روی دیگر سکه و خودرو در بورس»، توضیح داد: مدتهاست که قیمت گذاری دستوری به آفت بزرگی در اقتصاد کشور تبدیل شده است و بخش تولید را تحت تاثیر قرار داده و هم با متضرر کردن این بخش و هم مصرف کننده موجب افزایش رانت و کسب سودهای بادآورده برای اندک افراد و بخش دلالی شده است.

بر این اساس دولت سعی کرد با اصلاح رویه های غلط گذشته هم بتواند از تولید حمایت کند، هم مصرف کننده متضرر نشود و هم دلالان نتوانند همانند گذشته جولان دهند. عرضه کالا در بورس برای گذر از قیمت‌گذاری دستوری و کشف قیمت در یک محیط شفاف اصلاح رویه های غلط بود که انجام شد که از نتایج مثبت آن می توان به عرضه سیمان اشاره کرد که موجب قطع دست دلالان شد و هم دیگر خبری از تلاطمات قیمتی که در گذشته در بازار رخ می داد، نیست و تولیدکنندگان که از قیمت گذاری دستوری گله مند بودند برطرف شد.

فعالان صنعت خودرو نیز همواره از قیمت‌گذاری در این بخش گلایه مند بودند و زیان انباشته در این بخش را محصول قیمت گذاری دستوری عنوان می کردند. علاوه بر این تبدیل خودرو به کالای سرمایه ای موجب شد تا دلالان در این بازار جولان داده و با قیمت‌سازی بیش از گذشته به التهابات این بازار دامن بزنند.

بر این اساس برای کوتاه کردن دست دلالان، عرضه خودرو در بورس در دستور کار قرار گرفت، این اقدام که در ابتدا با عرضه خودروهای کم تیراژ آغاز شد با بازخورد مثبتی که به وجود آورد موجب شد تنوع عرضه خودروها افزایش یابد.

اختلاف قیمت ۲۰۰ میلیونی برخی خودروها در بورس و بازار خود موید تاثیرگذاری عرضه ها در بورس است. بررسی روند معاملات خودرو در بورس کالا از ابتدای عرضه یعنی ۲۸ اردیبهشت ماه تا ۱۸ دی ماه نشان می‌دهد در نتیجه فروش ۳۴ هزار و ۸۱۶ خودرو در بورس کالا، ۱۰ هزار و ۴۱۰ میلیارد تومان سود از جیب دلالان به خودروساز و خریدار خودرو منتقل شده است.

در این میان پنج‌هزار و ۹۹۰ میلیارد تومان منفعت تولیدکنندگان، چهار هزار و ۴۲۰ میلیارد تومان منفعت خریداران خودرو و ۵۴۰ میلیارد تومان منفعت دولت از دریافت مالیات ارزش افزوده بود و همگی از مزایای ورود خودرو به بورس کالا بوده است که در مجموع باعث شده تا دست دلالان همانند روش قرعه کشی به رانت ۱۰ هزار میلیارد تومانی نرسد.

این آمارها به خوبی نشان می دهد که تاکنون در یک فضای غیرشفاف چه سود هنگفتی به جیب دلالان سرازیر می شد و طبیعتا از فضای به وجود آمده خرسند نیستند و سعی خواهند کرد با همه قوا موجب عدم کاهش قیمت ها در بازار شوند. رشد عرضه خودرو در بورس کالا این امید را به وجود آورده تا با حذف قیمت‌گذاری دستوری و کشف قیمت در یک روند شفاف واسطه گران از بازار خودرو حذف شوند و دو گروه تولیدکننده و مصرف کننده از آن منفعت ببرند.

از طرفی درباره عرضه ربع سکه در بورس نیز باید اشاره کرد که این اقدام به منظور از بین بردن حباب سکه و تعدیل انتظارات تورمی غیر واقعی انجام شده است. روش کشف قیمت ربع سکه طلا در بورس کالا به صورت ثبت سفارش دفتری و بر مبنای بیشترین حجم تقاضا و قیمت اعلامی توسط خریداران است و در یک فضای شفاف تعیین می شود. عرضه ربع سکه به اذعان کارشناسان موجب کاهش حباب در بازار شده و برخی اظهارنظرها در این باره به دور از انصاف است.

کد خبر 60092

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 6 =