ضریب خودکفایی ایران در تولید محصولات کشاورزی به ۸۰ درصد رسید

معاون وزیر جهادکشاورزی و رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: ضریب خودکفایی ایران در تولید محصولات کشاورزی و ارتقاء امنیت غذایی از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم تاکنون به ۸۰ درصد رسیده است.

به گزارش اگزیم نیوز، سیدسجاد خیام نکویی روز پنجشنبه در همایش نوآوری بهره‌وری در حوزه کشاورزی در ساری افزود: ابر چالش کشور مسئله آب است اما باید با ارتقای جایگاه بهره وری و با اصلاح الگوی کشت در کنار امنیت به فکر ارتقای غذایی باشیم.

وی با بیان اینکه، امنیت غذایی یک سلاح برای حکمرانی در جهان قلمداد می شود، گفت: اکنون استکبار جهانی غذا را ابزاری برای فشار آوردن به بسیاری از کشورها در نظر می گیرد.

معاون وزیر جهادکشاورزی تصریح کرد: الگوی کشت، امنیت غذایی و بهره وری در آب جزو سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در برنامه هفتم توسعه است که باید با جدیت برای تحقق آن بکوشیم.

خیام نکویی افزود: دسترسی آحاد مردم به غذای کافی، سالم و پایدار مولفه های مهم امنیت غذایی است که کشور ما در سال های گذشته برای تحقق این امر در تلاش بوده و به آن عمل کرده است.

وی ادامه داد: بسیاری از کشورهای منطقه در بحران امنیت غذایی هستند و این یک بحران اساسی است که ایران با توجه و اهمیت بخشی به الگوی کشت هیچگاه به این سمت نخواهد رفت.

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بیان کرد: اول انقلاب اسلامی میزان تولیدات محصولات کشاورزی در کشور ۲۵ میلیون تن بود که این رقم اکنون به ۱۲۵ میلیون تن رسیده و با اقدامات انجام شده ضریب بهره وری امنیت غذایی به ۸۰ درصد رسید.

خیام نکویی افزود: ما برای جبران ۲۰ درصد دیگر امنیت غذایی سالانه ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار ارز از کشور خارج می کنیم در حالی که با بهره وری و افزایش تولیدات می توان این رویه را اصلاح کرد.

وی ادامه داد: در زمانی میزان سهمیه آب در حوزه کشاورزی ۹۶ میلیارد مکعب بود که اکنون به ۷۰۲ میلیارد مکعب رسیده که برخی ها می گویند برای مدیریت مصرف میزان تولیدات کشاورزی را کاهش دهیم که این مباحث به هیچ عنوان درست نیست بلکه باید به سمت بهره وری و مدیریت مصرف آب برویم.

معاون وزیر جهادکشاورزی گفت: ایران ظرفیت تولید ۱۸۰ میلیون تن محصول غذایی را دارد و این طرح بدون افزایش سطح کشت خواهد بود و در این بین برای تحقق این امر بهره وری در اولویت است.

خیام نکویی تصریح کرد: دولت سیزدهم طرح الگوی کشت را پس از نیم قرن تدوین کرد و در شورای عالی آب به ریاست رییس جمهور تصویب شد که با اجرای این طرح روند تولیدات محصولات کشاورزی افزایش خواهد یافت.

مازندران با تولید سالانه بیش از هفت میلیون و ۵۰۰هزار تن انواع محصولات کشاورزی حدود ۱۱درصد ارزش افزوده بخش کشاورزی کشور را در اختیار دارد.

اولین اجلاس سراسری الگوی کشت محصولات کشاورزی و رونمایی ابلاغ سند کشت محصولات استان‌ها در سال زراعی ( ۱۴۰۲ - ۱۴۰۱ ) با حضور محمد مخبر معاون اول رییس جمهور و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و معاونان و مدیران وزارت جهاد کشاورزی در سالن خوشه وزارت جهاد کشاورزی در ۱۸ مهرماه برگزار شد.

الگوی کشت عبارت از تعیین یک نظام کشاورزی با مزیت اقتصادی پایدار مبتنی بر سیاست‌های کلان کشور، دانش بومی کشاورزان و بهره‌گیری بهینه از پتانسیل‌های منطقه‌ای با رعایت اصول اکوفیزیولوژیک تولید محصولات کشاورزی در راستای حفظ محیط زیست است.

کد خبر 60093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 15 =